آلبوم های گروهی و کمپانی های ناشر آن ، پدیده ایه که از اوایل دهه 90 و با انتشار مجموعه هایی هایی مث اِما (از ناشری با همین نام) و تبر (به تهیه کنندگی کمپانی 13) زمینه ساز ایجاد جریانی جدید در رپ فارسی و موسیقی زیر زمینی ایران شد. توهمین پدیده تادلتون هم بخوادقضایای عجیب غریب داشتیماز سرنوشت نامعلوم کمپانیِ سیزده و اتفاقات نامشخص در پیرامون آن بگیرید تا به اصطلاح کمپانی هایی که در یک شب از پشت مانیتور ساخته شدن و بعد از یک فرآیند تجاری کوتاه همراه با انتشار البوم های اغلب ضعیف در دل تاریخ محو شدند و در نهایت حاصل فعالیتشون به جا موندن عده ای ازرپرای جدیدبود؛ که با هدف قرار گرفتن آثارشان در کنار آثار آرتیست های شاخ هزینه های زیادی هم کردنو اخرشم نه اونطورمعروف شدن نه اونطورموفق ولی دراین بین کمپانی خط البوم های اوردوز روهدفمندوقوی به انتشاررسوند اسپانسر سری سوم اورددوزپیجی به اسم پیشبینی بوده که تقریبا همون قمارخودمونع که این سالها تومجاز قشنگ نمایانه که البته توبرنامه های تی وی هم ورژن های دیگشوداریم بگذریم تهیه کنندگی این البوم به عهده امیدهنرور مدیرخط و برنامه ریز کاغذحمیدرضا جعفری بوده کاور این البوم به عهده امیرحسین ادریسی بوده که سابقه کاری بارض امیرخلوت وموعر و...روداشتع که کاورش خوشبختانه خعلی قشنگه واستانداردبریم سراغ بررسی اهنگ های البوم
1گنگش بالاس(سهرام ام جی):این کارکلکل سهراب ام جی با بدخواهاش(فک کنم خلوت)هستش که اهنگسازی وتنظیم این ترک خیلی قوی انجام شدع وتکستش هم خوبه وحرفه ای دیس میکنه وتوی اهنگ به کم بودن سابقه دشمناشوافتخارات خودش اشاره میکنه ودراخرهم میگه بگم بدخوام اینه واسم افت لاتیه به هرحال این کارقوی بود برای من که نه فن سهرابم نه خلوت این کارقابل قبول بود
2:ایست:تیک تاک:آخرین بار ی که در یکی از آثار تیکتاک هر سه عضو گروه حضور داشتن بر میگرده به یک سال و دو ماه پیش و موزیک ترافیک . طی این مدت روند حرکتی تیکتاک را میشه با جمله ی آزمون و خطاهایی برای رشد نامگذار ی کرد . . هرچند کم کاری یا بهتر بگویم نبودن ساعی در این یک سال (به استثنا ترک هم تیمی) هواداران این گروه را بدجوری کلافه کرده .قبل از هر چیز باید بگم که شاید کمی کج سلیقگی تو ترتیب ترک ها از سوی کمپانی خطِ انجام شده وجودِ دو ترک گنگ پشت سر هم ریتم البومو کمی غیرقابل تحمل کرده شایداگه این کارجز اهنگ های وسط البوم بودخیلی بهتربوداکثر یت آثار منتشر شده از تیکتاک با ترکیب خشایار SR و شروین رادفر نهایی می شد و حالا برای چندمین بارهکه اثری از این گروه با ترکیب آهنگساز ی مافی و تنظیم خشایار انجام می شه . پعد از آزمون و خطاهای مختلف ، نحوه پخش شدن ورس ها به طوری رقم خورده که جای خالی ساعی کمتر حس می شه که اهنگسازیع این کار خوب بوده ومیشه ایست رواز ترک های موفق البوم نام برد
3:شبیه من اپیکوربند: بعداز فوت حسین عزیز رپر اپیکور این تیم یکم سردرگم بنظرمیرسع بعدازاون اتفاق این گروه کمی نزول کردترک شبیه من کمی رنگ وبوی قدیم این تیمو داره ولی بنظرمیرسه اعضاعش همین ایده جدیدیوندارن که برگشتن به ایده های موفق تکراریشون اهنگسازی این کار که خوبه ولی تنظیمش ازبقیه البوم کمی ضعیف شایداین موضوغ قبلا هم بوده ولی حالا کهکاراشون کناریاسو ام جی وشایع پخش شده نمایان ترشده
4-اصالت-(یاس و موئر)
اصالت رومیشه به عنوان برگ برنده این البوم نام برد یاس چن وقتی کم کاربود امادرفاصله کوتاه دوکارقوی یعنی اصالتوسفارشی دادبیرون موئر دراین ترک استایل جدید وقوی داشت ونگارش ووزن بسیار قویی توورس یاس به کاررفته جنس کلماتش هم جدیدترشده ومث همیشع فوق العادس والبته تنظیم و اهنگسازی ترک که به دست فربدعرش وشروین رادفرصورت گرفته همعالیع وهمه اینا شمارومهمونه برگ برنده ی البوم میکنه
5:تلو(شایع): این ترک حالو هوای غمگین دارع اون با حرفاش تواین ترک به هوادارای معمولا نوجوون وجوون خودش یادمیده تا باکسایی که دارن راه اشتباه میرن باشن وبهشون کمک کنن تاخوب شن ولی مث اونا نشن ودراخرای ترک هم مشکلات ادامه دار جامعه ونسل های جدیدومیگه هرچندبعضیا میگن شایع کمی تکراری شده ولی بنظرم دردهای تکراریع هوادارشه که اونوتکراری کردع تلوکار خیلی قویی ازین البوم بودوبسیارشندنیع
6:نسل من:رض
باید از چینش صحیح ترک نسل من پس از تلو نیز بگوییم که هر دو یک درون مایه مشترک و نزدیک البته با دو دیدگاه و نگارش بسیار متفاوت به هم را دنبال میکنند .
قبل از هرچیز این را بگم که شاید یکی از اصلی ترین دلایل کم توجهی مخاطبین به این ترک ، سازگار نبودن کاراکتر آرتیستی رض با سایر هنرمندان داخل مجموعه هس . مثل این که شما به تماشای یک گالری ماشین رفتینو در بین تماشای اتومبیل ها به یک باره با یک موتور سیکلت بسیار زیبا روبرو می شین که علی رغم شکیل بودن سنخیت خاصی با اشیا اطرافش ندارد . طبیعتاکه در نگاه بازدید کنندگانی که برای تماشای اتومبیل آمده اند سهم موتور سیکلت تنها یک گذر سطحی خواهد بود .
به طور کلی نسل من و رض از یک مشکل اساسی در این مجموعه برخوردارن و آن هم نبود آرتیست دیگری از طیف (شعرمحور) و یا به اصطالح زیر زمینی است.
نسل من از جنس همان کار های عمیق ، دلچسب و همیشگی رض عه که می تواند چند دقیقه شما را عمیقا به فکر فرو ببره .
7:بی رنگ:امیرخلوت
بی رنگ از آن دسته ترک ها محسوب می شه که نمیشه به ساختار کلی آن ایرادی وارد کرد ولی قطعا جز آثار هیت و ماندگار خلوت نیز میشه اون روحساب کرد . دلیل آن هم نبود انسجام کلمات در اشعار خلوت است .در خوشبینانه ترین حالت می توان بی رنگ را نسخه ای منسجم تر از ترک ناراحت نباش در نظر گرفت .
8رپ کن ها نمیرن بهشت:این کاراثر خلسه وخشایارع که درون مایه فانتزی دارع وبیت جالبی هم داره ولی خلسه شخصیت موفق بودنو اصلا نداره وبراخیلیا اسم این ارتیست بهونه گوش ندادن به کاره:)
9:اتیکت موئر:اتیکت به نوعی شبیه یک تیغ دو لبه اس که یک لبه ی آن به سمت هنرمندان رپ و یک لبه ی آن هم به سمت هنرمندان پاپی گرفته شد اس که مثل علف هرز رشد کرده اند .
آهنگسازی اثر با فضاهای همیشگی فربد عرش تفاوت داره، ساخت آن مانند غالب آثاری اسکه در فضای ترپ در این روزها تولید میشه ولی با یک تفاوت که آنرا منحصر به فرد جلوه می دهد و آن هم ترنزیشن ها و ظرافت هایی است که با خلاقیت در این اثر به کار برده شده
برای اینکه خیلی طولانی میشه توقسمت بعدی ترک های بعدیو مینویسم
درپایان قسمت اول ازامیرحسین عزیز نویسنده ماس تکست که ستون نوشت هام الگوبرداری از مطلب ایشون بوده تشکرمیکنم
منبع مطلب ادیت نشده:www.mustext.com