کاپیتان علی جباری ...... نخستین سلطان فوتبال ایران , نخستین کاپیتان  قهرمان جام باشگاههای آسیا ... با کلکسیونی کم نظیر از افتخارات و عناوین ملی و باشگاهی , از معدود فوتبالیستهای ایران  که به تمام افتخارات و عناوین باشگاهی در سطح اسیا دست یافته و از بعد فنی و اخلاقی , بی تردید  از بهترینهای فوتبال باشگاهی و ملی  در تمامی ادوار می باشد.

علی جباری ۲۹ تیرماه ۱۳۲۵ در تهران به دنیا آمد.

علاقه جباری به فوتبال از زمان تحصیل آغاز شد. او برای تحصیل به آموزشگاه حرفه صنایع نظامی واقع در خیابان ژاله می‌رفت و از همان زمان در مدرسه با توپ پلاستیکی فوتبال می‌کرد. کم‌کم پا را از مدرسه فراتر گذاشت و خرابه‌های یخچال و جالیزهای شهباز وعده‌گاه او و دوستانش برای دنبال توپ دویدن شد.

جباری نوجوان خیلی زود مورد توجه باشگاه پهلوان‌پور قرار گرفت و از آن‌جا به راه‌آهن رفت.

جباری سه سال در راه‌آهن ماند و سپس در سال ۱۳۴۴راهی تاج شد و تا پایان دوره بازیکنی خود به مدت ۱۰ سال پیراهن این تیم را به تن کرد.

در آن زمان رقابت‌های فوتبال درون استان‌ها برگزار می‌شد و جباری همراه با تیم تاج سه عنوان قهرمانی در مسابقات فوتبال باشگاه‌های تهران در سال‌های ۱۳۴۸، ۱۳۵۰ و ۱۳۵۱ به‌دست‌آورد.

 بازی‌های فوتبال در ایران در سال 1349 از شکل استانی خارج شد و به صورت سراسری برگزار شد. قهرمانی دوره نخست لیگ سراسری فوتبال که با نام جام منطقه‌ای برگزار شد نیز به تاج رسید. علی جباری بهترین بازیکن آن جام شد. 

 نخستین جام قهرمانی باشگاه استقلال در سطح قاره آسیا در سال 49 به موزه باشگاه افزوده شد و علی جباری عضوی از آن تیم بود. 

جباری از سال ۱۳۴۹ و در حالی که ۲۴ سال سن داشت در حضور بازیکنان بزرگ و ملی‌پوش تاج کاپیتان آبی‌پوشان شد.

پیراهن شماره ۸ تیم استقلال پیراهن علی جباری بوده است. معروف است که او بازوبند نداشته و برایش پیراهنی میدوختند که رنگ بازوی ان متفاوت باشد .

علی جباری ۸۹ گل با پیراهن تاج به ثمر رسانده است. این رکورد بیش از سه دهه دست‌نخورده باقی‌مانده بود.

علی جباری ۱۷ دربی با پیراهن تاج به میدان رفته است. او با ۱۱ بار کاپیتانی تیم‌اش در دربی‌ها در میان بازیکنان هر دو تیم رکورددار است. وی ۱۲ شهرآورد پی‌درپی در ترکیب تیم استقلال بوده‌است و از این منظر در میان بازیکنان استقلال در رده چهارم قرار دارد. جباری در دربی‌ها ۵ گل برای استقلال به ثمر رسانده است و از این نظر همراه با غلام‌حسین مظلومی در میان آبی‌پوشان رکورددار است

خداحافظی زودهنگام او از فوتبال در ۲۹ سالگی پایان حضور او در این تیم بود

اقدامات علی جباری بعد از پایان بازیگری....

محل باشگاه تاج یکی از مکان‌هایی بود که در اوضاع نابه‌سامان و شلوغی‌های پس از انقلاب سال ۱۳۵۷ مورد هجوم و دست‌برد قرار گرفت. آن هنگام فردی به نام میرزایی با دار و دسته‌اش به باشگاه آمدند، وارد موزه باشگاه شدند و تمام جام‌ها و نشان‌های باشگاه را که طی سالیان در رشته‌های گوناگون به‌دست آمده بود با خود بردند. جباری پس از باخبرشدن از این اتفاق به سوی باشگاه می‌رود اما روی دیوار باشگاه افرادی با تفنگ نشسته بودند که نمی‌گذاشتند کسی به ساختمان باشگاه نزدیک شود. پس از این‌که حسین شاه‌حسینی رئیس سازمان تربیت بدنی در دولت موقت روی کار آمد علی جباری و منصور پورحیدری به همراه عنایت آتشی که از بازیکنان و مربیان تیم بسکتبال تاج بود دوباره دست به کار شدند و رایزنی کردند تا باشگاه را نجات دهند. در نهایت با تغییر نام باشگاه از تاج به استقلال مجوز ادامه فعالیت باشگاه صادر شد، هرچند که اموال، اماکن ورزشی و ساختمان‌های باشگاه مصادره گردید. محل سابق باشگاه تاج در حال حاضر تربیت بدنی تهران است.

پس از تثبیت باشگاه استقلال علی جباری از مجموعه استقلال جدا شد. او که از فوتبال خداحافظی کرده بود، مسئولیتی را در باشگاه نپذیرفت. تا پانزده سال بعد که دوباره باشگاه با بحران روبه‌رو شد. آن هنگام استقلال نایب قهرمانی آسیا بود و سال پیش از آن نیز برای دومین بار در تاریخ خود قهرمان آسیا شده‌بود اما شرایط در درون کشور برای این باشگاه به گونه‌ای دیگر رقم می‌خورد.

ر اساس طرحی نوین از سوی فدراسیون فوتبال وقت، برای حمایت از تیم‌های شهرستانی مسابقاتی هشت‌جانبه میان هشت باشگاه برتر تهران برگزار گردید تا چهار تیم اول در لیگ دسته اول باقی بمانند و چهار تیم دیگر راهی دسته دوم شوند. استقلال با ناکامی در تورنمنت هشت‌جانبه راهی دسته پایین‌تر شد و از آن‌جا که تهران در طراحی‌های فدراسیون فوتبال در دسته دوم سهمیه‌ای نداشت، یک‌باره به دسته سوم فرستاده شد.

در چنین شرایطی بود که علی جباری بعد از سال‌ها به استقلال بازگشت. او سرپرستی باشگاه را پذیرفت و یوگنیسکوموروخوف روس به سمت سرمربی‌گری باشگاه منصوب شد.

با وجود این شرایط استقلال نتایج لازم را کسب کرد و بحران را از سر گذراند.