نِپال با نام رسمی جمهوری فدرال دموکراتیک نپال کشوری در آسیا واقع در شمال هندوستان و پایتخت آن کاتماندو است. جمعیت نپال حدود ۲۸ میلیون نفر و زبان رسمی آن نپالی است. واحد پول این کشور روپیه نپال است و تنها با چین و هند همسایه است. بیشتر محدودهٔ نپال بر روی رشتهکوههای هیمالیا قرار گرفته و شمال این کشور هشت قله از ۱۴ قله بلند جهان را در خود جای داده که یکی از آنها بلندترین کوه جهان یعنی قله اورست است. جنوب کشور مرطوب و حاصلخیز است و جمعیت زیادی را در خود جای دادهاست.
۸۱ درصد مردم نپال پیرو آیین هندو هستند و با این احتساب، نپال در میان کشورهای جهان بالاترین درصد پیروان هندوئیسم را نسبت به جمعیت خود دارد. این کشور به خاطر موقعیت جغرافیایی خود هم از هند و هم از تبت نفوذ پذیرفتهاست. بودایی و اسلام و کیراتی (تلفیقی از آنیمیسم، شیواپرستی و بودیسم تبتی) دو دین مهم دیگر این کشور هستند و بخش بزرگی از جمعیت خود را هم هندو و هم بودایی معرفی میکنند که این به دلیل تلفیق این دو مذهب در این منطقه است. نپال در بیشتر تاریخ خود حکومت پادشاهی داشتهاست. در جنگ داخلی نپال علیه حکومت پادشاهی از سال ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۶ نزدیک به ۱۶ هزار تن کشته شدند. مائوئیستها در سال ۲۰۰۶ به ده سال جنگ داخلی پایان دادند و به روند صلح در نپال پیوستند. در سال ۲۰۰۸ حکومت پادشاهی با مصوبه مجلس مؤسسان نپال برانداخته شد و یک جمهوری دمکراتیک چندحزبی فدرال برقرار شد. هرچند پس از آن نیز درگیریهایی در این کشور وجود داشته اما این سیستم حکومتی پابرجا ماندهاست و در قانون اساسی سال ۲۰۱۵ نظام حکومتی کشور دمکراسی پارلمانی اعلام شد.
در ۱۷۶۸ حاکم شاهزادهنشین گورخا در غرب، دره کاتماندو را فتح کرد و دوره گسترشی را شروع نمود که با شکست خوردن از چینیها در تبت (۱۷۹۲) و از بریتانیاییها در هند (۱۸۱۶) پایان یافت. از ۱۸۴۶ تا ۱۹۵۰ خاندان رانا در مقام وزیران ارشد که پادشاهانی ضعیف بودند حکمرانی کردند. سیاست انزواطلبی آنان استقلال نپال را به قیمت توسعه نیافتن آن حفظ کرد. رژیم پیش از ۱۹۵۰ از نظر ساختار سیاسی یک نظام اقتدارگرا بود که هیچ مخالفتی را از سوی گروههای قومی، فرهنگی و احزاب سیاسی نمیپذیرفت. نظم اجتماعی و هویت فرهنگی ملی از طریق تحمیل قوانین هندو برقرار میشد و حاکمان قدرت خود را از طریق قرار دادن همه گروههای نپال در یک چارچوب سلسله مراتبی از ساخت طبقاتی هندو استحکام میبخشیدند. همزمان با سرنگونی رژیم رانا در سال ۱۹۵۰ نپال درهای خود را به روی دنیای خارج گشود و آماده پذیرش فرایند دمکراتیک شدن و مدرنسازی شد. اما این کشور نتوانست الگویی جدید از جامعه چند قومی ایجاد کند. با پیدایی دولت پانکایات در سال ۱۹۶۲، ساختارهای سیاسی و اجتماعی نپال، بیش از پیش بسته و متحجر شد. در این دولت، هیچ جایی برای فعالیت سیاسی و اپوزسیون وجود نداشت. اما در همین شرایط آئین قانونی جدید در سال ۱۹۶۴ به تصویب رسید. بر پایه این قانون همه در مقابل قانون برابر بودند و سامانه طبقاتی تضعیف میشد.
تجربهای کوتاهمدت از دموکراسی، تثبیت مجدد حکومت پادشاهی به دست ماهندرا (از ۱۹۵۲ تا ۱۹۷۲) را در پی داشت. ناآرامی همگانی و تظاهرات خشونتآمیز در طرفداری از دموکراسی، پادشاه را مجبور به اعطای قانون اساسی دموکراتیک کرد. پس از یک کشمکش طولانی، نپال توانست یک دولت دموکراتیک در آوریل ۱۹۹۰ تشکیل دهد. در مه ۱۹۹۱ انتخابات چندحزبی برگزار شد. مائوئیستهای نپال در سال ۱۹۹۴ از انشقاق در «حزب کمونیست نپال» شاخه «مرکز وحدت» پدید آمدند و تا نزدیک یک سال پس از تشکیل همچنان از نام «مرکز وحدت» استفاده میکردند تا این که در سال ۱۹۹۵ بهطور رسمی به عنوان مائوئیستها (یا آن طور که دولت مرکزی آنها را خطاب میکرد شورشیان مائوئیست) شناخته شدند. مائوئیستها از ۱۳ فوریه ۱۹۹۶ دست به نبردهای چریکی در مناطق روستایی زدند که طی ۱۰ سال گذشته موجب کشته شدن ۱۳ هزار نفر در نپال شد. خاندان سلطنتی نپال (که خاندان «شاه» نامیده میشوند) تا سال ۲۰۰۱ یکی از آرامترین و باثباتترین خاندانهای سلطنتی جهان بهشمار میرفت و «بیرندرا بیر بیکرام شاه دِو» که از سال ۱۹۷۱ تاجگذاری کرده بود محبوبیت قابل توجهی بین مردم نپال داشت تا روز اول ژوئن ۲۰۰۱ که طبق نظر رسمی «دیپندرا» ولیعهد نپال با تیراندازی به اعضای خاندان سلطنتی در سالن غذاخوری در کاخ سلطنتی کاتماندو همگی آنها از جمله پدر خود را به قتل رساند. پس از مرگ «دیپندرا» در ۴ ژوئیه ۲۰۰۱ گیانندرا، عموی وی که نزدیکترین شخص باقیمانده در خاندان سلطنتی بهشمار میرفت به عنوان شاه نپال شناخته شد. گیانندرا نه محبوبیت برادر خود، بیرندرا را داشت و نه تواناییهای او را و در همین حال شایعاتی دربارهٔ نقش او در قتلعام سایر اعضای خاندان سلطنتی موجب افزایش بیزاری عمومی از وی میشد.[۱] گیانندرا در اقدامی بیسابقه به جای تعیین شخص دیگری به عنوان نخستوزیر، در اول فوریه ۲۰۰۵ خود شخصاً تشکیل دولت داد و با اعلام این که دولتهای غیرنظامی توان مقابله با تهدیدهای مائوئیستها را ندارند اعلام حکومت نظامیکرده و چندین نفر از سیاستمداران بلندپایه نپالی را دستگیر کرد. در پی این اقدام احزاب اپوزیسیون داخل حکومت که سالها موازنه سیاسی در پارلمان نپال را برقرار کرده بودند به هند گریخته و از آنجا زمینههای لازم برای سرنگونی حکومت گیانندرا را فراهم کردند. ائتلاف بزرگ اپوزیسیون داخل حکومت نپال که «ائتلاف هفت حزب» خوانده میشود در اولین اقدام خود پس از خروج از نپال (و حاکمیت آن) در نخستین گام در اوایل سال ۲۰۰۶ قرار داد تفاهمی در ۱۲ ماده با مائوئیستها امضا کرد که این آغاز ورود مائوئیستها به عرصه فعالیتهای مدنی سیاسی و پیروزی آنها بود. این اتحاد تازهتأسیس توانست از اوایل آوریل ۲۰۰۶ اعتصابات عمومی و تظاهرات اعتراضآمیز را در سراسر نپال آغاز کند و این اقدام با چنان استقبال گستردهای از سوی مردم مواجه شد که گفته میشود در تظاهرات روز ۲۱ آوریل ۲۰۰۶ در کاتماندو بیش از ۵۰۰ هزار نفر شرکت کرده بودند. این در حالی است که کل جمعیت پایتخت نپال اندکی از ۷۰۰ هزار نفر بیشتر است. به این ترتیب جنبش دموکراسی نپال که در زبان محلی (لوکتانترا آندولن) گفته میشود با بهرهمندی از آتشبس موقت یک طرفهای که مائوئیستها در ۲۷ آوریل اعلام کردند، توانست در ماه مه به پیروزی قطعی برسد و بر اساس قانون ۱۸ مه مجلس باردیگر برقرار شده شرایطی به شاه تحمیل شد که از آن جمله تحویل فرماندهی تیپی ۹۰ هزار نفری از ارتش به مجلس، وضع مالیات بر اموال و درآمدهای خانواده سلطنتی، اعلام نپال به عنوان کشوری سکولار (و نه پادشاهی هندو) و عزل شاه از مقام فرماندهی ارتش بود. در ادامه تحولات بعدی نپال دولت موقت و پارلمان انتقالی این کشور لغو نظام سلطنت در این کشور را در اواخر دسامبر ۲۰۰۷ تصویب کردند و به این ترتیب مائوئیستها دیگر نیازی به از سرگیری شیوههای جنگ چریکی ندیدند چرا که اهداف رؤیایی آنها بدون نیاز به درگیری نظامی نصیبشان شده بود. در انتخابات ۱۰ آوریل سال ۲۰۰۸ مائوئیستها برنده انتخابات مجلس مؤسسان نپال شدند. مجلس نپال در اوائل سال ۲۰۰۸ میلادی رسماً نظام پادشاهی چند صد ساله را در این کشور منحل و برقراری نظام جمهوری را تصویب کرد. «رام باران یاداو» که ازسوی حزب کنگره نپال حمایت میشود نخستین رئیسجمهوری نپال در تاریخ این کشور پس از چند قرن نظام پادشاهی بود و در ۲ مرداد ۱۳۸۷ سوگند یاد کرد.
نپال سرزمینی کوهستانی است و رشتهکوه هیمالیا و بلندترین قلهٔ جهان یعنی قلهٔ اورست در این کشور قرار دارد. در جنوب این کشور زمینهای پست نیمهگرمسیری با جمعیتی متراکم جای دارد. یک نوار تپهای مرکزی را درههای حاصلخیز تقسیم میکند. شمال پوشیده از کوههای هیمالیا است. رودهای مهم نپال، گاگرا، نارایانی، و کوشی و بلندترین نقطه آن قله اورست با ۸۸۴۸ متر ارتفاع است. آب و هوای کشور از جنوب نیمهگرمسیری تا قلههای یخی هیمالیا متنوع است. تمامی نپال در معرض بادهای موسمی قرار دارد. از نظر موقعیت میتوان هیمالیای نپال را به بخشهای زیر تفکیک کرد: ۱-منطقهٔ «سیکیم» شامل کانگْچِنجونگا، ۲-منطقهٔ «ماهالانگور» شامل قلل اورست، چو ایو، لوتسه، ماکالو، آما دابلام، گیاچونگ کانگ و نوپتسه و ۳-بخش مرکزی شامل ماناسلو، هیمال چولی، آناپورنا ۱، دهالاگیری ۱، ماچاپوچار، لانگتانگلیرونگ و یانگرا. بهطور خلاصه، هیمالیای نپال که از طرف شرق توسط هیمالیای سیکیم و از طرف غرب بوسیله هیمالیای گاروال محاصره شده، وسیعترین و مرتفعترین قسمت هیمالیا است. طول این قسمت، که در مرز شمالی نپال قرار دارد، حدود ۸۰۰ کیلومتر بوده و در محدودهٔ مرزهای هندوستان و تبت واقع شدهاست. از شهرهای مهم نپال میتوان بیراتنگر ۱۶۶ هزار نفر، لالیتپور ۱۶۲ هزار نفر، پوخارا ۱۵۶ هزار نفر و بیرگنج ۱۱۲ هزار نفر را نام برد. نپال اعلام کردهاست که کوه اورست را دوباره اندازهگیری خواهد کرد، چون پس از زمینلرزه ویرانگر آوریل ۲۰۱۵ در منطقه احتمال دارد ارتفاع آن تغییر کرده باشد. مسئولان این کشور گفتهاند در اندازهگیری قبلی ارتفاع کوه اورست ۸۸۴۸ متر بوده اما ممکن است به جز تغییر ارتفاع، موقعیت جغرافیایی آن هم تغییر کرده باشد. پژوهشگران دانشگاه کمبریج اعلام کردند بر اثر این زمین لرزه شهر کاتماندو سه متر به سمت جنوب جابجا شدهاست.
نپال که کشوری فقیر در حاشیه رشته کوه هیمالیا است در سال ۲۰۰۶ میلادی شاهد پایان جنگ داخلی خشونتآمیز یک دههای بود که به ۲۴۰ سال حکومت سلطنتی هندوها در این کشور پایان داد و آن را تبدیل به جمهوری کرد. تا سال ۱۹۹۰، حکومت نپال یک سلطنت مطلقه بود. در ۱۹۹۰، بیرندرا (شاه وقت نپال) با تبدیل آن به سلطنت مشروطه (که شاه شخص اول کشور باشد و نخستوزیر رئیس دولت) موافقت کرد. در آوریل ۲۰۰۶، تعداد زیادی از مردم در کاتماندو، در اعتراض به سیاستهای شاه اقدام به اعتصاب و تظاهرات کردند. در ۲۱ آوریل ۲۰۰۶، در نتیجه ناآرامیها، گیانندرا (شاه نپال) اعلام کرد که قدرت را به مردم میدهد و از احزاب اپوزیسیون خواست تا نخستوزیر پیشنهاد کنند. در ژوئیه سال ۲۰۰۷ دولت شاهنشاهی نپال اعلام کرد در سال ۲۰۰۹ حکومت خود را از پادشاهی به جمهوری تغییر خواهد داد. هماکنون پادشاه از حکومت خلع شده و رئیس موقت نپال به عنوان رهبر آن کشور فعالیت میکند. در ۲۸ مه ۲۰۰۸ بنا بر تصمیم مجلس نپال در اعلام جمهوری، نظام سلطنتی ۲۴۰ ساله برچیده شد و به پادشاه ۱۵ روز فرصت داده شد تا کاخ ریاست جمهوری را ترک کند. با پایان درگیری ۱۰ ساله مائوئیستها و دولت، بیش از ۱۹ هزار تن از شورشیان مائوئیست سابق همچنان در آلونکهای خود در سراسر کشور پراکنده ماندند و بعداً بخشی از آنها به عضویت ارتش نپال درآمدند. در انتخابات مجلس سال ۲۰۱۳ حزب چپ میانه کنگره ملی نپال ۱۹۶ کرسی، حزب کمونیست (مارکسیست لنینیست ائتلافی) ۱۷۵ کرسی، حزب کمونیست (مائوئیست) ۸۰ کرسی و حزب راستگرا و سلطنتطلب حزب دمکراتیک ملی نپال ۲۴ کرسی پارلمان را به دست آوردند. دولت نپال پس از ۲۰ سال، موفق شد که انتخابات پارلمانی را در ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۶ برگزار کند. در این انتخابات برای انتخاب ۷۰۰ شورای روستایی و شهرداری نپال برگزار شد شرایط را برای برگزاری انتخابات پارلمانی و ایالتی فراهم کرد. انتخابات پارلمانی نپال باید پیش از ۲۲ ژانویه سال ۲۰۱۸ برگزار شود. در خردادماه ۱۳۹۶ پوشپا کمال داهال معروف به «پراچاندا» نخستوزیر نپال تنها پس از ۹ ماه حضور در قدرت و پیش از پایان دور آخر انتخابات محلی به خاطر اختلاف میان دولت وی با دادگاه عالی نپال از سمت خود استعفا داد.
مردم نپال اغلب پیرو آیین هندو هستند. از نگاه ظاهری تفاوت چندانی بین نپالیها و مردمان شمال شرق هند وجود ندارد. مردم نپال دارای نامهای بسیار شبیه به هم هستند. نام وسط «بهادر» نامی بسیار مرسوم در بین نپالیها است. گورونگ (Gurung) که اشاره به قومیت گورونگ دارد نام خانوادگی بیش از ۱۵ درصد نپالیهاست. از دیگر نامهای متداول میتوان به تاپا (Thapa) و تمنگ (Tamang) اشاره کرد. جمعیت نپال از چندین قوم شکل گرفته، و بخش بزرگی از آنها را شرپاها تشکیل میدهند که سالها قبل از تبت به نپال مهاجرت نمودهاند و در مرزهای شمالی نپال ساکن هستند. مذهب اصلی مردم نپال هندو است و بودائیان تنها در نوار شمالی ساکن هستند. آنها در ارتفاع بالای ۴۰۰۰ متر ساکن هستند و عمدتاً علاوه بر کشاورزی به اموراتی نظیر راهنمایی گردشگران و کوهنوردان میپردازند. در نپال حدود ۶۰ زبان و گویش وجود دارد. زبان نپالی در طول دو قرن اخیر، همچون زبان ملی بودهاست و بیش از ۵۰ درصد مردم نپال به این زبان صحبت میکنند. اما دولت تأکید ویژهای بر زبان سانسکریت دارد. این زبان در مدارس اجباری شدهاست درحالیکه زبان نپالی از حالت اجبار در مدارس خارج شدهاست. اکثر بوداییها در پایتخت زندگی میکنند که بزرگترین معبد آنها «شمبو» نیز در پایتخت قرار دارد که با کمک کشور چین و ژاپن بر بالای کوهی ساخته شدهاست. ژاپنیها بدون دریافت هر گونه وجهی خیابانهای اصلی، ترمینال و برخی بناهای دیگر را در پایتخت نپال ساختهاند. اکثر مسلمانان در شهری به نام نیپاگنج (در جنوب و مرز هند) ساکن و گروهی دیگر از آنان نیز در شهری به نام جنکپور ساکن هستند.
نپالی یک زبان هندوآریایی است که در نپال، بوتان و بخشهایی از هند و میانمار تکلم میشود. شمار گویشوران این زبان حدود ۳۰ میلیون برآورد میشود که ۲۲ میلیون نفرشان آن را در مقام زبان مادری تکلم میکنند. نپالی زبان رسمی کشور نپال و زبان مادری حدود نیمی از اهالی این کشور است. همچنین یکی از ۲۳ زبان رسمی هندوستان است که در هشتمین پیوست قانون اساسی هند احصا شدهاند. نپالی زبان رسمی استان سیکیم و منطقه دارجلینگ در بنگال غربی است. فرم نوشتاری این زبان از سده ۱۲ پدید آمد و با خط دِوَناگَری نوشته میشود. شمار گویشوران این زبان در نپال در سرشماری سال ۲۰۰۱ ۱۱٬۰۵۳٬۲۵۵ نفر بودهاست. تعداد نپالیزبانهای بوتان در سال ۱۹۹۳ حدود ۱۵۶ هزار نفر بوده که بیشتر در جنوب بوتان زندگی میکنند و بسیاری از آنها هندو یا مسیحی هستند. نپالی در گذشته با نامهای دیگری شناخته میشد؛ از جمله گورخالی، پارباتایا و خاسکورا نپالی شباهت به زبان هندی دارد. اما وامواژههای کمتری از انگلیسی و فارسی وارد آن شده و کلمات سانسکریت بیشتری در آن بهکار میرود.
نپال یک کشور کوچک در منطقه هیمالیا است که بین هند و چین واقع شده و نمونهای از گوناگونی فرهنگی، و جامعهای چند قومی و طبقاتی در طول تاریخ بودهاست. حدود ۱۴۰ گروه مختلف قومی طبقاتی در این کشور وجود دارند که به مدت ۲۰۰۰ سال در کنار هم زندگی کردهاند و سنتهای فرهنگی مجزا و در عین حال به هم مرتبط خود را حفظ کردهاند. این آمیزه در مجموع «فرهنگ نپالی» را به وجود آوردهاست. یک فرهنگ که از جنوب شدیداً تحت تأثیر تمدن هندو کشور هند و از شمال تحت تأثیر تمدن بوداییهای تبتی است. از نظر سنت فرهنگی یا تمدن، میتوان نپال را فصل مشترک بین تمدن هندو و بودائی در نظر گرفت. پس از یکپارچهسازی نپال توسط نارایانشاه در سال ۱۷۶۸، ساختار اجتماعی نپال به تدریج تحت تأثیر الگوی هندو تحت عنوان «سنت بزرگ» قرار گرفت؛ بدون آنکه مزاحمتی جدی برای فرهنگهای محلی به وجود آورد. این انتقال آرام تحت تأثیر آئین قانونی ۱۸۵۴ قرار گرفت و همه مردم نپال را به طبقه (کاست) تقسیم میکرد. هر شهروندی، با هر پشتوانه فرهنگی که این اصول آئیننامه را نقض میکرد، بشدت تنبیه، تکفیر یا تنزل مقام دریافت میکرد. دربارهٔ زادگاه بودا و وجود تاریخی این شخصیت اختلاف نظر وجود دارد. اما نپالیها و یونسکو، شاخه فرهنگی سازمان ملل متحد، لومبینی، شهری در نپال را محل تولد بودا میدانند و دولت نپال تصمیم گرفتهاست این محل را قبلهای برای بوداییهای جهان کند.
براساس یک سنت قدیمی هندویی که در نپال نیز رواج دارد و چائوپاتی نامیده میشود، زنانی که وارد دوره قاعدگی میشوند، یا تازه فرزند به دنیا آوردهاند، ناپاک یا عامل بدشانسی محسوب میشوند. به همین دلیل بسیاری از این زنان در این دوران مجبور به ترک خانه و زندگی در اتاقکهای متروکه یا طویله میشوند. این سنت قدیمی در سال ۲۰۰۵ از سوی دولت نپال غیرقانونی اعلام شده بود اما هیچ جریمهای برای آن در نظر گرفته نشده بود. اما در اوت ۲۰۱۷ (مرداد ماه ۹۶) مجلس نپال مقرر کرد هر شخصی که زنی را به دلیل قاعدگی مجبور به ترک خانه کند به سه ماه زندان و پرداخت ۳۰ دلار جریمه میشود. قرن هاست که در نپال، دختربچههایی که سن بعضی از آنها به زیر یک سال میرسد، به عنوان بت زنده یا کوماری انتخاب شده و توسط مردم و حتی پادشاه پرستیده میشوند. بعد از انتخاب شدن، کوماری داخل معبد محبوس شده، و فقط چندین بار برای مراسم خواص به دنیای بیرون، برده میشود. مسئولیت اصلی کوماری، حفاظت از شهر و کشور است و در کل کشور، فقط ۳ کوماری رسمی وجود دارد. مورخین بر این باورند که این سنت، از قرن دوازدهم، توسط بوداییها شروع شد.
پاگوداها (معابد بودایی) و استوپاهای (مقبرههای بودایی) حجیم یادآور عصر طلایی معماری نپال هستند. این بناها بهدست صنعتگران «نِوار»، ساکنین اصلی دره کاتماندو ساخته شدهاند. سه شهر کاتماندو، پاتان و بختاپور دارای اهمیت تاریخی هستند و یادبودهایی عظیم هنری و با ارزش فرهنگی در آن به جا ماندهاند. در هر محل معابدی به چشم میخورند که به ساحت ایزد یا ایزدبانوان تقدیم شدهاند. بیشترین نقاط جذب گردشگر محوطههای میراث جهانی «پاشوپاتینات»، «سوویام بونات»، «بودهانات» چانجونارایان و میدان «دوربار» واقع در کاتماندو، پاتان و بختاپور هستند. صنایع دستی یکی از صادرات اصلی نپال است که عمدتاً محصولات فلزی و کندهکاری روی چوب است. اهالی «نِوار» سنتهای باستانی حکاکی روی سنگ، چوب و فلز را که از نیاکانشان به ارث گرفتهاند، همچون امری مقدس میانگارند. برخی از بهترین هنرها و صنایع نپالی به شکل حکاکی روی چوب، مجسمههای فلزی، جواهر، چاقوی معروف گورخا (خوکوری)، سفالینه، کاغذهای برنجی دستساز، تانگکا و پائووا، فرشهای پشمی و پوشاک عرضه میشوند. در سالهای گذشته صنعت گردشگری و خصوصاً کوهنوردی رونق زیادی گرفت. کشور نپال از صنعت کوهنوردی درآمد زیادی داری، به طوری که برای صدور مجوز صعود کوهنوردان به اورست مبلغ ۲۵هزار دلار دریافت میکند. همچنین رشد سریع گردشگردی باعث شده در سال ۲۰۱۲ تعداد ۵۹۸٬۲۰۴ گردشگر از کشور نپال بازدید کنند که به نسبت سال قبل از آن ۱۰٪ افزایش داشته.
اجناس وارداتی شامل غذا، نفت، ماشین آلات، وسایل نقلیه و وسایل باری از هندوستان و 20% از ژاپن و چین و پاکستان وارد می شود. حجم مالی واردات کشور نپال به 500 میلیون دلار در سال می رسد. صادرات کشور نپال که بیش از 175 میلیون دلار می باشد به کشور هند و پس از آن به چین، ژاپن و پاکستان ارسال می شود. مهم ترین صنایع نپال دخانیات، سیب زمینی، ذرت، برنج، روغن گیاهی و صنایع دستی و مهم ترین معادن کشور، آهن، زغال سنگ، یاقوت و سنگ های گران قیمت دیگر می باشد. نزدیک به 75% مردم در بخش کشاورزی مشغول هستند. درآمد سالانه مردم نپال نصف درآمد سرانه هند می باشد و یک روپیه نپالی مساوی با 13 تومان ایرانی می باشد. در حال حاضر سالانه حدود 500 هزار نفر از کشور نپال بازدید می کنند که از نظر درآمدهای توریستی بسیار حایز اهمیت است و یکی از منابع مهم درآمد، صنعت توریسم می باشد.
از نظر رفتاری مردم نپال اغلب مردمی سالم هستند و حقوق دیگران را رعایت می کنند. دروغ نمی گویند و بسیار ساده اند. عقیده آنها نسبت به بت پرستی راسخ بوده و در انجام مراسم دینی مقید هستند. به عنوان مثال روزی برای احترام گذاری به مار و روزی برای محترم شمردن مشخص شده است. از دیگر عقاید آن ها این است که هرگاه فردی از خانواده نپالی ها مریض شود و بیماری او طول بکشد، به گونه ای که احساس کنند در حال مردن است، سریعا او را از خانه خارج کرده به کنار رودخانه انتقال می دهند تا فرشته مرگ خانه اش را نبیند، مبادا افراد سالم خانواده نیز از دست او در امان نمانند، یعنی مردم با خرافات زندگی می کنند.
موزه ملی نپال در سال ۱۹۲۸ افتتاح شد و شامل سه ساختمان جودا جایاتیا کالا شالای، گالری هنری بودا و ساختمان تاریخی اصلی میباشد. در این ساختمان بخش تاریخ طبیعی، بخش فرهنگی، بخش تاریخی، بخش تمبر و بخش معاصر در معرض نمایش قرار گرفته اند. جاذبه اصلی این موزه، کلکسیونی از آثار هنری تاریخی (مجسمه و نقاشی ها) و مجموعه ای از اسلحه های استفاده شده در قرن هجدهم و نوزدهم میباشد
فکت های نپال
1- زمینلرزهای به بزرگی ۷٫۹ ریشتر پنجم اردیبهشت ۹۴ در ۱۰ کیلومتری عمق زمین و در شمال شرق کاتماندو (پایتخت نپال) و نزدیک مرز با چین رخ داد. براساس آخرین آمارها تا ۱۲ اردیبهشت ماه هفت هزار و ۴۰ نفر در این زلزله جان باختهاند.
2- فواصل اعلام شده در نقشه ها معانی متفاوتی دارند : قطعاً ۲۰۰ کیلومتر فاصلهی میان کاتماندو و پخارا بر روی نقشه آنقدرها هم زیاد نیست. شما در هتل تصور میکنید که میتوانید در مدت ۲ ساعت خود را به اینجا برسانید؛ اما بهتر است تمامی این تصورات مبتنی بر نقشه را از ذهن خود خارج کنید. شما خیلی خوششانس خواهید بود که اگر بتوانید از کاتماندو ظرف مدت ۶، ۸ یا ۹ ساعت خود را به پُخارا برسانید. البته مسیر این سفر بسیار خوب است. جادههای کوهستانی در مناطق دیگر کشور بهقدری کند هستند که متوجه خواهید شد چرا سفر در نپال بهاندازهی خود این کشور محبوب است.
3- آیا انتظار یک بهشت کوهستانی بکر را دارید؟ شهروندان کاتماندو همیشه در حال خندیدن هستند، اما آنقدر سرشان شلوغ است که فرصت سرفه کردن ندارند. کاتماندو یکی از آلودهترین شهرهای جهان محسوب میشود. طبق برخی آمار کاتماندو هفتمین و طبق آماری دیگر سومین شهر آلودهی جهان است. رودخانهی مقدس باگماتی (Bagmati) چیزی جز یک مجرای فاضلاب روباز نیست؛ آبی که از شیرها خارج میشود اصلاً مناسب نوشیدن نیست و گرد گوگرد و دود ناشی از وسایل نقلیه و ساختوسازهای پیوستهی جادهای، هوا را با ذرات معلق ناسالم بهشدت آلوده کرده است. در حالیکه نپال مناطق بکری دارد، کاتماندو بههیچوجه شهر جذابی نیست؛ اما از آنجاییکه تقریباً تمامی گردشگران باید از پایتخت برای رسیدن به مناطق بکر عبور کنند، باید آمادهی پذیرش این واقعیت باشند. با خود یک ماسک به همراه داشته باشید یا اینکه بهمحض ورود به شهر یک عدد ماسک تهیه کنید.
4- گردشگران زیادی وجود دارند که تنها برای یافتن نقاشیهای «تانگکا» (Thangka) به نپال سفر میکنند؛ پس بدانید این سوغاتی ارزش جستجو و هزینه کردن را دارد. تانگکا به نقاشیهای سنتی گفته میشود که بر بوم نخی یا ابریشمی نقش میبندد و فرهنگ غنی این کشور را به نمایش میگذارد. تکمیل این نقاشیهای مذهبی بنا به ابعاد و جزئیات هر طرح از شش تا هجده ماه ممکن است به طول بینجامد.
5- چاقوی «کوکری» (Kukri) یکی از ساختههای نفیس مردم نپال به شمار میآید. این چاقو که مورد استفادهی سربازان نپالی قرار میگرفت، در روستاها در کارهای معمول هم به کار میرود. امروزه اغلب این چاقو برای توریستها ساخته میشود که به عنوان سوغاتی آن را خریداری کنند. چاقوی ملی نپالیها در مناسبتهایی هم به عنوان نشان عشق ظاهر میشود.
6- یکی از جذابترین سوغاتیها از نپال را میتوان «کاسه آوازخوان» (Singing bowl) معرفی کرد که حتماً باید از نزدیک ببینید و مسحور صدای جادویی آن بشوید. این ساز که به شکل یک کاسه فلزی دستساز تهیه میشود، وقتی هاون مخصوص آن به دور لبه کشیده میشود و حرکت دوار خود را انجام میدهد، صدای هارمونیک ممتد و ارتعاشی تولید میکند. گفته میشود این ارتعاش، ویژگی شفادهنده فوقالعادهای دارد و برای استفاده در مدیتیشن عالی است. کاسهها در اندازههای مختلف ساخته میشوند و کاسههای سنتی را حداقل سه هنرمند صنعتگر و ماهر چکشکوبی میکنند.
7- وقتی در نپال گردش میکنید حتماً متوجه پرچمهای رنگارنگی خواهید شد که در نقاط مهم سراسر کشور در اهتزاز هستند. این پرچمهای رنگارنگ، پرچم دعای تبتی هستند که به آنها «دار چو» (dar cho) گفته میشود و معتقدند موجب افزایش عمر، اقبال، ثروت و سلامتی همهی موجودات میشوند. مردم باور دارند وقتی باد در این پرچمها میوزد که روی آنها نمادها، دعاهای مقدس و منتراس نوشته شده، امواج روحانی از آنها ساطع میگردد که همچون دعایی بیصدا در هوا پخش میشود. این پرچمها در سوغات فروشیها در دسترس توریستها قرار دارند و شما میتوانید آنها را در باغچهی خود نصب کنید و با دیدنشان به یاد این سفر بیفتید.
8- نپال تنها کشور در جهان است که پرچم آن به شکل مستطیل نیست، و از دو مثلث بر روی هم تشکیل شدهاست.
............................................
آشنایی با کشورها (56) : گینه کوناکری
آشنایی با کشورها (55) : آذربایجان
آرشیو