زنده‌یاد دکتر اکرامی وقتی باشگاه "شاهین" را ساخت و شعار "درس، اخلاق، ورزش" را سرلوحه کارش قرار داد، در دلش آینده پرافتخاری برای فوتبال ایران آرزو می‌کرد. بدبختانه امروز از مکتب شاهین و 52 تیمی که به نام شاهین در ایران بودند خبری نیست و مقصر اصلی هم اهالی همین فوتبالی هستند که آلودگی‌ و فساد سر تا پایش را فراگرفته است. روان‌شاد دکتر اکرامی پیش از آنکه یک مربی فوتبال یا بنیان‌گذار نوین این ورزش در ایران باشد، معلم بود؛ او با شاگردانش با صمیمیت برخورد می‌کرد، شخصیت آنان را همیشه مدنظر داشت، طرز صحبت او بسیار مودبانه، مهربانانه و پدرانه بود. او عقیده داشت که رابطه پدر و فرزندی تنها به علت هم‌خونی نیست. به همین دلیل به مربیان ورزشی که در تیم‌های مختلف شاهین و غیره فعالیت می‌کردند همیشه توصیه می‌کرد که مانند اولیای شاگردان با آنها رفتار کنند. او به شاگردان خود چه در کلاس‌ها و چه در زمین‌های فوتبال و ورزش روح انضباط، جوانمردی و انصاف تعلیم می‌داد و این دروس عالی را پیوسته و دائماً در گوش جان جوانان و حتی مربیان زمزمه می‌کرد. شادروان دکتر عباس اکرامی پدر شاهین و پدر فوتبال ایران پس از نود و یک سال زندگی پربار در تاریخ پانزدهم بهمن ماه 1380 برابر با چهارم فوریه 2002 در یکی از بیمارستان‌های لندن دار فانی را وداع گفت و به ابدیت پیوست. پیکر وی به ایران انتقال داده شد و در روز جمعه بیست و ششم بهمن ماه سال 1380 با حضور هزاران تن از پیشکسوتان، مربیان، مدیران باشگاه‌ها، مسئولان تربیت بدنی، مردم ورزش دوست و شاگردان و دست پروردگان وی و خانواده او با اجرای مراسم باشکوه و ویژه‌ای که در استادیوم امجدیه (شیرودی) تهران برگزار شد تشییع گردید و در قطعه هشت بهشت زهرا به خاک ابدی سپرده شد.