پنج نکته تاکتیکی ازاجرای ارکسترآرسنال دررینگ بوکس نیوکاسل
شما به عنوان یک تیم فوتبال که معروف به تیم موسیقی ها وضرب آهنگ ها هستید باید درمقابل روشهای مختلفی کیفیت خودتان را نشان بدهید.مانند آرسنال که به خوبی وبا کیفیتی عالی دربرابرمخلوطی ازفیزیک-خشونت-تخریب تمام توان،توانست ارکسترخودرا برپا نماید.درزیربه تحلیل مدلهای مختلف فلسفه توپچی ها دراین بازی می پردازم:
1-نکته مشخص طول پاسهای آرسنال دراین بازی و خب البته سه بازی گذشته این فصل بود که نسبت به فصول گذشته یک تغیراساسی کرده بود وآن بیشترکردن طول این پاسها بود.درفصول گذشته عمدتا پاسهای آرسنال مخصوصا درزمین حریف بصورت 8-10متری فرستاده می شد درحالی که مطابق آنچه دراین بازی دیدیم پاسهای 15-20متری جریان کلی پاسهای توپچی ها را رقم می زد.حالا بایدبپرسیم دلیل این تغیرکه نمی توان به سادگی ازآن گذشت چیست؟پاسخ به این سوال حداقل برای شخص من بسیارسخت است اما خب دو احتمال را برای آن می توان درنظرگرفت:اولین احتمال را می توان به بازیکنان خلاق(سانچز-ولکات-چمبرلین)درزمین حریف دانست که با توجه به سرعت و خلاقیتشان درفرارها بین خطوط وپشت مدافعان،بهتراست دوربه توپ بازی کنند نه نزدیک به توپ.درواقع هرچه به توپ نزدیک ترباشند به تجمع نیزنزدیک ترهستند و احتمال ضعف دراجرای کیفیت هایشان بیشتر.
احتمال دوم را می توان به عوض شدن شیوه پرسینگ تیم ازتهاجمی به تدافعی بیان کرد.پرس تیم که قبلا در1/3هجومی شکل می گرفت اکنون از1/3میانی شروع می شود وهمین امرباعث می شود (کوکلین وکازورلا)دوبازیکنی باشند که بیشترین تعداد توپگیری را داشته باشند،پس اینجا چه اتفاقی میوفتد:اینکه این دوبازیکن با توجه به فاصله شان با خط حمله اقدام به پاس های بلندمی کنند.زیرا هدف تیم ضدحمله سریع است.
مجموع این احتمالات و احتمالات دیگری باعث می شود که آرسنال به سمت پاسهای 20متری برود.
2-آرسنال درهنگام حمله درتلاش برای اجرای حملات خطی مستقیم بصورت هرنفریک بارلمس توپ است.مسئله ای که باعث شد انجام کارهای ترکیبی یک دو و خلق مثلث خیلی کم صورت بگیرد ولی خب این نوع حمله با پاداشهای تاکتیکی نیزهمراه است.اولا برابرتیمهای فشرده جواب بهتری می دهد زیرا به فشردگی حریف اجازه قطع توپ نمی دهد و همین سرعت باعث می شود نیوکاسل دراین دام گرفتارشود که به خاطردیررسیدن به توپ زیرپای بازیکن یک اخراجی وچندکارت زرد وتعدادی خطای خطرناک بدهد ودوما باعث می شود روش فرارازعقب که هم اکنون یکی ازبه روزترین تاکتیکهای فوتبال هست بارها وبارها مطابق آنچه که دراین بازی دیدیم اجراشود.
3-سانچزآزاداست برای همه چیز=بقیه باید نسبت به این آزادی موضع تاکتیکی بگیرند:درواقع می توان این نکته را مهمترین موضوع تزریق شده به آرسنال برای اجرای ارکسترشناورش دانست.بازیکنی که تمام تیمهای شناورتاریخ ازهلند گرفته تابارسلونا روی کاکل آن چرخیده اند و آرسنالی که درسالهای گذشته سعی دراجرای بازی شناوربدون بازیکن آزادداشت وحتی درفصل گذشته که سانچزنیزدرتیم حضورداشت بازنیزوی را محدود کرده بود حالا به سمت آن رفته است.بازیکنی که درهرلحظه هرکجا که بخواهدمی رود.بازیکنی که اگرهمه تکضرب بازی کنند وی می تواندچندضرب بازی کند.معمولا مربیان فلسفه گرا،مربیانی دیکتاتورهستند که همچین بازیکنی را برنمی تابند ولی قضیه بازیکنان آزاد فوتبالهای شناورفرق می کند.کرایف،مسی وحالا آرسنال برای سانچز،سانچزبرای آرسنال.
4-درارکسترونگردو بازیکن حضوردارند که درتمام طول بازی با روندگی تمام درحال حرکت به جلو هستند،بازیکنانی که حتی ونگرهنگامی که نتیجه بازی راعقب است با تعویض آنها سعی می کندشدت حملاتش راافزایش دهد.بله درست حدس زدید:مدافعین کناری.که البته می توان گفت مدافعین-وینگرها.دراین بازی بلرین وناچو دراین دوپست بازی می کردند.بلرین سه باروناچودوبارروی فرارازعقب درگوشه های قائم محوطه جریمه صاحب توپ شده و وارد محوطه شدند.برای بلرین این آمارازچمبرلین به عنوان وینگرراست تیم بیشتراست و خب آمارچمبرلین با ناچوبرابراست.این مسئله اهمیت آنهارا بیشترنشان می دهد ولی سوای این مسئله آنچه که درحرکات امروزآنها درهنگام حمله به تیم کمک زیادی کرد اینترلب های آنها بود.به واقع می توان گفت مدافعین کناری 99درصد تیمهای دنیا روی دست وینگرها اورلب می کنند ولی مدافعین کناری آرسنال با اینترلب کردن شرایط حرکت به عمق وفشارازعمق را فراهم می کنند که کاملا آنهاراغیرقابل پیش بینی کرده و باعث فشارمضاعف روی مدافعین مرکزی حریف می شود.نقش آنهارا درموزیک تیم من به عنوان ترانه سراها می دانم.کسی که نت را می نویسد.
5-یکی ازویژگیهای اساسی برای رسیدن به ارکستردوست داشتنی آرسنال این است که تعریف حمله درستی دراین تیم وجودداشته باشد.بیایید گزینه ها را بررسی کنیم:هرتوپ یک حمله؟اقدام به حمله یعنی یک حمله؟شوت به چهارچوب یعنی یک حمله؟،،خب حالا باید بگوییم که فلسفه آرسنال بیشترتداعی گرکدام تعریف است.اگرنگاهی به آماربازی بیندازیم متوجه امرخواهیم شد:آرسنال 18باربعد ازگرفتن توپ دوپاس عمقی پشت سرهم داده است(این یعنی اقدام به حمله).آرسنال 22بارشوت زده است چه خارج ازمحوطه وچه درداخل محوطه(این یعنی شوت به چهارچوب).آرسنال 12بارتوانسته بعد ازگرفتن توپ درزمین خودی و 16باربعد ازگرفتن توپ درزمین حریف وارد محوطه جریمه بشود(این یعنی تبدیل توپگیری به موقعیت).پس اینجا ما چه چیزی فهمیدیم:اینکه ارکسترآرسنال متکی به یک تعریف خاص حمله ای نیست بلکه برآمده ازتعدای مدل حمله ای سرعتی-ترکیبی با ریتم تنداست که درنهایت فوتبال تیم را نیزتندنموده است.پس اگرشما عاشق اپرا یا موزیک های کلاسیک هستید بلیط کنسرت آنهارا نخرید زیرا ارکسترتوپچی ها هوی متال است.یعنی سرعت درتبدیل توپ به حمله،سرعت دراقدام به حمله وسرعت درشوت به چهارچوب.بیایید ازهوی متال لذت ببریم.
آنالیزور:مجتبی مرشدنژاد