. .در جواب Hosein Realmadrid و N H
سلام
قبل از اینکه متن رو بخونی بگم یه 10 خط دیگه هم بود که من پاکش کردم چون گفتم شاید نخونی
1-در مورد سوال اول یعنی خیرمطلق بودن خدا
شما اومدی خالق که به بنا به فرموده قرآنش و قرآنتون و سخنان ائمه تون(که مثل غالیان شبیه بت می میپرستین و اونا رو شفیع روز قیامت قرار میدیدن)که میگن خدا ارحم الراحمینه و مهربان نسبت به همه و دلسوزتر از مادر رو با یه مخلوق مقایسه کردی که قیاس مع الفارقه
شما فرض کن یه زلزله یا سیل میاد و خونه یه آدم فقیر که دارو ندارشه رو خراب میکنه یا با خودش میبره.خب این آدم چیکار کنه؟تا آخر عمرش بدون خونه زندگی کنه؟و...تا بی نهایت میشه از این مثال ها زد
گفتی خدا نمیتونه تو قوانین همه جا دست ببره مگر شرایط خاص؟سیل و زلزله شرایط خاص نیستن که یه نفر بدبخت و بیچاره بشه؟و همین فقر به گفته ائمه تون منجر به کفر بشه؟
مگه پیامبرتون نگفته كَادَ الْفَقْرُ أَنْ يَكُونَ كُفْراً یا حدیث از دری که فقر وارد شود ایمان از در دیگر خارج می شود
گفتی منظور از اینکه عقله ما نمیرسه این بود که عقل فکر میکنه اینا شر هستن در واقع خیر اند
من هم میگم یه نفر بیچاره میشه براش خیره؟این چه استدلالیه؟
همیشه خدا هم مصداقتو این آیس
و عسی ان تکرهوا...و یا میگین حکمت بوده اینجوری بشه تقدیر بوده یا این چیزا دیگه که خودت بهتر میدونی
بعدش گفتی مثلا زلزله طبق نظر دانشمندان اگه نباشه زمین منفجر میشه.حالا زلزله را بی خیال سیل چی؟یا بقیه حوادث طبیعی یا همین کرونا
2-سوال کردم خدا به همه بندگانش یه نظر داره؟منظورم اینه عدالت رو رعایت کرده؟در مورد عدالت هم جوابت روشن نبود و گفتی عدالت تعریف داره وقتی میگم خدا عادله یعنی هرچیزی را جای خودش قرار میده
چرا یه نفر اینقدر ثروت داره که نمیدونه چیکار کنه و یه نفر اینقدر فقیره که هشتش گرو نه شه.این با چه منطقی و عدالتی سازگاره؟(من همش از پول میگم چون الان دغدغه همه مردم این چرک کف دسته تو این شرایط بد اقتصادی)یه نفر که کارگره و زحمت کشه و اجازه نشینه چیجوری میتونی زندگی آرامی داشته باشه؟
رجوع شود به همون حدیث پیامبرتون در مورد فقر
یه چیز هم اضافه کنم
در مورد امر به معروف و نهی از منکر مگه پیامبرتون نگفته
امر به معروف و نهی از منکر کنید وگرنه خدا بدان شما را بر نیکانتان چیره می کند و چون چنین شود هر چه نیکان دعا کنند خدا مستجاب نخواهد کرد
چرا باید تر و خشک با هم بسوزن؟
در مورد همین کرونا اصلا چرا باید تر و خشک با هم بسوزن؟این عدالته؟یه نفر اون شر دنیا یه غلطی میکنه چرا باید ما هم اسیر بشیم؟و...
چرا خدا گفته إِنَّ اللَّهَ يَرْزُقُ مَنْ يَشَاءُ بِغَيْرِ حِسَابٍ چرا گفته تُعِزُّ مَنْ تَشَاءُ وَتُذِلُّ مَنْ تَشَاءُ چرا خدا گفته هرکسی رو بخواهم هدایت می کنم و هرکسی رو بخواهم گمراه چرا خدا گفته هرکس رو بخواهم می بخشم و هرکس رو بخواهم عذاب می کنم
وقتی عدالتی تو این دنیا اجرا نمیشه از کجا معلوم در اون دنیایی که شما قبولش دارین و من نه اجرا میشه؟
فرض کن من آدم معتقدیم و اعمال مذهبیم هم انجام میدم وقتی مردم شاید خدا به من گفت تو برو گمشو جهنم اونوقت من چیکار میتونم بکنم؟کاری از دستم برمیاد؟
شاید این حرفم برات خنده دار باشه ولی خنده دار نیست چون عدالتی نیست
در بحث عدالت پیشنهاد می کنم اگه دلشو داری حتما فیلم Silenced.2011 رو ببین و خواهش می کنم ببین چون به بحث کمک میکنه که بفهمی خدا اون چیزی که تو فکرته نیست.کاری به اینکه ما به جبر به این دنیا اومدیم یا به اختیار ندارم(که جبره نه اختیار)اون بچه معصوم چه گناهی کرده اونوقت؟
میدونم جوابت بعد از این فیلم اینه که یه نفر یه غلطی میکنه به خدا چه مربوطه ولی من چیزی نگم اینجا بهتره
حتی ارث هم میتونه یه علامتی از ناعدالتی باشه
بازم تاکید می کنم وقتی عدالتی تو این دنیا اجرا نمیشه از کجا معلوم در اون دنیایی که شما قبولش دارین و من نه اجرا میشه؟
3-در مورد شانس مثالی زدی(شانس وجود نداره.شما جایی را اگه حفر کنی و زیرش طلا باشه طلا پیدا میکنی ربطی به شانس نداره)و مثالت رو با یه مثال جواب میدم
دو دوست که هر دو هم دیندار هستن(اینجا دیندار گفتم که تمایزی قائل نشم و نشین وگرنه به دیندار بودن و دیندار نبودن ربطی نداره)مبلغی رو داخل یک بانک میذارن تا در قرعه کشی ویژه بانک برنده بشن و اتفاقا یه نفرشون برنده میشه این چی میشه؟من اسمشو میذارم شانس شما نمیدونم اسمشو چی میذارین
باز هم ناعدالتی دیگه
4-در مورد عقل کامل یا ناقص و محدود یا نامحدود بودن آن
گفتی اگه منظورت اینه عقل همه مسائل رو بتونه درک کنه نه.عقل کلیات را درک میکنه مثلا الان عقل تو نمیتونه درک کنه اونور چه خبره پس عقل انسان عادی محدوده و برای رشد بیشتر به معصوم احتیاج داره .معصوم هم که وصل به خداست.محدوده ولی ناقص نیست ولی عقل ائمه کامله.درباره این مسئله من زیاد تحقیق نکردم
الان من از کجا معصوم پیدا کنم؟معصومتون که 1200 ساله منتظرشین با اسب سفید بیاد؟
من میخوام با معصوم حرف بزنم بگم چیکار کنم که گذشته رو فراموش کنم که خرابش کردم و چیکار کنم درستش کنم به بهترین شکل.الان کجاس؟
و اما بر همگان مشخصه عقل ما کامل نیست ولی حالا اینجا یه بحثی هستش
ما انسانیم و همینطور که میدونی انسان از نسی مشتق گرفته میشه یعنی آن که بسیار فراموشکار است
اینجا گفتم نظرت در مورد بازگشت چیه و گفتم منظورم در اینجا از کلمه توبه چیه(منظورم اینجا توبه بازگشت از گناه نیست بلکه مثلا یه نفر تو بیست سالگی راهشو اشتباه انتخاب میکنه مثلا رشته دانشگاهشو اشتباه انتخاب میکنه مثلا فراموش میکنه که خیلی از دوستام که اتفاقا درسخونای خوبی هم بودن این اشتباه رو کردن چون کسی کمکشون نکرد حتی اون خدایی که میگین.بعد میفهمه که عجب اشتباهی کرده ولی راهی برای بازگشت نیست)این چی میشه؟)فرمودی منظورت چیه که چی میشه؟خب بستگی داره ماهی رو هر وقت از آب بگیری تازه اس.من نمیدونم اگه میبینه شغل بهتر براش هست باید راهشو عوض کن دنبال علاقه اش بره اگه راهی جز این نداره همونجا بمونه بسوزه و بسازه چون همه چی دنیا نیست مهم اون دنیاس.میگم اگه هیچ راهی نباشه.چون خداوند فرموده نمیتونید بگید این مکان باعث شد من پیشرفت نکنم خدا فرموده مهاجرت کنید
و همچنین گفتی سنش اجازه نمیده دنبال علاقه اش بره؟دو حالت داره واقعا علاقه داره :که هیج موقع دیر نیست میتونه بره.خیلیا تو پیری به موفقیت رسیدن.علاقه نداره :پس بمونه همونجا کار کنه
چه ربطی داشت به مسائل مذهبی؟
من میگم خب اون انسان فراموش کرده راهشو درست بره(خیلی از دوستام تو انتخاب رشته دقت نکردن و رفتن جای دیگه و شغلی که دوست ندارن و الان دلسردن چون کسی نبوده راهنماییشون کنه)الان میخواد راهشو درست انتخاب کنه ولی میبینه نمیشه چون سنش اجازه نمیده مثلا میخواد دبیر بشه ولی نمیتونه یا کارمند بانک بشه ولی سنش اجازه نمیده.خب الان چیکار کنه؟شغلی که دوست نداره و کارگریه بره؟(نمیخوام به شغل شریف کارگری توهین کنم منظورم چیز دیگس که بهتر میدونی)
این با چه منطقی با خیر مطلق و عادل و مهربان بودن خدا نسبت به بندگانش سازگاره؟
باید بسوزه و بسازه فقط به خاطر یه فراموشی؟!این چه استدلال هاییه شما میکنین؟
مهاجرت کنیم؟شاید یه نفر پولی نداشته باشه
در مورد اینکه چرا گفتم خدا در مورد انتخاب رشته بهشون کمک نکرد شاید برات سوال پیش بیاد این کاربر چی میگه؟تا حالا چیزی به نام الهام شنیدی؟(شما که خیلی به اینجور حرفا اعتقاد دارین)چرا اونجا بهشون الهام نشد که راه درست رو انتخاب کنن که الان نشه کاری کرد؟تا بالقوه ای پیش نیاد بالفعلی شکل نمیگیره.خدا که میگه از رگ گردن بهت نزدیک تره چرا دست یکی رو میگیره و لی دست یه نفر دیگه رو نه؟باز هم ناعدالتی
اینجا یه نکته هم اضافه کنم خودتون دیگه دیدین یکسال ظرفیت یه رشته مثلا فرهنگیان میره بالا و سال بعد کم میشه.اون شخص کنکور سال قبلش نتونسته بیاره و سال بعدش که ظرفیت اومده بالا میخواد کنکور بده ولی دیگه نمیتونه.باز هم اشکال دیگه در نظام افرینش و ناعدالتی.
اتفاقا به مسئل مذهبی و خدا خیلی هم ربط داره
حضرت علیتون میگه دل خود را بر اندوه آنچه از دست رفته و گذشته است مشغول مساز تا تو را از آنچه خواهد آمد، غافل نسازد و باز ندارد.
اتفاقا به نظر من باید غصه خورد
میگی چرا غصه بخوره؟جوابم اینه چون گذشته به آینده مربوط میشه اتفاقا باید غصه خورد اگه مربوط نمیشد این حرف علی درست بود
و اینجا یه نکته خیلی مهم در مورد عقل بگم بعضی اوقات یه اتفاقاتی برای انسان میافته که خارج از عقله منظورم اینه که عقلمون بعدا بهش میرسه مثالسش همین انتخاب رشته دانشگاه که گفتم و باید یه نفر دستتو بگیره وگرنه با کله میری تو چاه.این چیز رو من اسمشو نمیدونم چی بذارم تقدیر سرنوشت یا هرچیز دیگه ای که بازم این به ناعادل بودن خدا ربط پیدا میکنه یه جورایی
چند نکته مهم که هم به بحث ربط داره و هم نه بیان کنم
1-در مورد تقدیر و سرنوشت و به قول قدیمیا پیشونی نوشت نظرت چیه؟این هم آخر ناعدالتیس مثال برات می زنم
یه نفر میاد راهشو بد انتخاب میکنه و در آینده هم نمیتونه برگرده و درستش کنه اینجا میگین خودش مقصر من میگم درست(البته گفتم اینجا رو هم قبول ندارم ولی حالا بار ارفاق قبول می کنم)ولی اینجا رو چی میگی؟یه دختر نجیب و با کمالات و دیندار هستش ولی به خاطر اینکه قیافش اونچنان قشنگ نیست خواستگار داره آیا خودش میخواسته اینجوری باشه(اختیار)یا نه جبری در کار بوده؟و مثالاش زیاده
یه نمونه دیگه جبر جغرافیایی
2- چرا به کسانی که به خدا شک دارن اجازه تریبون نمیدن و میگن باید با بدترین مجازات باهاشون برخورد بشه؟نمونش سلمان رشدی و...اگه دینتون راست و مستقیمه و خداتون کامل چرا ازش اینجور افراد می ترسین؟و بهوشن میگین ناقص العقل؟چیزی که راست باشه که ترس نداره
شما که دائم تریبون دستتونه و هرکاری دلتون میخواد انجام میدین همش حرم این امام و اون امام نشون میدیدن.یه نفر که ضد شما باشه باهاش اینطوری برخورد میکنین
بالاخره ما اختیار داریم یا جبر؟اگه اختیار داریم باید بذارین هر عقیده ای که میخوایم داشته باشیم وگرنه پس نگین انسان اختیار داره و جبر نیست
3-به نظر من خدا یا هرچیز اسمشو میذارین هست ولی 1-اون خدایی که تو ذهنتون ازش ساختین نیست2-شاید شریک هم داشته باشه(شاید بپرسی یعنی چی شریک داشته باشه لینک پایین رو با دقت بخونی شاید متوجه بشی)
https://hawzah.net/fa/Article/View/5968/%D8%AA%D9%88%D9%81%D8%A7%D9%86-%...
4-و در آخر که البته به بحث ربطی نداره یادی کنم از حدیث امام زمانتون
ما در رعایت حال شما کوتاهی نمی کنیم و یاد شما را از خاطر نبرده ایم که اگر جز این بود گرفتاریها به شما روی می آورد و دشمنان شما را ریشه کن می کردند!
آقای صاحب الزمان دیگه چی میخوای سر شیعه بیاد؟
اگه جایی از متن برات نامفهومه بهم بگو ولی خواهش می کنم جواب سر بالا بهم نده که خودم ختم روزگارم و میفهمم.والسلام