طرفداری | امیر قلعه نویی و شاگردانش کیپ ورد را شکست دادند و حالا در فینال منتظر برنده دیدار ازبکستان و مصر هستند.

تیم ملی فوتبال ایران در نخستین دیدار خود از تورنمنت چهارجانبه العین، موفق شد با برتری در ضربات پنالتی برابر تیم ملی کیپ‌ورد، به دیدار نهایی این رقابت‌ها راه پیدا کند. این مسابقه از ساعت ۱۹:۳۰ در ورزشگاه هزاع بن زاید شهر العین برگزار شد و در پایان ۹۰ دقیقه با تساوی بدون گل خاتمه یافت. در ضربات پنالتی اما شاگردان امیر قلعه‌نویی با عملکرد دقیق‌تر از حریف، موفق شدند ۵-۴ پیروز شوند و به فینال برسند. امیر قلعه نویی در کنفرانس خبری پس از بازی گفت:

خوشحالیم که مسابقه‌ای را که شبیه جام جهانی بود را برنده شدیم. البته در این مسابقات فلسفه برد و باخت معنای چندانی ندارد. فلسفه اصلی این است که بتوانیم نقاط ضعف را پیدا کنیم و روی ساختار دفاعی کار کنیم. کیپ ورد، تیمی بود که در ۹ بازی اخیر شکستی نداشت. در نیمه دوم خوب بازی کردیم و برنامه‌مان را اجرا کردیم. شاید اگر خوش‌شانس بودیم، پیش از پنالتی‌ها کار را تمام می‌کردیم اما مهم این بود که توانستیم نظم دفاعی‌مان را حفظ کنیم. همین برای ما برد بود. خیلی دوستان در این بازی‌ها دنبال این هستند که ما نتیجه نگیریم تا به ما حمله کنند. هدف ما حفظ ساختار دفاعی بود و بچه‌ها نیز برنامه‌های ما را به خوبی اجرا کردند. فکر می‌کنم پس از جام ملت‌های آسیا این اولین فیفادی بود که ما توانستیم قبل از بازی اول، یک جلسه تمرین تاکتیکی کنیم. تازه ما خیلی از بازیکنان‌مان را به دلیل مصدومیت نداشتیم. در فیفادی‌های قبلی این اتفاق نمی‌افتاد که بتوانیم تمرین کنیم. برد و باخت در چنین بازی‌هایی مهم نیست. کیپ ورد تیمی بسیارقوی بود و لژیونرهایش از ما بیشتر است.

قلعه‌ نویی با تاکید بر اینکه در فوتبال کلی ایراد وجود دارد، عنوان کرد:

لیورپول 5-4 بازی را می‌بازد، اما رئال را می‌برد ولی در ادامه مقابل کریستال پالاس و منچستر سیتی شکست می‌خورد. آنها هم در سطح اول فوتبال اروپا نقاط ضعف و قوت دارند که ما هم همینطور هستیم.

او یادآور شد:

از همه دوستان درخواست دارم بیایند و آن چیزی که در ذهن‌شان است را به ما بگویند، اما از نظر من نتایج اینگونه مسابقات تدارکاتی مهم نیست و فقط باید اهداف تاکتیکی مدنظرمان اجرا شود.

قلعه‌نویی در مورد عملکرد خوب تیم ملی در نیمه دوم و همچنین ضربات پنالتی گفت:

در نیمه نخست آنطور که باید و شاید خوب نبودیم، اما در نیمه دوم سعی کردیم سرعت بازی را از کناره‌ها بیشتر کنیم. در ضربات پنالتی دروازه‌بان خوبی مثل علیرضا بیرانوند داریم. زمانی که وسط زمین جمع شدیم به بازیکنان گفتم مطمئن هستم بیرانوند دو پنالتی را می‌گیرد که یکی را گرفت و دومی را نیز کم مانده بود بگیرد. برخی از دوستان به ناحق به ما فشار می‌آوردند و امیدوارم با بازی‌های بهتر حداقل پاسخگوی مردم باشیم. در این تورنمنت همه همدل شدند و جا دارد از رسانه‌های ملی و نوشتاری تشکر کنم.

وی راجع به حریف احتمالی ایران در فینال تورنمنت العین هم تصریح کرد:

حالا هر تیمی به فینال بیاید، بازی فردا را آنالیز خواهیم کرد. فکر کنم ازبکستان حریف دست و پا بسته‌ای نباشد. خودمان دوست داریم با مصر بازی کنیم، چون محک خوبی می‌خوریم. درست است که هر چهار تیم حاضر در این تورنمنت در جام جهانی حضور دارند، ولی برای ما بهتر است با مصر بازی کنیم تا در دیدار تحت فشار نقاط ضعف‌مان بیشتر مشخص شود. ما از وسط زمین شروع به دفاع کردن کردیم و تیم را به زیر ۳۰ متر آوردیم. دنبال موقعیت‌سازی بودیم و روی مسائل تاکتیکی این کار را انجام دادیم، ولی مهم این بود که گل نخوردیم و به حریف موقعیت گل ندادیم.

وی در مورد بازگشت سیدمجید حسینی به خط دفاعی تیم ملی و حضور آنتونیو گالیاردی در کادر فنی این تیم تصریح کرد:

من گفتم خیلی از بازیکنان‌مان را در فیفادی‌های گذشته در اختیار نداشتیم، ولی در فیفادی فعلی فرصت دو سه جلسه تمرین را پیدا کردیم. با بازگشت حسینی و سایر مصدومان وزن تیم ملی بالا می‌رود.

سرمربی تیم ملی فوتبال کشورمان خاطرنشان کرد:

باید از همکارانم که در این مدت زحمت کشیدند، تشکر کنم. تیمی که در ۳۹ بازی ۲۹ برد می‌آورد معلوم است همکاران خوبی پشت قضیه بودند. همکار جدیدی (آنتونیو گالیاردی) هم آمده است و از تجارب او استفاده می‌کنیم. گالیاردی در فیفادی فعلی در حال ارزیابی بازیکنان است تا شناخت بیشتری پیدا کند. او قرار است لیگ را نیز رصد کند.

خلاصه بازی ایران 0 (5)-(4) 0 کیپ ورد (تورنمنت دوستانه العین - 2025)