منتقد دلسوز سینما و مردم یا سخنگوی تفکرات پشت پرده از ما بهتران سینما
وی قبل از انقلاب 57 فعال سیاسی کمونیست و سخنگوی حزب توده، تحت عنوان حزب رنجبران ایران بوده که بعد از دستگیری و زندان محکوم به اعدام شد که مدتی بعد توسط جریاناتی تواب و از زندان آزاد شد!!!!
" بعد از انقلاب زندان بودم... آخر سال ۱۳۶۰. به اوین رفتیم... بازجویم که حکم تعزیر مرا داشت، اشک از گوشه چشمش افتاد... مرا تغییر داد... نشستم و مثل خر خواندم. ۴۰۰ جلد کتاب (در زندان) خواندم این را به امروزی های بگویی نمیفهمند"
و مولف و مترجم آثار بسیاری بوده که مضمون بیشتر آن ها با محوریت نقد و سینما بوده و تحصیلات دانشگاهی او گویای دانش وسیع او در حوزه سینماست که در به چالش کشیدن شخصیت های بزرگ سینما بسیار تاثیر گذار بوده است لحن صریح و ادبیات منحصر به فرد او باعث موضع گیری جدی و انزجار اهالی و دوستداران سینما شده چرا که نقد های او همواره به دور از انصاف و ابعاد حرفه ای نقد بوده که با انتصاب او به دولتی ها و دستهای پشت پرده و لابی او در سینما و تلویزیون، مدتهاست او را به شخصیتی خبر ساز و معاند مبدل کرده اند البته اکثر مردم و ما هنوز متقاعد نشده ایم که دیگری دلسوز است چرا که با فحش کسی متنبه نمی شود با گارد گرفتن و بیان متفاوت از عامه ی مردم هم کسی دلسوز به حساب نمی آید دارا بودن صفتی مثل دلسوزی منوط به بر میز کوبیدن و چنین و چنان گفتن نمی شود کما اینکه در تاریخ هیچ انسانی با اردنگی ترک عادات زشت زیبا نکرده و دیو و فرشته نشده و نمی شود این رفتار اخلاق نیکوست که در عمل نمود پیدا می کند
"فراستی بار دیگر به آثار کیمیایی حمله کرد و گفت: کیمیایی ، در این چند فیلم اخیر، ادای خود و گذشته اش را درمی آورد درحالی که دیگر به آن اعتقادی ندارد"
entekhab.ir/0007Jy
پیش از این، فراستی اتهام "خود.... " را برای کیمیایی به زبان آورده بود که با واکنش تند جامعه سینمایی کشور روبه رو شده بود.
cinemapress.ir/news/20428/
این ها همه نقل قول هایی از انتقادات فراستی در مورد سینمای کیمیایی است که به شخصِ وقتی نحوه ادای کلمات و لحن تند و تیز او و حتی پوزیشتن نشستن و قرار گرفتن او در محافل و گفتمان ها ی مختلف نقد آثار سینمایی را میبینم و میشنوم به شدت متعجب میشم که این طرز رفتار و گفتار و انتخاب واژگان یک روشنفکر، مبارز، تحصیلکرده،و نویسنده است؟؟؟ شخصیتی مدعی که هم را متهم به سواد نداشتن و عدم درک نقدهای خود میکند حال آنکه این نقدهای بدور از ادب و انصاف حکایت از تفکرات پوپولیستی و عوامانه ای داره که ذره ای آگاهی در اون نیست و نمیشود از افاضات چپ و راست ایشون در زمینه ی سینما و دغدغه ی فرهنگ داشتن و یا خالی بودن فرهنگ در فیلم های امروزی، عِرق ملی یا ارزش مندی و اخلاق مداری به نتیجه ای واحدی رسید چرا که باید اخلاق مدار بود و در پشت تریبون وااسفا سر داد
منتقدی که سالها پیش فعال سیاسی بوده و خود را منتصب به تشکلات خاصی میدانسته اما به جای نقدهای سازنده در تمام موضوعات اجتماعی به جملاتی توهین آمیز در مورد سینما و توهین به ساحت بزرگان علمی و فرهنگی بسنده کرده و خوشحال است که حکومتی نیست و دغدغه نان ندارد!!!!حال آنکه یک مبارز نمی تواند در باره ی فقر مانیفست بدهد و از محرومیت بگوید اما پوتین چرم به پا داشته باشد ....
او در حوزه نقد پا را فراتر گذاشته که شخصیت های ادبی بزرگ کشور را نیز از این قاعده مستثنی نبودند...
"جلال آل احمد روشنفکر نیست و به نظر من نویسنده بسیار عقب افتاده ای است"
aparat.com/haft_tv3
از بلاهت و عدم آگاهی و غیر حرفه ای بودن او در حوزه نقد همین بس که در گفتگویی اعلام کرده فیلم های ایرانی را ندیده نقد میکند!!!! خب گیریم که علمت بر ادبیاتت می چربد، عامه ی مردم درک درستی از نقد اینچنینی ندارند حضرت آقا!!! هیچ کسی علم و سواد ایشون رو کتمان نمی کند اما همه به اتفاق بر تاب نیاوردن در گفتگو، اهانت، خشم و بی تفاوتی او بر تنوع دیدگاه های مردم اتفاق نظر دارند حالا عده ای به زبان خود او با ناسزا اعلام موجودیت می کنند
در قاموس او انتقاد و اهانت و ناسزا گفتن به موازات یکدیگرند مضحک تر آن است که به شدت خودش را قبول دارد،و اذعان دارد که کاربلد و حرفه ایست که گذشتگان نقل است (درخت هرچه پر بارتر خمیده تر) که ما کم نداریم روشنفکران و پژوهشگرانی که با سطح بالای علم و اندیشه وسیعشان گمنامند و درحال خدمت رسانی به مردم هستند. باز هم تکرار می کنم منظورم از نقد به ایشون منحصرا نوع ادبیات صحبت کردن و انتخاب واژگان صریح و زشت در بیان نقد هست نه شخصیت فردی ایشون، اینکه دغدغه مند هستند و نقدهاشون کیفی
است بیشتر تا کمی حرفی نیست اما حضور در اجتماع و اعلام انزجار از رفتار نابهنجار در یک اثر سینمایی، منحصرا برای منتقدی است که بهنجار رفتار می کند، اینکه کوهی از کتاب های نوشته شده در تاریخ یا مخاطب پرو پاقرص چیزی بودن باشی نباید دلیل بر کوچک شمردن دیگری در قالب نقد بشود ادبیات ایشون و منظور ایشون هتاکی و بی ملاحظه بودن ایشون رو توجیه نخواهد کرد
البته در حوزه نقد فیلم، در این که سینمای ایران در دهه های اخیر از نظر محتوا و انتقال معانی به شدت افول کرده شکی نیست آن هم بر میگردد به کسانی که منافع شخصی و متفاوتی دارند که ذائقه ی مردم راتغییر وفیلم ها سمت و سوی کمی داده اند تا کیفی، از سویی دیگر به جای آنکه به عمق مشکل پرداخته بشه نقد منوط میشه به انگ چسباندن و الفاظ رکیک و فخر فروشی و کباده علم و ادب کشیدن، نقدهایی که اگر به شکل صحیح و بدون هیچ غرضی بیان بشود میتواند منجر به تغییرات شگرف در سینما و انتقال معانی و تصحیح رفتارهای نابهنجار در جامعه و ارائه الگوهایی ارزشمند برای تک تک افراد جامعه مخصوصا جوانان بشود که متاسفانه به گونه دیگری سیاست گذاری شده نوعی اوباش گری در گفتار او نمایان است که مشخص نیست چرا از نگاه مسئولان رسانه ملی دور مانده!!!!