سال گذشته، بایرن مونیخ گوتزه را از دورتموند دزدید و در این زمستان نیز انتقال دیگر ستاره زردپوشان یعنی رابرت لواندوفسکی  را قطعی کردند تا این بازیکن در پایان فصل به جمع باواریایی ها بپیوندد. 

واتزکه باور دارد که مسئولان بایرن می خواهند فوتبال آلمان را تک قطبی کنند و او هم چنین اذعان کرد که بایرنی ها می خواهند به راحتی تیم هایی همچون دورتموند را متوقف کنند تا در آینده برای آن ها خطرساز نشوند. واتزکه به خبرنگاران گفت:

"در حال حاضر هیچ لیگی مانند بوندسلیگا نیست که تنها یک تیم مانند بایرن در آن در کورس قهرمانی باشد. وضعیت حال حاضر شبیه لالیگای اسپانیا نیست، بلکه بیشتر شبیه لیگ اسکاتلند است! بایرنی ها پس از دو قهرمانی پیاپی دورتموند بازگشته اند و می خواهند ما را نابود کنند تا مطمئن شوند که ما دیگر برای آن ها خطر ساز نخواهیم بود و این کار را با خرید بازیکن هایمان انجام می دهند. وقتی بازیکنانمان با حقوقی دو برابر حقوق حال حاضرشان رو به رو می شوند، ما شانسی برای نگه داشتنشان نداریم و با این وجود ما استراتژیمان را تغییر نخواهیم داد."

واتزکه همچنین اعلام کرد که دورتموند برای بازگشت به رقابت با بایرن، در آخر فصل از خرج های بزرگ دریغ نخواهد کرد. وی در این خصوص گفت:

"ما دوباره در پایان فصل سرمایه گذاری خواهیم کرد و من درباره تغییرات کوچک صحبت نمی کنم. ما در تابستان کارهای زیادی برای انجام دادن داریم. ما باید ببینیم که در پایان فصل چقدر بودجه خواهیم داشت و برای افزایش بودجه مان، جنب و جوش زیادی خواهیم داشت."

در حال حاضر، بایرن مونیخ با اختلافی ۱۳ امتیازی نسبت به لورکوزن در صدر جدول بوندسلیگا قرار گرفته و با دورتموند نیز ۱۷ امتیاز اختلاف دارد.