طرفداری | لوچانو اسپالتی تنها چند هفته پس از کسب عنوان قهرمانی سری‌ آ با ناپولی و در پی استعفای ناگهانی روبرتو مانچینی در سپتامبر ۲۰۲۳ به‌عنوان سرمربی تیم ملی ایتالیا منصوب شد و آتزوری را به یورو ۲۰۲۴ رساند. در ژوئن ۲۰۲۵ و پس از شروع مرحله مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۶ با شکست ۳-۰ مقابل نروژ، اسپالتی از سمت خود برکنار شد.

اسپالتی در یک جشنواره ادبی در آرتزو، زمانی که از او پرسیده شد آیا برای شغل بعدی‌اش آماده است یا خیر، گفت:

در حال حاضر هنوز تجربه‌ی کار کردن در تیم ملی در ذهنم نقش بسته و تلاشی برای فراموش کردنش نکردم؛ باید تجربیاتمان را همان‌طور که هستند و با تمام چیزهایی که به همراه دارند، بپذیریم. اوضاع مطابق خواسته من پیش نرفت، اما تمام توانم را گذاشتم. حالا نیاز دارم مدتی بگذرد تا با درد آن کنار بیایم و سپس دوباره شروع کنم.

او پس از شکست ایتالیا برابر نروژ و درست چند روز پیش از دومین دیدار مقدماتی جام جهانی برابر مولداوی، از برکناری‌اش مطلع شد. اسپالتی ادامه داد:

اگر نمی‌خواستم ادامه دهم، خودم استعفا می‌دادم، اما برکنار شدم. نمی‌دانم می‌شد طور دیگری عمل کرد یا نه. بسیاری از کسانی که با تیم ملی کار می‌کردند در کنار من بودند و می‌توانند رفتارم را قضاوت کنند.

یکی از لحظات پرتنش در اطراف تیم ملی به ماجرای فرانچسکو آچربی مربوط می‌شد که گفت احساس کرده از او «استفاده ابزاری» شده، چراکه اسپالتی درحالی او را تنها برای یک مسابقه مقابل نروژ به تیم فراخوانده بود که پیش‌تر سن ۳۷ سالگی مدافع اینتر را بیش از حد بالا ارزیابی کرده بود. اسپالتی در این مورد گفت:

افراد دیگری هم آنجا بودند، می‌توانید از آن‌ها بپرسید که من حقیقت را گفته‌ام یا نه. من همه کارها را درست انجام دادم. دعوت از بازیکنان را با هماهنگی با باشگاه‌ها انجام دادم، سپس در یک تماس تلفنی تقریباً عذرخواهی کردم، چراکه عملکرد او در سری آ و لیگ قهرمانان عالی بود. طبیعی بود که بپرسم آیا کاملاً در دسترس است یا نه. نمی‌دانم چرا باید مشکلی در این‌باره وجود داشته باشد.

حالا جنارو گتوزو هدایت تیم ملی ایتالیا را بر عهده دارد و دو پیروزی هم در مسابقات مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۶ به دست آورده است. اسپالتی در مورد گتوزو گفت:

گتوزو عملکرد بسیار خوبی داشته، به‌ویژه در بازی دوم که باید تغییر تاکتیکی می‌داد و انتخاب درستی انجام داد. استفاده از دو مهاجم نزدیک به هم تصمیم درستی بود و او شایسته تحسین است.

اسپالتی در مورد صعود ایتالیا به جام جهانی پس از ۱۲ سال دوری از این رقابت‌ها گفت:

ایتالیا باید به جام جهانی برود. حتی اگر خودم مانده بودم، همین فکر را می‌کردم. ما چند بازی را باختیم و کنار آمدن با برخی نتایج دشوار شد. خوشحالم که دیدم بازیکنان احساس آزادی بیشتری کردند، چنین حرفی را در محافل مختلف گفته‌اند. هدف من این بود که همه آن‌ها آزادانه بازی کنند و برنده شوند.

گزارش‌هایی منتشر شد مبنی بر اینکه اسپالتی پیشنهادهایی از لیگ عربستان و سوپرلیگ ترکیه داشته است، اما او ترجیح داده مدتی استراحت کند. سرمربی سابق اینتر و ناپولی در این مورد گفت:

من در طول دوران کاری‌ام خوش‌شانس بوده‌ام که با تیم‌های بزرگی کار کرده‌ام. مطمئنم که اتفاقی خواهد افتاد، اما قصد ندارم دنبال آن بگردم یا چیزی را به زور پیش ببرم. همه‌چیز باید کاملاً طبیعی پیش برود.