واحد پول بازی به دلار است. پول هر کشوری به دو قسمت تقسیم می شود.
کل ثروت: کل سرمایه در دسترس بازیکن که می تواند آن را به هر شکلی که می خواهد خرج کند
درآمد روزانه: هر 24 ساعت مقداری درآمد به کل ثروت اضافه می شود.
- بانک در فانتزی وجود دارد. اسم بانک بازی رباخواری کفتارستان است. هرکشوری می تواند از بانک پول قرض بگیرد و با بهره پس بدهد:
وام 1 روزه: 20 درصد بهره
وام 2 روزه: 30 درصد بهره
وام 3 روزه: 40 درصد بهره
وام 4 روزه: 50 درصد بهره
وام 5 روزه: 60 برابر وام درخواستی
وام 6 روزه: 70 برابر وام درخواستی
وام 7 روزه: دو برابر وام درخواستی
- هیچکس نمی تواند بیش تر از درآمدش درخواست وام کند.
- درخواست کننده وام باید اندازه وام + سودش ثروت داشته باشد.
- کسی نمی تواند از دیگران برای دریافت و پرداخت وام پول قرض کند یا هدیه بگیرد.
اگر کسی توانایی پرداخت به موقع بدهی اش را نداشته باشد، بدون اخطار 1 منطقه از کشورش به تصرف رباخواری کفتارستان در می آید. اگر 2 روز تاخیر بیفتد، منطقه بعدی کشورش به تصرف بانک در می آید و همین طور به ترتیب تا زمانی که کشورش منحل شود.
مکانیزم نیروی انسانی، غذا و کارخانه |
سه مکانیزم اصلی بازی برای ساخت ارتش سه مکانیزم نیروی انسانی، غذا و کارخانه هستند:
- نیروی انسانی: هرکشوری با توجه به واقعیت های تاریخی، نیروی انسانی محدودی دارد. اگر همه نیروی انسانی یک کشور مصرف شود، دیگر نمی تواند نیروی جدید به ارتش اضافه کند. فنلاند با 70 واحد و شوروی با 210 واحد به ترتیب کمترین و بیشترین نیروی انسانی را دارند:
پیاده نظام: 0.5 واحد نیروی انسانی
پشتیبانی: 3 واحد نیروی انسانی
توپخانه: 2 واحد نیروی انسانی
پشتیبانی توپخانه: 2 واحد نیروی انسانی
تانک: 4 واحد نیروی انسانی
نابودگر تانک: 4 واحد نیروی انسانی
نیروی هوایی: 2 واحد نیروی انسانی
قایق: 2 واحد نیروی انسانی
ناو: 8 واحد نیروی انسانی
- غذا: غذای ارتش باید تامین شود. هر مزرعه کشاورزی 10 هکتار است و هزینه تاسیس هر مزرعه کشاورزی، 100 هزار دلار است. هر مزرعه کشاورزی غذای 10 نیروی انسانی را تامین می کند. یعنی شوروی برای تامین غذای کل ارتش 210 واحدی اش، نیاز به 21 مزرعه کشاورزی دارد.
پی نوشت: هر مزرعه روزانه 25 هزار دلار درآمد ایجاد می کند.
پی نوشت 2: غذا می تواند صادر و به منبع درآمد تبدیل شود.
- کارخانه: برای ساخت تجهیزات نظامی باید کارخانه ساخته شود:
کارخانه زرهی: هزینه تاسیس 300 هزار دلار است و اجازه ساخت 3 تانک یا خودروی زرهی را در همان منطقه ای که تاسیس می دهد.
کارخانه هواپیما سازی: هزینه تاسیس 450 هزار دلار است و اجازه ساخت 3 هواپیما را در همان منطقه ای که تاسیس شده می دهد.
کارخانه کشتی سازی: هزینه تاسیس 500 هزار دلار است و اجازه ساخت 5 قایق و 1 ناو بزرگ را می دهد.
هر کشوری از چند منطقه تشکیل شده است. در هر منطقه کارخانه، غذا، نیروی انسانی و درآمد مستقلی دارد. همچنین نیروهای ارتش در این مناطق مستقر می شوند.
توجه: نیروهایی که نیاز به کارخانه برای ساخت دارند، فقط می توانند در مناطقی ساخته شوند که آن کارخانه در همان منطقه حضور داشته باشد. مثلاً اگر کسی می خواهد در منطقه 1 هواپیما بسازد، اما هیچ کارخانه هواپیما سازی در آن منطقه ندارد، نمی تواند هواپیمایی در منطقه 1 بسازد.
سه راه برای کسب درآمد در بازی وجود دارد:
- تجارت با دیگران: شما می توانید با کشورهای متحد تجارت کنید و حداقل در 20 درصد کشور مقابل شریک شوید. درآمدی که هر کشور از راه تجارت می تواند به دست آورد بستگی به کشور مقابل دارد. مثلا:
آلمان نازی 1 میلیون دلار ثروت دارد.
شما 500 هزار دلار ثروت دارید و می خواهید با آلمان تجارت کنید.
به شما روزانه 200 هزار دلار درآمد حاصل از تجارت می رسد: 20 درصد 1 میلیون دلار = 200 هزار دلار
به آلمان نازی روزانه 100 هزار دلار درآمد حاصل از تجارت می رسد: 20 درصد 500 هزار دلار = 100 هزار دلار
توجه: همیشه باید یک راه مستقیمی بین پایتخت دو کشور از راه دریا یا خشکی وجود داشته باشد. اگر مناطق بی طرف سدی بین پایتخت دو کشور ایجاد کرده اند، باید حتما اشغال شوند. در غیر اینصورت امکان تجارت وجود ندارد.
توجه 2: با از دست رفتن پایتخت امکان تجارت با هیچ کشوری وجود نخواهد داشت.
- مزارع کشاورزی: مزارع کشاورزی علاوه بر تولید غذا، مقداری ثروت هم تولید می کنند. هر مزرعه کشاورزی روزانه 25 هزار دلار درآمد ایجاد می کنند. همچنین مازاد مواد غذایی می تواند با قیمت توافقی صادر شود.
- فروش تجهیزات نظامی: می توانید تجهیزات نظامی تولید کنید و با سودی دلخواه آن ها را به فروش برسانید.
- هر کشوری ایدئولوژی غیر قابل تغییر (به غیر فرانسه) خاص خودش را دارد که با مراوده با بقیه کشورهای هم ایدئولوژی یک سری امتیازات خاصی به دست می آورد:
آلمان نازی: فاشیسم / 5 درصد نیروی انسانی بیشتر + 10 درصد درآمد تجارت بیشتر
امپراتوری ژاپن: فاشیسم / 5 درصد نیروی انسانی بیشتر + 10 درصد درآمد تجارت بیشتر
امپراتوری ایتالیا: فاشیسم / 5 درصد نیروی انسانی بیشتر + 10 درصد درآمد تجارت بیشتر
اتجاد جماهیر شوروی: کومونیسم / 10 درصد جمعیت بیشتر – کومونیسم و 5 درصد حمعیت بیشتر – لیبرالیسم
بریتانیای کبیر: لیبرالیسم / 10 درصد درآمد تجارت بیشتر - لیبرالیسم و 5 درصد درآمد تجارت بیشتر – کومونیسم
ایالات متحده آمریکا: لیبرالیسم / 10 درصد درآمد تجارت بیشتر - لیبرالیسم و 5 درصد درآمد تجارت بیشتر – کومونیسم
فنلاند: لیبرالیسم / 10 درصد درآمد تجارت بیشتر - لیبرالیسم و 5 درصد درآمد تجارت بیشتر – کومونیسم
فرانسه: با توجه به انتخاب رئیس جمهور فرانسه، یا امتیازات کومونیسم یا امتیازات لیبرالیسم لحاظ می شود.
- هر کشوری اول بازی یک مذهب رسمی برای کشور انتخاب می کند که با صرف هزینه 7 میلیون دلاری می تواند در میان بازی تغییر کند. 4 مذهب اصلی بازی عبارتند از:
مسیحیت: 50 درصد غذای بیشتر
اسلام: 30 درصد نیروی انسانی بیشتر
یهود: 30 درصد درآمد تجارت بیشتر
سکولار: 10 درصد از همه موارد بالا
توجه: کنترل منطقه اورشلیم برای سه دین اول، 20 درصد امتیاز بیشتر اضافه می کند.
مکانیزم ارتش، حمله و دفاع |
- ارتش ها در مناطق ساخته می شوند. همانطور که در بخش مکانیزم منطقه بندی گفته شد، نیروهایی که نیاز به کارخانه برای ساخت دارند، فقط می توانند در مناطقی ساخته شوند که آن کارخانه در همان منطقه حضور داشته باشد. مثلاً اگر کسی می خواهد در منطقه 1 هواپیما بسازد، اما هیچ کارخانه هواپیما سازی در آن منطقه ندارد، نمی تواند هواپیمایی در منطقه 1 بسازد.
- ارتش ها برای حمله به دیگر کشورها، نیاز به ژنرال و فرمانده نظامی حقیقی دارند، اما برای دفاع نیازی به این کار نیست.
- هر ارتشی در خشکی می تواند روزانه 3 منطقه حرکت کند. مثلا یک ارتش می تواند از منطقه 1 امریکا به منطقه 4 امریکا حرکت کند و هر ارتشی در دریا می تواند روزانه 1 منطقه حرکت کند.
- توجه: می توان از قبل جنگ، تنظیم کرد که نیروها پس از ثانیه ای مشخص عقب نشینی کنند. 15 ثانیه بعد از دستور عقب نشینی، بازی متوقف خواهد شد.
- توجه 2: اگر بازی قفل شود، تیم مهاجم بازنده اعلام خواهد شد.
- توجه 3: هر ارتشی در روز فقط 1 بار می تواند حمله کند. در صورت باخت، برد یا عقب نشينی حرکت روزانه ان ارتش تمام می شود.
- سیستم تلفات در فانتزی وجود دارد. یعنی حتی در صورت شکست هم می توان به حریف خسارت زد. پیروزی ها هم ممکن است با هزینه زیادی انجام شود. شاید یک پیروزی آنقدر نیارزد که 90 درصد نیروها از بین بروند.
- مکانیزم ویژه ای برای حملات هوایی به مناطق در نظر گرفتیم. بازیکنان می توانند به زیرساخت ها، کارخانه ها و مزارع کشاورزی حریفان خود حملات هوایی انجام دهند و آن ها را نابود کنند.
- حملات هوایی برد بیشتری را نسبت به ارتش معمولی پوشش می دهند. در خشکی 8 منطقه و در دریا 4 منطقه را می توانند در یک روز طی کنند.
- بازیکنان می توانند با مستقر کردن ضد هوایی در هر منطقه از اینگونه حملات دفاع کنند.
توجه: همه حملات باید یک روز قبل به برگزار کننده اطلاع داده شوند.
توجه 2: نیروهایی که در یک روز ساخته شده اند، نمی توانند برای دفاع یا حمله به کار بروند.
توجه 3: کشور مدافع یک حرکت اضافه برای حرکت نیروها دریافت می کنند.
مکانیزم تسخیر مناطق بازیکنان |
همانطور که در بخش مکانیزم منطقه بندی گفته شد، هر کشوری از چند منطقه تشکیل شده است. در هر منطقه کارخانه، غذا، نیروی انسانی و درآمد مستقلی دارد. اگر بازیکنی منطقه ای از یک بازیکن دیگر را اشغال کند، نیروهای انسانی و درآمد آن منطقه به کشورش اضافه می شود. همچنین آن منطقه ضمیمه کشورش می شود.
توجه: با اشغال پایتخت یک کشور علاوه بر موارد بالا، 80 درصد ثروت حریفتان را هم به دست می آورید.
توجه 2: برای اشغال هر منطقه به حداقل 30 واحد نیروی انسانی نیاز است.
توجه 3: بعد از تسخیر کامل یا 80 درصد یک کشور، اداره آن باید به دست یک شخص حقیقی (ژنرال) سپرده شود، در غیر این صورت آن کشور آزاد و بی طرف خواهد شد.
مکانیزم تسخیر مناطق بی طرف |
در نقشه اصلی بازی می بینید که مناطق بی طرف از سه بخش و کلمه تشکیل شده است. از سمت راست به چپ عبارتند از:
نوع ماده – تکنولوژی (پیاده نظام، پیاده نظام پیشرفته، توپخانه پشتیبانی، زره پشتیبانی و توپخانه) – میزان درآمد (هزار دلار) و مورد آخر که تعداد نیروهاست، از تقسیم میزان درآمد بر 10 به دست می آید. مثلا تعداد نیروهایی که در ایران بی طرف حضور دارند، 90 نفر است. (900 تقسیم بر 10 = 90) یا کانادا 70 نفر است (700 تقسیم بر 10 = 70)
توجه: تسخیر مناطق بی طرف 10 درصد به نیروی انسانی شما اضافه می کند.
توجه 2: برای اشغال هر منطقه به حداقل 30 واحد نیروی انسانی نیاز است.
توجه 3: بعد از تسخیر یک منطقه بی طرف، اداره آن باید به دست یک شخص حقیقی (ژنرال) سپرده شود.
مکانیزم ژنرال و مستعمره ها |
- ژنرال ها افراد حقیقی هستند و در عمل خود کاملاً مختارند هر کاری که می خواهند انجام بدهند. آن ها می توانند بدون نیاز به اجازه رئیس جمهور ارتشی که در اختیارشان است را به هر کجا که خواستند حرکت دهند و حتی به کشورها حمله کنند. هر عملی که ژنرال ها انجام می دهند به پای کل کشور نوشته می شود.
- ژنرال ها می توانند علیه رئیس جمهور یا به صورت صلح آمیز و یا به شکل کودتا فعالیت کنند. اگر بیش از 50 درصد ژنرال ها مخالف یک رئیس جمهور باشند، آن رئیس جمهور از نظر قانونی دیگر رئیس کشور نیست و باید دوباره رای گیری شود.
- اگر ژنرال ها بخواهند کودتا کنند، باید 2 روز قبل از کودتا به مسئول برگزاری (شهرام شب پره) اطلاع بدهند.
- هرکس می تواند کشوری را با مذاکره یا با زور مستعمره خود کند. فرمانده مستعمره ها هم مثل ژنرال ها آزادی عمل دارند. اما آن ها بر خلاف ژنرال ها، می توانند اعلام استقلال کنند و به کشوری مستقل تبدیل شوند. مستعره ها علاوه بر نیروهای خود، می توانند نیروهای کشور استعمارگر را هم خریداری کنند. البته با اعلام استقلال:
1) 50 درصد ثروتش به کشور استعمارگر منتقل می شود.
2) 50 درصد درآمد و نیروی انسانی اش به کشور استعمارگر منتقل میشود.
3) امکان خرید نیروهای کشور استعمارگر ازبین می رود.
بازیکنان برای اطلاع از وضعیت مناطق حریفان می توانند یک شخص حقیقی که از جنگ جهانی دوم اطلاعات زیادی دارد را مسئول بخش سازمان کند. سازمان اطلاعات به دو بخش داخلی و خارجی تقسیم می شود:
بخش داخلی مسئول اطلاع از کودتای مستعمره ها و ژنرال هاست. هزینه هر بار اطلاع از این کودتاها 50 هزار دلار است. بعد شهرام شب پره (مسئول برگزاری) از شخصی که مسئول سازمان اطلاعات است، 2 سوال در مورد جنگ جهانی دوم می پرسد. اگر درست جواب داد، اطلاعات در مورد کودتای احتمالی به او داده می شود. اگر اشتباه جواب داد، 50 هزار دلار از بین می رود و تا روز آینده نمی تواند دوباره درخواست جاسوسی بدهد.
بخش خارجی مسئول کسب اطلاعات از مناطق مختلف دشمن است. مثلاً اگر کسی خواست به منطقه ای از دشمن حمله کند، از قبل می تواند از تمام اطلاعات آن منطقه (مثل تعداد نیروهای مستقر، تعداد کارخانه ها غذا و ...) مطلع شود. هزینه هر بار انجام این عمل 100 هزار دلار است. این بار شهرام شب پره 3 سوال از او می پرسد و پروسه بالا تکرار می شود.
توجه: کشور مدافع نیازی به جاسوس برای اطلاع از نیروهای کشور مهاجم ندارد.
- بمب اتم در ابتدا فقط به دو کشور ایالات متحده آمریکا و آلمان نازی اختصاص دارد
- قیمت ساخت بمب اتم 15 میلیون دلار است و در 7 روز ساخته می شود. ضمن اینکه اگر کشوری اقدام به ساخت بمب اتم کرد، به همه بازیکنان اطلاع داده خواهد شد.
- هر کشوری می تواند تا 2 بمب اتم به صورت همزمان داشته باشد.
- بمب اتم با هواپیمای مخصوص به مناطق دشمن پرتاب می شود. توجه کنید که ضد هوایی ها می توانند این هواپیما ها را سرنگون کنند پس بهتر است که قبل از پرتاب بمب، ضد هوایی های ان منطقه را از بین ببرید.
- بمب اتم فقط در پایتخت ساخته می شود. اگر پایتخت در طول مدت ساخت (7 روز) بمباران شود، تمام نیروگاه های هسته ای هم منفجر خواهند شد و پایتخت به همراه همه ساختمان ها و نیروهای حاضر در آن منطقه نابود می شوند. پس از منفجر شدن، پایتخت تا 7 روز غیر قابل سکونت خواهد شد.
- اگر پایتخت کشوری که در حال ساخت بمب اتم است، اشغال شود، دیگر نمی تواند بمب اتم بسازد.
- اگر پایتخت کشوری که در حال ساخت بمب اتم است، از دست برود، تکنولوژی بمب اتم به کشور مهاجم می رسد و می تواند همراه با آلمان نازی و آمریکا بمب اتم بسازد
- به غیر از پایتخت، منطقه ای که مورد اصابت بمب اتم قرار گرفته است، تا آخر بازی غیر قابل استفاده می ماند و همه کارخانه ها و مزارع و نیروهای ساخته شده و نیروی انسانی و ... آن منطقه از بین می روند.
- اگر بمب در پایتخت کشوری پرتاب شود، تا 7 روز غیر قابل سکونت می شود و نمی شود چیزی در آن ساخت. البته نیازی به تخلیه کامل نیست اما دیگر نمی شود مزارع کشاورزی در آن منطقه ساخت.
- بمب اتم در پایتخت 80 درصد ثروت کشور مدافع را از بین می برد و 50 درصد از ژنرال ها را هم (با انتخاب تیم مدافع) قتل عام می کند.
قراردادها کاملاً آزادانه و به صورت صددرصدی به خلاقیت و مهارت مذاکره کنندگان بستگی دارد. هیچ تضمینی برای اجرای تعهدات ذکر شده در قرارداد ها وجود ندارد و اعتماد حرف اول را می زند. توجه کنید که همه قراردادها، چه کوچک (مثل قرض دادن پول) و چه بزرگ (مثل اعلان جنگ و اتحاد یا نیروی کمکی) باید به صورت رسمی در استای مربوطه اعلام شوند.