طرفداری | جواد نکونام امشب روی خط برنامه فوتبال برتر رفت و مصاحبه‌ای تند علیه مدیریت باشگاه استقلال انجام داد.

سرمربی آبی‌پوشان پایتخت در مورد مسائل مختلفی از جمله عملکرد تیم ملی در جام ملت‌های آسیا و فعالیت تیم تحت هدایتش در پنجره نقل و انتقالات زمستانی صحبت کرد که آن را به در ادامه می‌خوانیم.

سرمربی استقلال در خصوص تیم ملی و جام ملت‌های آسیا گفت:

به بازیکنان و کادرفنی تیم ملی خسته نباشید می‌گویم که زحمت کشیدند، بخصوص دیدار برابر ژاپن که باعث خوشحالی مردم شدند. با توجه به کیفیت تیم ما، لیاقت قهرمانی را داشت. ولی به هر حال باید به آینده نگاه کنیم تا به موفقیت برسیم. شاید در مرحله گروهی کیفیت تیم‌ها پایین‌تر بود ولی هر چقدر جلوتر می‌رفتیم، اوضاع بهتر می‌شد. تیم ملی هم می‌دانست از بازی‌ها چه می‌خواهد، ولی در جاهایی نتوانست شرایط مناسب را مقابل برخی از حریفان ایجاد کند. ولی به هر حال به همه آنها خسته نباشید می‌گویم. زندگی و فوتبال ادامه دارد و باید نگاهمان به جام جهانی و المپیک باشد.

 

وی ادامه داد:

کسی فکر نمی‌کرد که کره جنوبی، ژاپن، استرالیا و ایران بین چهار تیم نباشند. شرایطی پیش آمد که تصور می‌شد برنده دیدار ایران و ژاپن قهرمان شود. پس از پیروزی ایران، همه بازی خوب تیم ملی را تحسین کردند. واقعا تیم نسبت به تاکتیکی که برای آن بازی در نظر گرفته بودند، خوب کار کرد. وقتی تیمی مانند اردن به فینال می رسد و با توجه به کیفیت بازیکنان، توقع مردم بالا می رود. ما بازیکنان خوبی داریم بخصوص در خط حمله که می‌توان گفت بهترین‌های آسیا را داریم. به هر حال روز فوتبالی و اتفاقات فوتبالی و روز بد بازیکن سبب می‌شود که شما در یک تورنمنت، از جام کنار بروی. باید برنامه‌ریزی ما بلندمدت باشد و بدانیم چه هدفی داریم. ببینید هدف ما جام جهانی نیست چون مدعی نیستیم و هدفمان کسب تجربه برای جام ملت‌هاست. بهتر است برای موفقیت در جام ملت‌های بعدی برنامه‌ریزی کنیم.

جواد نکونام با ابراز نارضایتی از فعالیت نقل و انتقالاتی استقلال، اظهار داشت:

در تعطیلات، تمریناتمان را شروع کردیم. با این تفاوت که دو بازیکن ما در اردوی تیم ملی بودند. تعداد نفرات ما در تمرینات و بازی‌های دوستانه کم بود. حتی بازی‌هایی که برگزار کردیم با زمان کمتری بود تا بازیکنانمان مصدوم نشوند. ما لیست را به مدیریت تحویل دادیم و نقل و انتقالات را شروع کردیم و تا اینجا پیش رفتیم که سیلوا و ماشاریپوف را جذب کردیم ولی متأسفانه سعید مهری و کوین یامگا را از دست دادیم ولی به جذب بازیکن نیاز داشتیم و داریم. منتظریم ببینیم چه اتفاقی رخ می‌دهد.

سرمربی استقلال در واکنش به بیانیه منتشر شده علیه او از سوی باشگاه درباره لغو اردوی امارات، افزود:

مسئولیت این باشگاه با این همه افتخار و پیشکسوتان بزرگ، در اختیار من است که خوشحال می‌شوم افتخاری کسب کنم در غیر اینصورت حداقل امانتدار خوبی باشم. بیانیه‌ای که منتشر شد نشان می‌دهد که من آنجا دشمن دارم. دشمنان منتظر اتفاقات هستند. زمانی که با آقای افضلی رئیس هیئت مدیره صحبت کردم، ایشان کاملا با آن بیانیه مخالف بودند و بدون اجازه ایشان منتشر شده بود و آقای افضلی از این موضوع ناراحت بودند.

نکونام که از ابتدا شرایط خاصی برای موافقت با برگزاری اردو داشته، ادامه داد:

من تا روز آخر گفتم اگر دو بازیکن هم بگیریم به اردو می‌رویم، ولی وقتی بازیکنی گرفته نشد، طبیعی است. من هم در کنفرانس، هم تلفنی و هم حضوری گفتم اگر بازیکنی جذب نشود، به اردو نمی‌رویم. چون من با چهارده، پانزده بازیکن به اردو نمی‌روم. حتی در دوران بدنسازی با هفده، هجده بازیکن هم نمی‌شود به اردو رفت چون بازیکن نهایتا حدود 50 دقیقه بتواند بازی کند. اگر پنج نفر را تعویض کنم، پنج نفر دیگر باید 90 دقیقه بازی کنند و قطعا باعث مصدومیت آنها می‌شود و تیم ضربه می‌خورد.

او در دفاع از لیست‌های ارائه شده به باشگاه برای جذب بازیکن، گفت:

من لیست اول و دوم را دادم که عین واقعیت بود و باید انجام می‌شد. شما ببینید الان صیادمنش کجا رفت؟ ما حتی با او مذاکره نکردیم. پدرش مصاحبه کرد و این را گفت. سعید عزت اللهی چطور؟ اگر می‌تواند جدا شود چرا نمی‌تواند پیش ما بیاید؟ حداقل مذاکره کنید. شاید اصلا دوست نداشته باشد بیاید، ولی مذاکره کنید. بازیکنانی که من اعلام کردم، چیزی بود که مدیر باشگاه به من زنگ زد و خودش گفت ما به دو ستاره نیاز داریم. اسم بازیکنان را نمی‌آورم. گفتند با ایکس و ایگرگ صحبت کنید. گفتم برای این بازیکنان پول هست؟ گفتند بله. خب من هم نسبت به آنها لیست دادم و گفتم از بین آنها دو نفر را بگیریم و حتی یک نفر را جذب کنیم کافی است. نگفتم که 6 تا لژیونر می خواهم. یک زمانی بازیکنانی مانند من که در اروپا بودیم، آرزو داشتیم به استقلال بیاییم. آخرش هم گفتند لیست کهکشانی است.

رکورددار بازی با پیراهن تیم ملی ایران ضمن انتقاد به قانون سقف بودجه، اظهار داشت:

من باز هم می‌گویم، باشگاه بزرگ به بازیکن بزرگ نیاز دارد. باید از آن لیست، بازیکن جذب می‌شد. ما در نیم فصل اول نتوانستیم بازیکنان مدنظرمان را جذب کنیم، چون می گفتند قانون سقف قرارداد است. خودتان دیدید چه اتفاقی افتاد. باشگاهی که 600 تا 700 میلیارد هزینه می‌کند، اصلا جریمه چهار میلیاردی برایش مهم است. هر کسی که قانون سقف بودجه را گذاشت و تعداد بازیکنان را کم کرد، به فوتبال ایران ظلم و خیانت کرد. باشگاه‌های ایران اگر می‌خواهند کاری را انجام دهند که به نفع فوتبال باشد، باید فیرپلی مالی داشته باشند.

برید ببینید امسال چقدر بازیکن زیر 25 سالی که همیشه داشتیم، آواره شدند. همه لیست تیم‌ها را در همه جای دنیا افزایش می‌دهند تا بازیکنان بتوانند در لیگ برتر خودشان را نشان دهند. ما این لیست را کم کرده‌ایم. ببینید چند بازیکن از لیگ برتر رفته‌اند که در لیگ دسته اول بازی کنند. چند بازیکن در فوتبال ایران نابود شد. بجای اینکه راه دزدی را ببندیم، به بازیکنان جوان و آیندگان فوتبال ضربه زدند. ما بجای افزایش بازیکن، تعداد بازیکنان لیگ برتر را کاهش دادیم. باز هم می‌گویم، قانون فوتبال را باید فوتبالی‌ها بنویسند.

سرمربی استقلال در بخش دیگری از صحبت‌هایش و درباره فعالیت نقل و انتقالاتی این تیم در پنجره زمستانی، گفت:

 قرار بود سقف را سوراخ کنیم و مانند بقیه تیم‌ها بازیکن بگیریم. خب چه شد؟ فردا نگویند چرا این بازیکن می‌آ‌ید یا آن بازیکن می‌آید. من دو لیست دادم که هیچ بازیکنی از آن جذب نشده است. مثلا یک بازیکنی را گفته‌اند که در خانه با ما مذاکره کرده است. مگر خانه جای مذاکره است؟ فرض کنید باشگاهی در اروپا می‌خواهد رونالدو را بخرد. به باشگاه النصر نامه‌ای می‌زند و این تیم عربستانی یک قیمت پرت اعلام می‌کند تا کسی سمت رونالدو نیاید. ولی وقتی که شما با چک یا پول نقد بروی، فرق می‌کند. الان بازیکن داریم که اگر پول رضایت‌نامه‌اش را پرداخت کنیم، می‌تواند جدا شود. حالا اسم نمی‌آورم ولی مربی ذوب آهن خودش این را گفت. خب این کار را هم انجام نمی‌دهید، من باید چکار کنم؟

او در خصوص پروسه جذب جلال‌الدین ماشاریپوف، ادامه داد:

من متأسفانه یامگا را از دست داده‌ام. با اینکه سعید مهری قرارداد داشت، نمی‌دانم چطوری جدا شده است. چون با اجازه من نرفته است. ما دو بازیکن داشتیم که نیستند و باید جای آنها بازیکن بگیریم. قرار بوده است در نیم فصل، سقف را رعایت نکنیم یا حتی اگر هم رعایت کنیم، باید بازیکن می‌گرفتیم. آیا ما بازیکن جذب کردیم؟ در مورد ماشاریپوف نیز من خودم دوستم را فرستادم تا با او صحبت کند. اول فصل نیز با ماشاریپوف صحبت کرده بودم و توانستیم او را به تیممان بیاوریم. حالا باشگاه هزینه‌های او را پرداخت کرده و دستش درد نکند. ولی خب سعید مهری جدا شده و ما جای او هافبک می‌خواهیم.

جواد نکونام در مورد بازگشت میلاد فخرالدینی به استقلال توضیح داد:

هوادار با یک سری بازیکن که قبلا در این تیم بوده زاویه دارد و می‌گویند به استقلال نیایند که حق دارند. ولی من 10 تا لیست دادم و حالا دیگر بازیکنی نیست که جذب کنیم. باز هم خدا پدر و مادر میلاد فخرالدینی را بیامرزد که خودش پول رضایت‌نامه داده تا به تیم ما بیاید. من لیست داده‌ام و بازیکنانم مشخص بوده‌اند. من نمی‌توانم با هفده بازیکن وارد لیگ شوم و بازی کنم.

در جنگی که متأسفانه علیه من، تیم من و استقلال به راه افتاده که می‌خواستند به یک تیم معمولی تبدیل شود می‌ایستم. حتی اگر تعداد بازیکنانم سیزده نفر باشد. حالا که خدا را شکر هفده نفر هستیم. هر اتفاقی که افتاد، من می‌خواهم هوادار بداند. ان‌شاءالله میلاد فخرالدینی آمد، دیگر بازیکنی نمی‌خواهیم. ما گفتیم زبیر نیک نفس برود که او را برمی‌گردانیم و با همین نفرات جلو می‌رویم. من جمعه بازی دارم، بازیکن الان هم بیاید چطور می‌خواهد با تیم هماهنگ شود؟

سرمربی استقلال در پاسخ به این سوال مجری که آیا مدیریت باشگاه می‌خواهد نکونام زمین بخورد، گفت:

اصلا شک نکنید! اصلا شک نکنید.  چرا را نمی دانم ولی شاید از من خیلی خوششان می‌آید! قطعا و به صراحت می‌گویم که ما در یک کشتی نیستیم. من روی منافع خودم و تیمم نه به کسی باج می دهم و نه با کسی تعارف دارم. هر تیمی که باشم، برای منافع تیمم می جنگم. زحمتم را در این فوتبال کشیده ام و عمرم را گذاشته ام تا به کسی باج ندهم. من اجازه نمی دهم بخاطر اینکه کسی از من خوشش نمی آید، من را زمین بزند و با تیم استقلال بازی کند. من الان سرمربی استقلال هستم و باید شرایط برای باشگاه استقلال فراهم باشد.

نکونام ادامه داد:

ایشان (علی خطیر، مدیرعامل استقلال) با من مشکل دارد، ایرادی ندارد و طبیعی است که شخصیتی از من خوشش نیاید. شاید در تیم خودم، بازیکنی از من خوشش نیاید؛ ایرادی ندارد ولی نمی‌تواند بد تمرین کند. بازیکن باید خوب تمرین کند. شاید ایشان از من خوشش نیاید که ایرادی ندارد ولی باید به عنوان همکار با همدیگر کار کنیم. کارمان چیست؟ باشگاه استقلال را به جایگاهی که لایقش است برسانیم. اگر بتوانیم این کار را بکنیم، وظیفه‌مان را انجام داده‌ایم. اگر هم نتوانستیم، حداقل تلاشمان را کرده‌ایم. از بیانیه ای که دادند و این که رئیس هیئت مدیره می گوید خبر نداشته، همه چیز مشخص است.

او در واکنش به بازگشت امتیازات کسر شده از تیم‌های لیگ برتری، گفت:

من اصلا مشکلی ندارم و از اول صحبتم سر بازیکن گرفتن بوده است. آن زمان گفتند بخاطر سقف بودجه نمی‌توانیم بازیکن بگیریم. ببینید ما بخاطر کم کردن این قرارداد بازیکنان چه داستان‌هایی داشتیم. شما با هر کدام از بازیکنان دوست دارید تماس بگیرید و توی پنج دقیقه از مشکلاتش به شما بگوید. با تمام این مسائل، تیم در نیم فصل اول وظیفه‌اش را انجام داد. من همیشه به بازیکنان می‌گویم، ما جلوی هواداران هیچی نیستیم. آنها جانشان را برای ما می گذارند بعد ما بخاطر 10 میلیارد پول که وظیفه باشگاه است و تعهدی است که دارد پرداخت کند، ما بخواهیم از امروز و فردا کردنشان ناراحت شویم؟ نه ما وظیفه مان را انجام دادیم. نیم فصل اول گفتند امتیاز کم می‌شود و امتیازات کسر شده دیگر تیم‌ها برنمی‌گردد ولی خب چه شد؟ کی ضرر کرد؟ استقلال. در نیم فصل گفتند ما بازیکن می گیریم ولی اسم هر بازیکنی را دادیم، شروع کردند به مسخره کردن. هر لیستی که دادیم، به رسانه ها می‌دادند تا اذیتشان کنند و به استقلال نیایند. من الان بازیکن کم دارم. کی را بگیرم؟ در این بازار چه بازیکنی را جذب کنیم؟

 

کاپیتان پیشین تیم ملی در خصوص برنامه استقلال برای ادامه فصل نقل و انتقالات، افزود:

هوادار به ما اعتماد دارد و می‌داند بازیکنی که به اینجا می‌آید، شناختی از او داریم و قطعا وقتی به اینجا می آید، بهترین عملکردش را ارائه می کند. ما الان دو بازیکنمان را از تیم کنار گذاشته‌ایم و اصلا مانده‌ایم چکار کنیم. واسه اینکه لیست را خالی کنیم و بازیکن جذب کنیم، مجبور شدیم جابجایی‌ها را انجام دهیم. چون به به ما قول دادند بازیکن می گیرند و به همین دلیل این کار را کردیم. وگرنه در نیم فصل اول نیز این اتفاق افتاد، من برخی بازیکنان را آزاد کردم، دوباره همان‌ها را برگرداندم و خدا را شکر دیدید چه عملکرد درخشانی داشتند.

 

امروز سه‌شنبه است و جمعه بازی داریم. من نمی‌توانم تمرکزم را روی جذب بازیکن بگذارم. دیگر تمام شد! من مربی هستم که وظیفه و کارم مشخص است. می‌نشینم و برای تیمم برنامه ریزی می کنم و الان تمام تمرکزم روی تیمی است که دارم. اینها را گفتم چون وظیفه ام است به هواداران توضیح بدهم چون آنها باید همه چیز را بدانند. از روز اول نیز با صداقت جلو آمدم و وظیفه ام را نسبت به هواداران انجام می‌دهم.

جواد نکونام با اشاره به چالش پیش آمده بین امید حامدی‌فر و مدیریت باشگاه، گفت:

امید حامدی‌فر در نیم فصل اول آمد و جلسه ای با مدیریت باشگاه برگزار کرد و بخاطر اینکه سقف بودجه رعایت شود، با مردانگی، قراردادش را کم کرد. قرار شد در نیم فصل دوم، قرارداد او اصلاح شود. به توافق رسیده بودیم اگر خواستیم تمدید کنیم، در نیم فصل مبلغ قرارداد به اندازه ای که در سطح بازیکن است، تغییر کند در غیراینصورت او بتواند جدا شود. خب بازیکن الان می‌گوید من بخاطر استقلال در نیم فصل اول با این مبلغ قرارداد بستم و الان توقع دارم قراردادم اصلاح شود. صحبتی شد که امیدوارم حل شود ولی متأسفانه امروز در این زمینه مشکل داشتیم. اینگونه مسائل پیش می‌آید و رخ دادن آن در باشگاه طبیعی است.

سرمربی استقلال با تایید ضمنی علاقه خود نسبت به جذب فرشید اسماعیلی، اظهار کرد:

اگر باشگاه برای جذب ایشان نامه هم زده باشد، برای من ارسال نکرده ولی من اسامی بازیکنان موردنظرم را ارسال کرده‌ام. ولی همان‌هایی که لیست یک و دو را نگرفته و آن را مسخره می‌کردند، همان‌ها باعث شدند فشار روی همین بازیکنان زیاد شود تا به استقلال نیایند. الان در پست سعید مهری یک بازیکن را می خواهیم که بتواند به ما کمک کند. گرچه قرار ما بر این بود که بتوانیم یارگیری خوبی انجام دهیم تا سیستم تیممان را عوض کنیم و بتوانیم با چند چینش بازی کنیم.

او با اشاره به معضلات کمبود بازیکن در تیمش، ادامه داد:

در شروع مربیگری ام و کل فوتبالم، همواره 4231 و 433 بازی کرده‌ام. ولی حالا مجبورم با سه مدافع بازی کنم. در نیم فصل اول دیدید که صالح حردانی همه جا برای من بازی کرد که خدا حفظش کند. من یامگا را در پست های فوروارد نوک، دفاع راست، پیستون راست، وینگر چپ و... بازی داده‌ام. بعد در نقل و انتقالات هم باید حرص بخوری و تهش هم هیچ بازیکنی نمی گیرند. از روز اول به همه همکارانم گفتم بازیکن نمی‌گیرند.

نکونام با تایید علاقه خود نسبت به جذب اوستون ارونوف که رسما به پرسپولیس پیوست، گفت:

این هایجک که از اول فصل در رسانه‌ها مطرح شده، از تراکتور و سپاهان و... تجربه کرده و به آن عادت کرده‌ایم. ما امسال دو بازیکنمان را به یک تیمی کادو داده‌ایم. قرار بوده در نیم فصل یک بازیکن بگیرم، چون ارتباط تنگاتنگی با آن تیم دارند و رفیق هستند، قرار شد یک بازیکن را برای ما جذب کنند. ولی می‌گویند که آن بازیکن را به ما نمی‌دهند. در جواب می‌گویم خب چرا اول فصل دو بازیکن را به این تیم کادو دادید؟ الان چی شد؟ قرار شد این بازیکن را بگیرید که! می‌گویند: نمی‌توانیم، نمی‌شود!

او با تاکید روی اختلاف با مدیریت، افزود:

دوستان صد در صد دنبال این بودند که تیم من نتیجه نگیرد و به موفقیت نرسد وگرنه تا این حد دشمنی و علنی کردنش واقعا...! الان ممکن است من و شما (میثاقی) اختلاف سلیقه‌ای با همدیگر داشته باشیم ولی نمی‌شود که این را در کار دخالت دهیم. چون ما به خاطر نام استقلال و باشگاه استقلال داریم کار می‌کنیم. باید کار باشگاه انجام شود، همین! من، بازیکن، مدیر و اعضای هیئت مدیره همگی باید مثل ساعت کار کنند حتی اگر از همدیگر خوشمان نیاید. چون وظیفه‌مان است که کنار هم خوب کار کنیم.

سرمربی استقلال البته در این بین بازیکنان پرسپولیس را از کنایه‌های خود بی‌نصیب نذاشت و گفت:

تیم ما از پارسال 50 تا 60 درصد طلب داشته و این‌همه تلاش می‌کند و با تمام کمبود بازیکن و بودجه مشکلی نداشته و کار و وظیفه‌اش را انجام داده، باید تمام آن بازیکنان را طلا گرفت. چنین چیزی کم پیدا می‌شود. برخی بازیکنان بخاطر آپشن قراردادشان اعتصاب می‌کنند ولی امسال صدای تیم من درنیامده است. بازیکنان بخاطر طلب پارسالشان اعتصاب کردند، حقشان را می‌خواهند. من می‌‌گویم درست است. با این حال، کار و وظیفه‌اش را انجام داده است تا به هوادار مدیون نباشد.

جواد نکونام در پایان صحبت‌هایش ضمن تشکر از هواداران استقلال، اظهار داشت:

من باز هم مثل همیشه از هواداران عزیزمان تشکر می‌کنم. بودن آنها کنارمان سبب شد تا در نیم فصل اول موفق باشیم. باز هم کنار هم زحمت می‌کشیم و تلاشمان را می‌کنیم، قسمت و تقدیرمان هر چیزی باشد، همان اتفاق رخ می‌دهد. ولی ما باید تلاش کنیم که اگر با سیزده بازیکن هستیم یا پانزده یا هفده نفر، باید تلاشمان را بکنیم و هر اتفاقی رخ داد، به دست خداوند می‌سپاریم تا ببینیم چه تقدیری برایمان رقم زده است.