ممنون میشم دلیل دیس دادنتون رو کامنت کنید.
________________________________________
برای بخش پایانی تصمیم به ترجمه talking to my diary
به عنوان آخرین ترک داکتر دره در دنیای هیپ هاپ گرفتیم...
ترجمه وبررسی ترک و همچنین عکس پست کارامین هست.
اول به ترجمه ترک میپردازیم وبعد میرسم سراغ قسمت آخر زندگینامه....
اسم ترک به معنای صحبت باخاطراتم هست.
ترجمه Talking to My Diary
از Dr. Dre
Produced by Dr. Dre, Mr. Choc & DJ Silk
Album: Compton
این ترک آخرین ترک از آخرین آلبوم دکتر ینی آلبوم کامپتنه
[Intro]
I just need y'all to try to bear with me for a minute
While I talk about the pages of my diary, listen up
من فقط میخوام همه شما واسه یه دقیقه با من تحمل کنین وقتی که دارم درمورد صفحه های دفترخاطراتم صحبت میکنم..گوش کن
((خاطرات دری نمادی از دستاوردا, میراث و تأثیراتشه))
[Verse 1: Dr. Dre]
I remember when I got started my intention was to win
بخاطر میارم وقتی که به این کار شروع کردم مقصدم پیروزی بود
((Intention معنی دیگش میشه خیال - Win متشابه الصوته با ween
معنی دوم= فکروخیالم تصور کردن اینده بود))
But a lot of shit changed since then
ولی خیلی چیزا از اون زمان تا الان تغییر کرده
Some old friends became enemies in the quest of victory
بعضی از دوستان قدیمی تو راه بدست اوردن پیروزی تبدیل به دشمن شدن
But I made a vow, never let this shit get to me
اما من سوگند خوردم هرگز اجازه ندم این مشکل نصیبم بشه
((دری این لاین ها با تقلید واضح از رایم استایل توپاک(“enemies”, “victory” and “get to me) بهش ادای احترام میکنه ))
I let it pass, so I consider that part of my history
گذاشتم اینم بگذره پس میشه اینو به عنوان بخشی از گذشتم در نظر بگیرم
And I'm strong; financially, physically
و من قویم.. مالی و جسمی
Mentally I'm on a whole 'nother level
از نظر روانی کاملا تو یه سطح دیگه هستم
And don't forget that I came from the ghetto
و فراموش نمیکنم که از محله فقیرنشین شهر اومدم
So a new house for my moms, that's special
بعد برای مادرم خونه جدید گرفتم. این چیز خاصیه
I let you going shopping 'til your feet get tired
میذارم انقد بری خرید که پاهات خسته بشه
Then a new Benz just for you to ride in
و بعد یه بنز جدید فقط برای خودت
When I didn't have it, you provided
وقتی که نداشتمش(پول رو) تو بخاطرم تهیه کردی
((وقتی دری به دنیا اومد مادرش فقط 16 سالش بود
و خانوادش بهش میگفتن که بچشو سقط کنه ولی اون به دنیاش میاره وکار میکنه تا دری رو بزرگ کنه..الان دری ازش تشکر میکنه ))
Don't be surprised that I built an enterprise
تعجب نکن که تشکیلات اقتصادی ساختم
((منظور دری لیبل افترمث و شرکت beats by dre هس ))
And my house got a view of the city like a highrise
و خونه من دید وسیعی به شهر [کامپتن] داره
I'm just talking to my diary
I'm just talking to my diary
من فقط دارم برای دفترخاطراتم حرف میزنم
[Hook]
When I open up my book, I think about the world later
وقتی که کتابمو باز میکنم درمورد اینده دنیا فکر میکنم
No ink in the pen, no lines on the paper
بدون جوهری تو قلم و بدون خطی رو کاغذ
I'm just, I'm just, I'm just talking to my diary
I'm just, I'm just, I'm just talking to my diary
من فقط دارم با دفترخاطراتم حرف میزنم
Sometimes when I got a lot of shit on my mind
گاهی وقتی ذهنم پر میشه
I'm just staring at the sky, you probably thinkin' I'm high
فقط زل میزنم به اسمون.. تو احتمالا فک کنی چتم (چیزی زدم)
“probably thinkin' I’m high” احتمالا بخاطر البوم the chronic باشه و اینکه مردم فکر میکنن همیشه چته
((علاوه بر اون بنظر میرسه ارتباطی بین high بودن و اسمون باشه
"زل میزنم به اسمون تو احتمالا فکر کنی بالام"))
I'm just, I'm just, I'm just talking to my diary
I'm just, I'm just, I'm just talking to my diary
من فقط دارم با دفترخاطراتم حرف میزنم
[Bridge]
Now puff-puff-pass got a nigga having flashbacks
I remember how it used to be
الان دود میذاره یه کاکاسیاه گذشته رو ببینه.یادمه چطوری بود
Now my money like NASDAQ, my checks you can cash that
I remember how it used to be
الان پولام مثل Nasdaq چک هامو میتونی نقدشون کنی. یادمه اینا چطوری بود
[Verse 2: Dr. Dre]
I used to be a starving artist, so I would never starve an artist
ارتیستیم که گرسنگی کشیده بودم پس هیچوقت ارتیست دیگه ای رو گرسنگی نمیدم
((اشاره میکنه به استعدادیابی هاش
نمونه بارزش امنم..که از فقر واقعی کشیدش بیرون و یه شخصیت غیرقابل توصیف به جهان هدیه کرد))
This is my passion, it's where my heart is
این عشق منه و جاییه که قلبم اونجاست
It gets the hardest when I think about the dearly departed
سخت ترین لحظه ها وقتی میان که به کسایی که از بینمون رفتن فکر میکنم
Like the nigga I started with
مثل کاکاسیاهی که باهاش اینکارو شروع کردم
I know Eazy can see me now, looking down through the clouds
میدونم "ایزی ای" میتونه منو ببینه الان.. داره از میون ابرا پایینو نگاه میکنه
And regardless, I know my nigga still proud
و صرف نظر از هرچی میدونم که داداش من(ایزی ای) هنوز افتخار میکنه
It's been a while since we spoke but you still my folks
زمان زیادیه که باهم صحبت نکردیم ولی شما هنوزم گروه منین
We used to sit back, laugh and joke
ما بهش تکیه کردیم خندیدیم و شوخی کردیم
Now I remember when we used to do all-nighters
الان به یاد میارم وقتیو که ما شبا کار میکردیم
You in the booth and Cube in the corner writing
تو(ایزی ای) توی اتاق ضبط و ایس کیوب گوشه درحال نوشتن (:
Where Ren at? Shout out to my nigga Yella
]ام سی[ رن کجاس؟ سلام میدم به داداشم یلا
Damn, I miss that... shit, a nigga having flashbacks
لعنت..دلم تنگ شده..شت.. یه کاکاسیاه داره داستان گذشته رو مرور میکنه
[Hook]
When I open up my book, I think about the world later
وقتی که کتابمو باز میکنم درمورد اینده دنیا فکر میکنم
No ink in the pen, no lines on the paper
بدون جوهری تو قلم و بدون خطی رو کاغذ
I'm just, I'm just, I'm just talking to my diary
I'm just, I'm just, I'm just talking to my diary
من فقط دارم با دفترخاطراتم حرف میزنم
Sometimes when I got a lot of shit on my mind
گاهی وقتی ذهنم پر میشه
I'm just staring at the sky, you probably thinkin' I'm high
فقط زل میزنم به اسمون.. تو احتمالا فک کنی چیزی زدم
I'm just, I'm just, I'm just talking to my diary
I'm just, I'm just, I'm just talking to my diary
من فقط دارم با دفترخاطراتم حرف میزنم.
حالا میریم سراغ بخش پایانی زندگینامه...
بعد از حضورِ دنباله دار در رلیز های اِم (آلبوم D12 ، آلبوم Eminem Show و ساندترک 8Mile) در سال ۲۰۰۳ رپر لوس آنجلسی جیسون تیلور با نام هنریِ The Game توسط دِرِی به خدمتِ افترمث درومد. تیلور اهل کامپتن بود و توی محله ی خطرناکی بزرگ شده بود. دِرِی برای دو سال یعنی تا انتشار آلبوم The Documentary گِیم رو مدیریت کرد. او به این آرتیست جدید هویت بخشید و روی خروجیِ کارهاش بخوبی کار کرد. حتی قبل از اینکه گِیم بعنوان یک رپر به دنیا معرفی بشه، اون خودشو با حضور در تبلیغات تلویزیونی مطرح کرده بود و یجورایی اینحرکت، باعث شده بود تا با انتشار آلبومش سر و صدای زیادی ایجاد بشه.
بعد از گِیم توی همون سال، دِرِی کورتیس جکسون رو به استخدامِ افترمث دراورد. فیفتی سِنت هم مثل اِم و گِیم با حمایتِ داکتر تبدیل به یک ستاره شد. او خیلی آماده بود و رایم هاش بی نظیر بودن. کورتیس پیش جَم مستر جِی و ران دی ام سی آموزش دیده بود و تونسته بود از یک گنگستر خیابونی به یک رپر درجه یک و جدید تبدیل بشه. اون در سال ۲۰۰۳ با البوم Get rich or die tryin’ تبدیل به بحث برانگیز آرتیست سال شد. اِم، داکتر و فیفتی سه تفنگدارِ افترمث بودن و بی مهابا میتاختن. سینگلِ in da club بزرگترین هیتِ رادیو لقب گرفت و اون آلبوم شش بار در همون سال گواهینامه پلاتینیوم رو دریافت کرد. اوضاع طوری شده بود که دِرِی هر موزیکی برای آرتیست های لیبلش میساخت، انفجاری توی صنعت رخ میداد!
در طی سالها، این سه آرتیست تبدیل به بزرگ ترین های این بازی شدن و باعث و بانیش حمایت داکتر بود. دِرِی حتی پا فراتر گذاشت و به اِم لطف دیگه ای کرد. بعد از اوردوزِ اِم، اون توی پرودوس ۱۹ ترک از ۲۰ ترکِ آلبوم Relapse نقش داشت تا به دنیا یه بار دیگه ثابت بشه این حمایت، همه جانبه اس.
در این بین هم به بیزنسِ خودش مشغول شد و خط تولید هدفون هایی با نامِ خودش رو راه اندازی کرد. هدفون های “بیتس بای دِرِی” یکی از پرفروش ترین برند های هدفون در دنیا هستن؛ تا جایی که فرصت طلبیِ اپل رو در پی داشت و باعث شد تا در سال ۲۰۱۴ به ارزش ۳ بیلیون دلار، امتیازِ این هدفون ها از داکتر و جیمی آوین خریداری بشه. در ادامه به این مطلب خواهیم رسید اما قبلش، بریم سراغ سال ۲۰۱۰. سالی که داکتر حس کرد باید یک برگ برنده دیگه رو کنه تا هیپ هاپ دوباره به لرزه در بیاد.
دِرِی بعد از شنیدنِ یه میکستیپ به نام Overly Dedicated از یه پسر ۲۲ ساله ی اهل کامپتن به نام کندریک لمار، وسواس شدیدی پیدا کرد تا با این آرتیست جوان ارتباط برقرار کنه. کندریک بعد از یک تورِ یه شبه با تک ناین، تماسی از داکتر دریافت کرد که در اون پیشنهادِ همکاری با دِرِی به گوشش رسونده شد. حین گوش دادن به میکستیپ، انگار که دِرِی از قبلش میدونست قراره با کندریک همکاری کنه. موزیک هایی با تم های مشابه و زندگی در جایی مشابه با تجربه های خیابونیِ مشابه و استعدادی فراتر یا اگه منصف باشیم به اندازه ی اِم و فیفتی و گِیم و اسنوپ؛ همگی باعث شد تا اواخر سال ۲۰۱۰، وقتی که دِرِی با گِیم و اسنوپ در جنوب لوس آنجلس روی استیج بود، اعلام کنه که کندریک لمار، آرتیستِ جدیدِ افترمث هستش. اون روس همون استیج به کندریک لقب “شاه جدید وست کوست” رو داد. بعد از Section.80 ، دِرِی و کندریک روی آلبوم دوم کار کردن و نتیجش شد آلبوم موندگارِ Good Kid, m.A.A.d City با یک استوری تلینگ بسیار قوی و موزیک های موندگار و همکاری هایی با همدیگه از قبیل ترک های Compton و Recipe.
گوشهای دِرِی برای تشخیصِ بهترین کیفیت صدا ساخته شده بود! استاندارد هاش همیشه بطورِ قابل پیشبینی، عالیه! اون همیشه آخرین ورژن از کارهاشو بعد از ۲۰-۳۰ بار تکرار و کارکردن روشون بدست میاره. همین تشخیص کیفیت، باعث شد تا یه مشکل بزرگ در صنعت موسیقی پیدا کنه. برای سالها، هدفون های پلاستیکی و غیرِ ارگونومیِ شرکت اپل بازار هدفون رو در دست داشت اما دِرِی از کیفیتِ این هدفون ها شگفت زده نشده بود. اون میدونست که میتونه کیفیت بهتری از صدا ها در بیاره و کالای کاملا متفاوت و ارضا کننده بسازه.
سه سال طول کشید تا بیتس الکترانیک تبدیل بشه به Beats by Dre. تکنولوژی جدید باعث شده بود تا کیفیت واقعیِ استودیو رو بتونن به گوشهای مردم سراسر جهان برسونن. طی هفت سال، وقتی شرکت اپل دید که در رقابت با کمپانیِ جیمی آوین و داکتر ناتوانه، تصمیم به خریدِ کمپانی گرفت. سال ۲۰۱۴ سالی بود که آندِرِی یانگ تبدیل به ثروتمند ترین آرتیست هیپ هاپ در جهان بشه. اون حتی از جِی زی و Diddy هم جلو زد چون اپل بهش یک گازِ بزرگ از سیبش رو بهش تعارف کرده بود!
دِرِی میخواست از موقعیت بزرگی که براش بدست اومده بود، بهترین استفاده رو بکنه. اون میخواست به دانشجو ها و دانش آموز ها فرصتی بده تا تجربه های سه دهه ایِ یک پرودوسرِ درجه یک رو بدونن. نتیجش یه کمکِ ۷۰ میلیون دلاری به دانشگاه جنوبیِ کلیفورنیا بود تا بخشی به نام تکنولوژی و بیزنس به بودجه ی درسیِ این دانشگاه اضافه بشه. البته این تنها کمکِ انسان دوستانه اش نبوده. او در سال ۲۰۰۱ یک میلیون دلار به خانواده ی داغدارِ حادثه ی ۱۱ سپتامبر کمک کرده بود. چون برج های تجارت جهانی توی نیویورک (ساحل شرقی) واقع شدن، این کمک توی رسانه ها جلب توجه کرد و اونها درباره ی دِرِی چنین تیتری زدن؛ “وست ساید بالاخره با ایست ساید نرم رفتار کرد!”
خیلی از مردم و مخاطبان هیپ هاپ معتقدن که داکتر دِرِی بهترین پرودوسرِ این صنعت هستش. نسبت به کارنامه اش با N.W.A ، هیت رکورد هاش با Death Row ، معرفیِ نبوغِ خالصِ هیپ هاپی در Aftermath و بعنوان یکی از پایه گذاران دو سبکِ گنگستا رپ و گنگستا فانک، اون پتاسیل و استحقاقِ این لقب رو داره اما مهمتر از این لقب ها، اون یکی از مهمترین افراد در گسترش هیپ هاپ هستش.
توی کارنامه ی دِرِی، میتونیم یک واقعیت رو ببینیم. اون به جنوب لدس انجلس رنگ تازه ای بخشید و با N.W.A تبدیل به صدایی از داخل شهرِ کامپتن شد تا آمریکا بدونه این واقعیت ها چی ان؛ خشونتی که توی خیابون ها جریان داره، مشکلات بین مرد ها و زن ها، مشکلات آدم ها با الکل و مواد مخدر و… مخاطبان جوان، عاشقِ این واقع گراییِ شور انگیز بودن؛ تا جاییکه جامعه احساس خطر کرد که مبادا جوان ها از لایف استایلِ داکتر تقلید کنن اما همچنین، دِرِی امید رو به هیپ هاپ تزریق کرد؛ اون نشون داد میشه از میون خطراتِ خیابون رد شد و به ثروت و یه زندگیِ عالی رسید. رسیدنِ اون به کمال در همه جنبه های زندگیش مثال زدنیه. اون همیشه بهترین ها رو حمایت کرده و بهترین ها کنارش بودن.
اون توی یه مصاحبه میگه که زمان تولدش، زندگیِ مادرش خیلی عجیب و غریب بوده. میگه که همه به مادرش میگفتن که داره زندگیِ خودشو با موسیقی نابود میکنه! اونا میگفتن مادرش هیچوقت نمیتونه بچه هاش رو با پولِ موسیقی تامین کنه چون آینده ای توش نیست. دِرِی توی این حال و هوا بزرگ شد تا به اونا ثابت کنه اشتباه میکردن.
دِرِی بعد از اینکه دو سینگل ترک از آلبوم سوم و آخرش با نام دیتاکس داد، خیلی زود اعلام کرد که این آلبوم هم مثل چندین و چند آلبوم دیگه کنسل شده. اون قرار بود آلبومی بی کلام با نام The Planets منتشر کنه و آلبوم های مشترکی با اسنوپ و آیس کیوب بصورت مجزا اما دیتاکس هم در کنار این آلبوم ها قرار گرفت بعنوان آلبوم های کنسل شده.
سال ۲۰۱۵ بعد از موفقیتی که با داکیومِنتِریِ ۲ با گِیم بدست آورد، اون با کندریک دوباره همکاری کرد تا یکی از موندگار ترین کلاسیک های مدرن یعنی To Pimp a Butterfly اتفاق بیفته. توی همون سال بود که سومین و آخرین آلبومِ دِرِی بطرز غیرمنتظره ای منتشر شد. حضور کندریک در ۳ ترک و حضور همیشگیِ اِم و اسنوپ در این آلبوم قابل توجه بود اما چیزی که مهم بود، این بود که دِرِی به یک صدای جدید و غیرطبیعی نسبت به تمامِ کارهای قبلیش دست پیدا کرده بود. جاییکه اون آرتیست های جدیدی رو به افترمث وارد و به دنیا معرفی کرد و روی یک افکتِ شنیدنی به دنیا یک دِرِی جدید اما همون خشونتِ همیشگی رو نشون داد و در آخر هم با تمام خاطراتش در طول اینهمه سال حرف زد!
صحبت درباره آندِرِی یانگ زیاده اما طولانی شدنِ مطلب، دست ما رو میبنده. جمله پایانی؛ به امید قدردانیِ تمام مخاطبان هیپ هاپ به اسطوره ها؛ مخصوصا وقتی که هنوز زنده هستند.