نکته : شاهزاده ایرانی دارای 3 سری است:سری اصلی،سری شنهای زمان و سری ریبوت
توسعهدهنده(ها):بورد بوند
ناشر(ها)بوردر بوند
طراح(ها)جوردن مکنر
سری :شاهزادهٔ پارسی
سکو(ها):
اپل ۲آمیگاگیم بویگیم بوی کالرسگا گیم گیرانایاسآتاری اس تیآمستراد سی پی سیزد ایکس اسپکتروممک اواسسگا مستر سیستمسوپر نینتندوسگا مگا سیدیسگا مگا درایوتوربوگرافاکس-۱۶شبکه پلیاستیشنایکسباکس ۳۶۰
تاریخ(های) انتشار:۳ اکتبر ۱۹۸۹
سبک(ها):اکشن-ماجرایی
حالت(ها):تکنفره
شاهزادهٔ ایران (به انگلیسی: Prince of Persia) (بهطور مختصر POP) اولین سری رسمی از سری بازیهای شاهزادهٔ ایران است که به طراحی جوردن مکنر در سال ۱۹۸۹ برای اپل ۲ ساخته شد. پس از موفقیت این بازی در اپل دو برای کنسولهای دیگر نیز ساخته شد. این بازی دارای گرافیک کاملاً ساده و کنترل بسیار ابتدایی است.
گیم پلی این بازی با زدن یک دکمه پرش را انجام میدهد و در هنگام بلندی ارتفاع میتواند دست خود را به طناب آویزان کرده و به بالا برود همچنین در زمانی که دشمن نزدیک میشود قادر به مبارزه با آن تنها با یک دکمهاست.تنها امتیازی که این بازی آورد از مجله دراگون بود که نمره کامل پنج از پنج را بدست آورد.
خلاقیتهای بهکار رفته در این بازی را نمیتوان در چند جمله کوتاه بیان کرد. شما در نقش جوانی ماجراجو قدم به دنیای پر از خطر بازی میگذاشتید؛ جایی که تلههای مرگبار، معجونهای سمی، دشمنان جان سخت و... انتظارتان را میکشیدند. داستان بازی به هیچ عنوان پیچیده نبود و تنها به نجات دادن دختر پادشاه از چنگال وزیر بدذات او ختم میشد. سازندگان در سوی دیگر، با خلق المانهای متنوع، سعی در جذاب کردن گیم پلی داشتند و این نکته از ثانیههای ابتدایی بازی قابل لمس بود. گیمر در طول ۱۰ مرحله، به مدت یک ساعت زمان داشت تا دختر پادشاه را نجات دهد و همین محدودیت زمان، کار را سخت میکرد. مواجه شدن با شاهزاده سیاه در اواسط داستان، از جمله شوکهای داستان بود که به زیبایی در مرحله آخر به سرانجام میرسید. با این حال، نسخه اول را باید اثری گیم پلی محور دانست که در زمان خود، عالی عمل کرد بهگونهای که یوبی سافت تصمیم به بازسازی کامل آن گرفت و تحت عنوان «شاهزاده پارسی: کلاسیک» به صورت دیجیتالی عرضه کرد.سال 1989بود که اولین نسخه بازی شاهزاده پارسی به صورت دو بعدی و سکوبازی منتشر شد.تم معمایی و ماجراجویانه بازی چربش داشت و در روند داستانی شما به زندان خواهید افتاد و فرار میکنید و بعد به سراغ نجات شاهزاده میروید و…بخش ارزشمند بازی معماهای خوب بازی بود و بیش از 2 میلیون نسخه از بازی به فروش رسید. منتقدین نظرات مثبت و خوبی به این نسخه از بازی داشتند.
شاهزاده ایران ۲: سایه و آتش
توسعهدهنده(ها):بردر بوند
ناشر(ها):بردر بوند
'سری:شاهزادهٔ پارس
سکو(ها):اماس-داسمک اواسسوپر نینتندوایکس باکس
تاریخ(های) انتشار:۱۹۹۳
سبک(ها):اکشن-ماجرایی
حالت(ها):تکنفره
شاهزاده ایران ۲: سایه و آتش (به انگلیسی:Prince of Persia 2: The Shadow and the Flame) یا (سایه و شعله) یک بازی از بردر بوند است که در سال ۱۹۹۳ منتشر شد. این بازی برای اماس-داس، ایکسباکس، سوپر نینتندو و مک اواس به بازار عرضه شد.
نسخه بعدی بازی, سایه و مشعل, عنوانی بود که فروش بیشتری داشت و باز هم دست پخت جردن مچنر بود که نسخه اول را نیز او ساخته بود.این عنوان سال 1993 منتشر شد. بازی کماکان دارای مبارزات شمشیری و جذاب و همینطور معماهای شیرین بود و گرافیک بازی به لطف موتور گرافیکی Custom Built پیشرفتی بهتر داشت و موسیقی بازی کماکان نقطه قوت بازی بود اما از اقبال عمومی کمتری این نسخه بهره برد و آن هم عدم نوآوری جدی و بهتر در این نسخه بود.(این نسخه بعدها دوباره بازسازی شد)
گیم پلی و کنترل این بازی دقیقاً همانند شماره قبل است و پریدن و حل مسائل نیز شبیه شماره قبل است. از جمله بیشترین تفاوتی که در این سری احساس میشود کم شدن تعداد دشمنها و بیشتر شدن معماهای بازی است که باعث میشود به تنهایی در بیشتر مراحل بازی حضور داشته باشد. اما در قسمتهایی در یک لحظه چهار دشمن به سمت بازیکننده خواهد آمد و ممکن است پس از کشتن از آنها بلافاصله یک دشمن دیگه جایگزین آن شود. گرافیک بازی نیز بر خلاف پیچیدگی بازی خیلی ساده است.
شاهزاده ایران سهبعدی
توسعهدهنده(ها):رد آرب اینترتینمنت
ناشر(ها):متال اینتراکتیو
طراح(ها):یان-کریستوف گویوت
'سری:شاهزادهٔ پارس
موتور:گیم برایو
سکو(ها):مایکروسافت ویندوزدریمکست
تاریخ(های) انتشار:مایکروسافت ویندوز ۱۹۹۹دریمکست ۲۰۰۰
سبک(ها):اکشن-ماجرایی
حالت(ها):تکنفره
شاهزاده ایران سهبعدی (به انگلیسی: Prince of Persia 3D) یک بازی از رد آرب اینترتینمنت است که در سال ۱۹۹۹ برای کامپیوتر و سال ۲۰۰۰ برای دریمکست منتشر شد. ده سال پس از انتشار ورژن اصلی این بازی، مجدداً این بازی با گرافیک سه بعدی منتشر شد.در ورژن دریم کست این بازی با نام شاهزاده فارس:شب های عرب (به انگلیسی: Prince of Persia: Arabian Nights) نام گرفته بود.سال 1999 بود.کم کم بازیها وارد دنیای سه بعدی میشدند و شاهزاده ما نیز از این قاعده مستثنی نبود. شاهزاده پارسی سه بعدی وارد بازار شد. بازی باز هم گرافیک بالاتری پیدا کرده بود و کماکان گیم پلی مهیجی داشت اما متلسفانه از اندک ایرادات بخش دوربین بازی و همچنین عدم کشش در بخش داستانی رنج برد و نتوانست آن طور که باید و شاید به موفقیت نسخه اول این سری برسد. اما توانست نسخه دوم را جا بگذارد و با میانگین امتیازات 73 نمرات نسخه قبلی را ارتقا بخشد. هر سه نسخه بعدها برای کنسولهای نسل بعد به صورت تجدید عنوان منتشر شدند. نمرات نسخه اول روی ایکس باکس 360 بسیار خوب بود و توانست میانگین 82 را به خود اختصاص دهد. نسخه دوم شاهزاده پارسی میانگین 63 را گرفته بود!شاهزاده ایران سهبعدی نظرات مختلفی را از شرکت های مختلف بدست آورد.آی جی ان نمره ۸.۲ از ۱۰ را به این بازی داد و در یک کلام گفت:بازی خوبی بود همچنین این شرکت دلیل این نمره را ساخت گرافیک خوب و پرش های مکانیکی اعلام کرد.گیم اسپات نیز نمره 6 از 10 را به بازی داد و دلیل آن را زیاد خشن بودن شخصیت های بازی، افکت های نه چندان جالب دوربین در بازی و سخت بودن کنترل بازی اعلام کرد اما اعلام کرد که صحنه های اکشن زیبایی در بازی است
شاهزاده ایران: شنهای زمان
توسعهدهنده(ها)یوبیسافت مونترالگیملافت (موبایل)
ناشر(ها)یوبیسافتسونی کامپیوتر انترتینمنت(ژاپن)
کارگردان(ها)پاتریس دزیلیست
طراح(ها)جوردن مکنر
سری شاهزاده ایران
موتور:موتور جید
سکو(ها)پلیاستیشن ۲،ایکسباکس، گیمکیوب،مایکروسافت ویندوز،گیم بوی ادوانس،تلفن همراه،پلیاستیشن ۳
تاریخ(های) انتشارپلیاستیشن ۲
JP ۲ سپتامبر، ۲۰۰۴
NA ۶ نوامبر، ۲۰۰۳
EU ۲۱ نوامبر، ۲۰۰۳
اکسباکس
NA ۱۲ نوامبر، ۲۰۰۳
PAL ۲۰ فوریه، ۲۰۰۴
گیمکیوب
NA ۱۸ نوامبر، ۲۰۰۳
PAL ۲۰ فوریه، ۲۰۰۴
سبک(ها)اکشن-ماجرایی، سکوبازی
حالت(ها)تکنفره
توزیع:لوح نوری
شاهزاده ایران: شنهای زمان (به انگلیسی: Prince of Persia: The Sands of Time) یک بازی ویدئویی در سبک اکشن-ماجرایی و سکوبازی است به روایت جردن مکنر که توسط یوبیسافت مونترآل ساخته شده و بوسیلهٔ شرکت یوبیسافت در نوامبر ۲۰۰۳ در سراسر جهان برای پلیاستیشن ۲، ایکسباکس، گیمکیوب، گیم بوی ادوانس و مایکروسافت ویندوز عرضه شد. نسخهٔ تلفن همراه بازی نیز توسط شرکت گیملافت در سال ۲۰۰۴ منتشر شد.اما نوبت به سه گانه جادویی یوبیسافت رسید. سال 2003 بود و اولین بخش از این سه گانه با نام شن های زمان منتشر شد. بازی بسیار مورد ستایش منتقدین قرار گرفت. از بعد موسیقی حیرت انگیزش که البته تمی عربی بر خود داشت بگیرید تا شخصیت پردازی خوب,صداگذاری عالی,طراحی مراحل بسیار متنوع و جالب,معماهای شیرین و بعضا چالش برانگیز,روایت خوب داستانی,داستان پرکشش و جذاب,گرافیک هنری شگفت انگیز که آن سال کلی جایزه از سایتها و مجلات معتبر دریافت کرد,همه و همه نشان داد که این بازی مورد اقبال جمعی خیلی خوبی قرار گرفته است. حرکات آکروباتیک زیبا و شروع درگیرکننده و پایان جذاب بازی نکات قوت بازی بودند. داستان نبرد ایران و هند و بدست آوردن شن های جادویی بود ولی همان شن ها بلای جان سپاه ایران و شاهزاده ما شد. شن ها جادویی بودند و روی افراد تاثیرگذاشتند و همه به صورت شنی شدند و خلاصه پرنس بایستی خنجری را می یافت و آن را در گوی شنی وارد میکرد تا عمل تبدیل انسانها به موجودات عجیب متوقف شود و…این وسط وزیر خائنی این عمل شوم و این فکر فرو کردن خنجر در گوی و آزاد کردن ارتش شنی را در فکر فرمانده انداخت, که پرنس ما او را از پای درآورد! میانگین نمرات بازی 92 بود که عالی ترین نمره ای بوده است که تابحال این سری بازی برخود دیده است!این بازی، اولین اثری از این سری بود که توسط یوبی سافت ساخته شد و به انتشار رسید. هنر داستانسرایی و طراحی گیم پلی سازندگان، شنهای زمان را تبدیل به بهترین عنوان از این سری کرد. داستان بازی پیرامون شاهزادهای بود که بر اثر شیطنتهای وزیر دربار، درگیر حوادث پیچیدهای میشد. رها شدن شنهای ساعت بزرگ، خدمه را دچار نفرین کرد؛ نفرینی که گریبان پادشاه را هم گرفت و در نهایت شاهزاده مجبور شد تا پدرش را هم از بین ببرد. همراه شدن با دختری بهنام فرح و پایان جذاب بازی که همه مدیون شخصیتپردازی درست آن بودند اما سازندگان در بخش گیم پلی دست به یک انقلاب بزرگ زدند؛ وجود چاقوی زمان، این امکان را به گیمر میداد تا هر زمان که خواست، بازی را به چند ثانیه عقبتر ببرد؛ موضوعی که روند گیم پلی را دچار تحول بزرگی میکرد که تا آن زمان در بازی دیگری مشاهده نشده بود. خوشبختانه استقبال از این عنوان بسیار خوب بود و بسیاری از سایتها، «شنهای زمان» را در لیست بهترین بازیهای خود قرار دادند. کارگردانی این نسخه بر عهده پاتریس دسیله بود که بعدها «فرقه اساسین» را خلق کرد و شخصا نسخههای اول، دوم و «برادری» را کارگردانی کرد.
در شاهزاده ایران: شنهای زمان بازیکن در نقش شاهزاده ایران است. پدر او برای قدردانی از ماهاراجا به یکی از شهرهای نزدیک به نام آزاد یورش برده و ساعت زمان را ربوده تا برای ماهاراجا به عنوان هدیه دوستی ببرد. بازی از حمله به دشمن برای تصاحب ساعت شروع میشود. بازیکن در این حین خنجر زمان را پیدا کرده و با خود میبرد، و در ضمن بازیکن شاهزادهٔ آن شهر یعنی فرح را نیز میرباید. شاهزاده ساعت زمان را برای ماهاراجا برده و وزیر ایران (که نقشه حمله را کشیدهاست) به او میگوید که خنجر زمان را در داخل ساعت کرده تا قدرت آن را مشاهده کنید. اما این کار او باعث آزاد شدن قدرت شیطانی ساعت زمان شده و همه اطرافیان به هیولاهایی زشت تبدیل شده و شاهزاده مجبور میشود همه آنها را از بین ببرد. سپس او باید به فکر چارهای باشید. وزیر سعی میکند که خنجر را از شاهزاده بدزدد، ولی او از دست وزیر فرار میکند. شاهزاده فرح را پیدا کرده و از او کمک میخواهد، زیرا او با این طلسم آشناست و به شاهزاده کمک میکند تا آن را خنثی کند. شاهزاده باید خنجر را در ساعت زمان وارد کند تا همه چیز به حالت عادی برگردد و زمان به عقب بر میگردد. او یک بار این فرصت را دارد تا قدرت شنها را از کار بیندازد و زمان را به عقب برگرداند، اما این فرصت را از دست میدهد، آن هم فقط به خاطر بیاعتمادی به فرح، اما در دفعه بعد فرح از ارتفاع افتاده و میمیرد و او خود را مسئول دانسته و خنجر را در ساعت زمان میکند. زمان به عقب برگشته و شاهزاده خود را در اتاق فرح با وی پیدا کرده و ناگهان وزیر ظاهر شده و با او میجنگد تا خنجر را بگیرد ولی شاهزاده او را میکشد و همه چیز به اتمام میرسد، حتی پدرش نیز دوباره زنده میشود
بهطور کلی، این بازی اغلب برای گرافیک، مبارزات آکروباتیک و سکوبازی، کنترل و پاسخگو آمرزنده، پویانمایی شاهزاده، داستان و توانایی دستکاری زمان خنجر تحسین مورد تحسین قرار گرفت. وبگاهآیجیان به بازی امتیاز ۹٫۶/۱۰ داد و آن را به عنوان بازی سال ۲۰۰۳ معرفی کرد به دلیل "کنترل بصری، فضای خیره کننده و پازل زیستمحیطی هوشمندانه". وبگاه گیماسپات به بازی نمره ۹٫۰/۱۰ "داد، ستایش سازوکار کنترل زمان، سکوبازی و، محیط زیبا و "خصوصیات واقعاً قوی"از هر دو شاهزاده و فرح و تنها آن را برای سازوکار جنگی تکراری خواند.
شاهزاده ایران: در قلمرو جنگجویان
توسعهدهنده(ها)یوبیسافت مونترال
ناشر(ها)یوبیسافت
طراح(ها)کوین گالی مت
سری شاهزادهٔ ایران
موتور:موتور جید
سکو(ها)ایکسباکس،نینتندو گیمکیوب،پلیاستیشن ۲,مایکروسافت ویندوز،پلی استیشن همراه،تلفن همراه،پلی استیشن ۳
تاریخ(های) انتشار
NA ۳۰ نوامبر ۲۰۰۴
PAL ۳ دسامبر ۲۰۰۴
Mobile
NA ۲۱ دسامبر ۲۰۰۴
Revelationsپلیاستیشن همراه
NA ۶ دسامبر ۲۰۰۵
PAL ۱۶ دسامبر ۲۰۰۵
سبک(ها)اکشن ماجرایی
حالت(ها)تکنفره
توزیعCD, DVD, GameCube Game Disc, PSN
شاهزاده ایران: در قلمرو جنگجویان(به انگلیسی: Prince of Persia: Warrior Within) یک بازی ویدئویی است که در ادامه بازی شاهزاده ایرانی: شنهای زمان تولید و در سال ۲۰۰۴ میلادی انتشار یافت. این بازی توسط یوبیسافت مونترال تولید و توسط یوبیسافت و برای ایکسباکس، پلیاستیشن ۲، نینتندو گیمکیوب و مایکروسافت ویندوز انتشار یافت. این بازی قبل از شاهزاده ایرانی: دو سریرانتشار یافت؛ و در دسامبر ۲۰۰۶ نسخه پورت شده این بازی به نام شاهزاده ایرانی:افشاگری و برای پلیاستیشن همراه منتشر شد.
نسخه بعدی بازی در سال 2004 منتشر شد که آن نیز با توجه به سابقه بسیار خوب بازی فروش بسیار بالایی داشت! بازی تمی سیاه گونه به خود گرفته بود و به سمت فرار و گریز و مبارزه کشیده شده بود و به جای معماهای شیرین نسخه اول جا را به مبارزات و کمبوها و نبردهای بسیار زیبا داده بود. از نبرد در کشتی بگیرید تا درون و بیرون و کاخ ها و مناطق سرسبز و…شاهزاده بایستی با سرنوشت شومی که بعد از آزادی شن ها پیدا کرده بود و آن مرگ بود به مبارزه میرفت و آن را تغییر میداد. چیزیکه ماهاراجه هندی گفته بود او نمیتواند سرنوشت خویش را تغییر دهد ولی او با کشتن داهاکا(غول تاریکی) توانست این کار را انجام دهد. اتفاق جالب و بالانس دو نسخه از سه گانه این سری بازی, تعادل بین بعد معما و مبارزه بود که نسخه اول با دوم کاملا معکوس بودند و در نسخه سوم باز هم شاهد تقریبا یک بالانس بودیم که البته باز بخش مبارزه میچربید! میانگین نمرات بازی از 92 نسخه قبلی به 83 تقلیل پیدا کرد و داد هواداران درآمد ولی این نسخه هیچگاه از ارزشهایش کم نشد و طرفداران بی شماری را برای خود بدست آورد زیرا دنیایش با دنیای شن های زمان کاملا متفاوت بود و شما تجربه جدیدی را تجربه میکردید!یک سال پس از موفقیت «شنهای زمان»، سازندگان نسخه بعدی را روانه بازار کردند که موفقیتهای بازی اول را تا حدود زیادی تکرار کرد. «جنگجوی درون» اینبار ماجراجوییهای شاهزاده را در قالب جدیدی نشان داد. درگیری شاهزاده با شخص امپرس و اجبار رفتن به گذشته، حوادث داستان را رقم میزد. اما این همه ماجرا نبود و حضور دیوی ترسناک بهنام داهاکا کار را برای شاهزاده سخت میکرد که باعث میشد تا روند گیم پلی دستخوش تغییر شود. سازندگان در این نسخه، تمرکز خود را بر روی سیستم مبارزات گذاشته بودند و شاهزاده به کمک طراحی جدید، چند ضربهای متنوعی اجرا میکرد. حرکتهای آکروباتیک بیش از پیش شده بود و شاهد مراحل پلتفرمر بسیاری بودیم که تعدادی از آنها با معماهای خلاقانه همراه شده بود. از این نسخه به بعد، کارگردانی تمام نسخههای اصلی را ژان کریستف گویو انجام داد که این نسخه بهترین آنها بود. شایان ذکر است که دوبلور نقش امپرس توسط مونیکا بلوچی ستاره سینما انجام شد که در آن زمان در نوع خود، بینظیر بود.
داستان
هفت سال از وقایع شنهای زمان گذشته است. اکنون شاهزاده، پادشاه ایران شده است ولی هر شب کابوس میبیند که از دست یک هیولا فرار میکند و سرانجام گیر میافتد. افرادش پیشگویی را پیدا میکنند که میتواند خوابش را تعبیر کند. پیشگو به او میگوید که هفت سال پیش شنهای زمان را آزاد کرده و مورد نفرین آنها قرار گرفته است و موجودی به نام داهاکا که در جزیره زمان زندگی میکند به دنبال اوست و میخواهد او را بکشد. شاهزاده تصمیم میگیرد که به جزیره زمان برود و با ملکه زمان حرف بزند تا نفرین از بین برود ولی پیشگو به او میگوید که نمیتواند سرنوشتش را عوض کنداو هم اعتنایی نمیکند و میرود. در دریا سربازان ملکه به فرماندهی دختری به نام شادی به آنها حمله میکنند. همه افرادش کشته میشوند و خودش هم در نبرد با شادی شکست میخورد و به دریا پرتاب میشود. وقتی چشمانش را باز میکند، خود را در جزیره میبیند و تصمیم میگیرد علاوه بر پیدا کردن ملکه از شادی هم انتقام بگیرد و بعد از پیدا کردن ملکه توسط شاهزاده، ملکه به او میگوید باید به کارخانه چوب و جنگل برود بعد از پایان ماموریت شاهزاده به او درخواست سفر با او و ترک قلعه رو میدهد که ملکه رد کرده و وارد اتاقش میشود. ملکه درب اهنی رو می بندد و به مبارزه به شاهزاده می پردازد شاهزاده دراین جنگ پیروز شده و از راهی که برای او باز شده به بیرون قلعه رفته اما داهاکا سر رسیده و شاهزاده را بدرون زیر زمین قصر می اندازد شاهزاده بعد از فرار به مکانی میرود و درگیر طلسمی میشود که او را به موجودی زشت تبدیل میکند شاهزاده تا پایان طلسم بدل خود را می بیند سپس در پایان این طلسم داهاکا میرسد و از بین شاهزاده بدل و شاهزاده اصلی یکی را که شاهزاده بدل باشد با خود میبرد و شما مجدد به دیدار ملکه میروید با این تفاوت که شاهزاده از کار ملکه با خبر است. شاهزاده طبق خواسته ملکه به اتاق میرود و بعد برملا کردن نقشه دیواره پشت تخت را شکسته و وارد مکانی که شاهزاده در ان طلسم شده میشود داهاکا در زمان حال نابود شده و در زمان گذشته هنوز زنده است شاهزاده بعد شکست دادن ملکه به این طلسم پایان می دهد و داهاکا در دو زمان نابود میشود
نسخهٔ بیکلام ترانهٔ به تنهایی ایستادهام از گروه گادسمک به عنوان تم «تعقیب ضحاک» (Dahaka's chase) در این بازی ویدئویی مورد استفاده قرار گرفت.و سازنده آن استوارت چت وود میباشد
شاهزاده ایران: دو سریر
توسعهدهنده(ها)یوبیسافت مونترالیوبی سافت کازابلانکا
ناشر(ها)یوبیسافت
کارگردان(ها)جین کریستف گایوت
طراح(ها)کوین گیلموت
نویسنده(ها)کوری می
'سری شاهزاده ایران
موتور:موتور جید
سکو(ها)پلیاستیشن ۲، گیمکیوب،پلیاستیشن همراه،ایکسباکس، وی، اواس ده،مایکروسافت ویندوز،تلفن همراه
تاریخ(های) انتشارپلیاستیشن ۲
NA ۱ دسامبر ۲۰۰۵
PAL ۲ دسامبر ۲۰۰۵
ایکسباکس، گیمکیوب ومایکروسافت ویندوز
NA ۱ دسامبر ۲۰۰۵
PAL ۹ دسامبر ۲۰۰۵
موبایل
NA ۲ دسامبر ۲۰۰۵
Rival Swordsوی و پیاسپی
NA ۳ آوریل ۲۰۰۷
PAL ۵ آوریل ۲۰۰۷
سبک(ها)اکشن ماجرایی، سکوبازی
حالت(ها)تکنفره
توزیع :لوح نوری
شاهزاده ایران: دو سریر (به انگلیسی: Prince of Persia: The Two Thrones) یک بازی ویدئویی در سبک اکشن ماجرایی، سکوبازی است که توسط یوبیسافت مونترال تولید شدهاست و در دسامبر ۲۰۰۵ برای پلیاستیشن ۲، ایکسباکس، گیمکیوب و مایکروسافت ویندوز منتشر شد و سپس یک نسخه سازگارشده از آن بر روی وی و پلیاستیشن همراه عرضه شد. این بازی ادامه بازی شاهزاده ایران: در قلمرو جنگجویان است..
نسخه بعدی بازی با نام دو تخت پادشاهی یا دو سریره در سال 2005 منتشر شد. بازی گرافیک بهتری را به نمایش گذاشت و نوع مبارزات تغییر کرد و به سیستم دکمه زنی هم در برخی جاها مبدل شد. پرنس یک حالت دو گانگی در اثر برخورد شن ها به وی پیدا کرده بود و به پرنس سیاه نیز تغییر میکرد. یک جورایی دو شخصیتی! شخصیت اول که خودش بود و شخصیت بعدی به پرنس سیاه تبدیل میشد که نوع مبارزاتش متفاوت میشد و با زنجیری به جان دشمنان می افتاد. بخش درشکه سواری بازی و برگشتن به بابل و طراحی این شهر از نکات خوب بازی بود. موسیقی بازی هم زیبا و طراحی کاخ بابل که آمیزه ای از رنگ بندیهای تند و ملایم,سفید و قرمز بود نیز از نکات خوب بازی بود. پرنسی که حال پخته تر شده بود. میانگین نمرات بازی 85 بود که دو نمره ای از نسخه قبلی بالاتر رفت ولی باز هم به محبوبیت و قدرت نسخه اول نرسید!
داستان
شاهزاده، کایلینا (ملکه زمان) را با خود همراه کرده و در حال بازگشت به شهر بابل است و خیالش راحت است که همه چیز تمام شدهاست. ولی وقتی میرسند که شهر در حال سوختن است. ناگهان سربازانی به سمت آنها تیراندازی میکنند. کشتی از بین میرود و آن دو از هم جدا میشوند. سربازان، کایلینا را با خود میبرند و شاهزاده هم به دنبال آنها میرود و در پشت بام قصر او را پیدا میکند که توسط وزیر اسیر شدهاست. در آنجا شاهزاده میفهمد که در جزیره زمان را به عقب برگردانده و پدرش، وزیر و بقیه همه زنده شدهاند. آنجا شاهزاده با زنجیر یکی از افراد وزیر زخمی میشود. وزیر کایلینا را با خنجر زمان میکشد و روحش را به شن تبدیل میکند و خودش هم به موجود قدرتمندی تبدیل میشود که ناگهان زمین میلرزد و شاهزاده همراه با خنجر سقوط میکند. بعد از مدتی به فاضلاب شهر سقوط میکند. سپس صدایی از درونش میشنود که او را بیدار میکرد. آن صدا، صدای نفس پلید شاهزاده بود که میخواست به وسیلهٔ شاهزاده، ایران را به نابودی بکشاند. تکههای زنجیری که در بازوی شاهزاده فرو رفته بودند به او قدرت خارقالعادهای میدادند. او میتوانست به یک هیولای شنی تبدیل شود. پس از مدتی به حالت عادی باز میگردد و در راه چندین بار تبدیل میشود. همچنین در راه فرح را نیز پیدا میکند، ولی فرح او را نمیشناسد و سپس با هم به سمت قصر راه میافتند و پس از چندی اتفاقات شاهزاده به آخرین طبقه برج بابل میرسد. میبیند وزیر هم فرح را اسیر گرفتهاست و آخر شاهزاده خنجر را در قلب ویزیر فرو میکند وزیر نابود میشود. سپس روح کالینا آمده و خنجر را با خود میبرد. بعد آن هم شاهزاده نفس پلید خود را شکست داده و با فرح زندگی میکند.
سال 2007 نیز نسخه سوم بازی با نام Rival sword برای کنسول نینتندو و Psp با کمی تغییرات منتشر شد که میانگین نمرات 70 را دریافت کرد! خود یوبیسافت سازنده و ناشر آن بود.
شاهزاده ایران (بازی ۲۰۰۸)
توسعهدهنده(ها)یوبی سافت مونترال
ناشر(ها)یوبی سافت
طراح(ها)یان-کریستوف گویوت
'سری :شاهزادهٔ پارس
موتورا:نویل
سکو(ها)مایکروسافت ویندوزپلیاستیشن ۳ایکس باکس ۳۶۰
تاریخ(های) انتشار
NA ۲ دسامبر ۲۰۰۸
EU ۴ دسامبر ۲۰۰۸
UK ۵ دسامبر ۲۰۰۸
مایکروسافت ویندوز
EU ۱۲ دسامبر ۲۰۰۸
سبک(ها)اکشن-ماجرایی
حالت(ها)تکنفره
توزیع :بلو-ری، دیویدی-دو رویه
شاهزادهٔ ایران (فارس) یک بازی از یوبی سافت مونترال است که توسط یوبی سافت منتشر شد. این بازی برای کامپیوتر، ایکسباکس ۳۶۰ و پلیاستیشن ۳ به بازار عرضه شد. این بازی همان جهان مجموعهٔ شاهزادهٔ پارس را دارد اما ادامهٔ داستان سریهای قبل نیست.داستان بازی با شاهزادهٔ پارسی جدیدی شروع میشود، یک آواره، یک ولگرد، که با الاغی مملو از گنج که از قمار قبلیاش به دست آوردهاست به خانه باز میگردد، اما ناگهان گرفتار طوفان شنی شدید میشود. مکانیزم گیمپلی PoP دچار تحولی اساسی شده و شاهزاده در این بازی همراه با شخصیتی به نام الیک اوارد ماجرایی کاملاً جدید و بی ارتباط با سه گانهٔ شنهای زمان میشود.اما بهد از اتمام سه گانه شاهزاده در سال 2005 تا سال 2008 خبری از ساخت نسخه جدید نبود زیرا یوبی سافت اعلام کرده بود تیم نیازی به استراحت دارد و باید ریکاوری کند! سال 2008 بازی شاهزاده پارسی وارد فاز جدیدی شد! بازی داستانی برای مبارزه با خوبی و بدی و خدای خوبی و بدی پیدا کرد. شخصیت زنی همراه شما در بازی بود که تکه کلامهای فارسی نیز داشت! گرافیک بازی به سل شید تغییر پیدا کرده بود و حقیقتا گرافیک هنری بازی چیزی جز عالی و زیبا نمیشد گفت! موسیقی بازی از فاز عربی بودن به سمت شرقی و ایرانی بودن سوق پیدا کرده بود. طراحی مراحل بسیار زیبا شده بود و منتقدین نیز استقبال خوبی از بازی به عمل آوردند. ماجرا در کل از این قرار بوده که دو برادر به جنگ با اهریمن میروند و در نهایت یکی از آنها آن (تاریکی و بدی) را درون درختی با نام درخت زندگی محبوس میکند اما پس از 200 سال نگهبانان درخت کم کم از بین میروند و خلاصه اهریمن نجات پیدا میکند و آزاد میشود و حال این پرنس الاغ سوار ما که در بیابان تک و تنها نیز بوده است باید با اهریمن مبارزه کند و آن را شکست دهد. در نهایت منطقه به منقطه باغی که در آن وارد شده اید را پاکسازی میکنید و در نهایت هم اهریمن را هوتوتو… میانگین نمرات بازی 82 بود که نسبت به سه گانه قبلی کمی کمتر بود ولی کماکان راضی کننده بود.یوبی سافت پس از آخرین نسخه (دو تخت پادشاهی) به مدت سه سال این سری را به سکوت برد و در نهایت اثری کاملا متفاوت به بازار عرضه کرد. این بازی که هیچ پسوند اسمی نداشت، با گرافیک Cel Shade ساخته شده بود و با تمام بازیهای سری تفاوت داشت. بسیاری از طرفداران بر این بازی خرده گرفتند و آن را محکوم کردند. اما نکته جالب این است که بازی حاضر، بیش از بقیه به جو و ریشههای پارسی نزدیک بود و باید آن را پارسیترین نسخه کل سری دانست. داستان بازی به ارتباط اهورا مزدا و اهریمن میپرداخت و اینکه سرنوشت آنها چطور به درخت زندگی گره خورده است. شاهزاده در طول بازی با دختری به نام الیکا برخورد میکرد و این دو در کنار یکدیگر، نیکی را به سرزمین پارس بازمیگرداندند. اگرچه ظاهر شاهزاده و چشمان آبی او چندان با ریشههای پارسی جور در نمیآمد اما در نقطه مقابل، شخصیت الیکا چه در ظاهر و چه در ادای بعضی کلمات بهصورت فارسی، ایرانی از آب درآمده بود. سازندگان برای بخش مبارزات، به ریشههای سری بازگشته و از مبارزات یک نفره و رودررو استفاده کرده بودند. یکی از بزرگترین ایرادات وارده به این بازی، نمردن شاهزاده بود؛ به گونهای که خیال گیمر از این بابت راحت میشد و دیگر استرس شکست خوردن وجود نداشت. پس از این بازی، تنها یک عنوان اصلی دیگر بهنام «شنهای فراموش شده» عرضه شد که در حد نسخههای ذکر شده نبود و پس از آن دیگر خبری از این فرنچایز محبوب نشد. امیدواریم که در سال جاری، اخبار خوبی را از این سری محبوب بشنویم؛ موضوعی که با توجه به یک سال غیبت «فرقه اساسین» چندان دور از انتظار نیست.
داستان بازی برداشتی آزاد از ماجرای سرو کشمر است.
در ابتدا یک ولگرد در داخل طوفان شن حرکت میکند و فریاد میزند:فرح! که با آن فرح در سریهای قبلی کاملاً متفاوت است. او از بالای صخرهای سقوط میکند و در پایین دختری به نام الیکا را پیدا میکند. الیکا از او میپرسد که فرح کیست. او هم میگوید که فرح نام الاغش است. بعد الیکا فرار میکند و پسر هم به دنبالش راه میافتد و در راه جلوی چند تا از سربازانی را که میخواستند الیکا را دستگیر کننند میگیرد. سپس با الیکا به معبدی که زیر درخت بسیار بزرگی قرار دارد میرود. معلوم میشود که آنها سربازان پدر الیکا بودند. سپس آن پسر با پدر الیکا میجنگد و او را هم شکست میدهد. بعد پدر الیکا درختی را که در آنجا بود از بین میبرد و تمام سرزمینها را تاریکی فرا میگیرد و خودش هم با سربازانش فرار میکند. پسر از الیکا میپرسد که چه اتفاقی افتادهاست. الیکا میگوید که سرنوشت او و درخت حیات در مقابل هم هستند و اگر او زنده بماند درخت از بین میرود و مردم هم نابود میشوند و اگر او بمیرد درخت و مردم زنده میمانند. پدرش هم میخواست درخت را نابود کند تا دخترش زنده بماند ولی او میخواست برای مردمش بمیرد. الیکا میگوید برای اینکه درخت دوباره زنده شود باید تمام زمینهای پر برکت را که ۲۵ عدد هستند دوباره زنده کنند. آنها راه میافتند و در راه با دشمنان مختلفی رو به رو میشوند و همه را از سر راه برمیدارند. سرانجام درخت را دوباره زنده میکنند و تاریکی از میان میرود اما الیکا که به نابودی درخت وابسته بود میمیرد.فرمانروای تاریکی که میخواست دوباره برگردد میگوید که اگر چهار درختی را که در بیرون از معبد هستند از بین ببرد الیکا دوباره زنده میشود. پسر هم که از ابتدا عاشق الیکا شده بود گولش را میخورد. الیکا زنده میشود ولی دوباره تاریکی باز میگردد. پسر الیکا را در آغوش میگیرد و در حالی که همه چیز در حال نابودی است به مقصدی نامعلوم حرکت میکند و بازی تمام میشود. به همین دلیل است که این بازی ناامیدکنندهترین بازی نامیده شدهاست.
این بازی در مجلههای ایرانی بازتابهای متفاوتی داشت، مجله بازینما این بازی را به خاطر بررسی فرهنگ ایرانی تحسین کرد و دنیای بازی آن را ناامیدکنندهترین بازی سال(خورشیدی) نامید. و گیمپلی آن را به شدت تکراری خواند.
شاهزاده ایران: شنهای فراموششده
توسعهدهنده(ها)یوبی سافت مونترالیوبی سافت کِبک
ناشر(ها)یوبیسافت
کارگردان(ها)جین کریستف گایوت
تهیهکننده(ها)جرمی جننیگز
طراح(ها)توماس سایمون
آهنگساز(ها)استیو جابلونسکیتام سالتا
'سری :شاهزادهٔ ایران
موتورانویل / جید
سکو(ها)پلیاستیشن ۳،ایکسباکس ۳۶۰،مایکروسافت ویندوز،نینتندو دیاس، وی،پلیاستیشن همراه[۳]
تاریخ(های) انتشارپلیاستیشن ۳، اکسباکس ۳۶۰ و وی
NA ۱۸ مه، ۲۰۱۰
EU ۲۰ مه، ۲۰۱۰
مایکروسافت ویندوز
NA ۱۲ ژوئن، ۲۰۱۰
EU ۱۲ ژوئن، ۲۰۱۰
سبک(ها)اکشن-ماجرایی
حالت(ها)تکنفره
شاهزاده ایران: شنهای فراموششده (به انگلیسی: Prince of Persia: The Forgotten Sands) یک بازی ویدئویی به سبک اکشن-ماجرایی که توسط یوبی سافت مونترال و یوبی سافت کِبک ساخته شده است و بوسیلهٔ یوبیسافت در تاریخ ۱۸ مه ۲۰۱۰ برای پلیاستیشن ۳، ایکسباکس ۳۶۰، مایکروسافت ویندوز، نینتندو دیاس، وی و پلیاستیشن همراه منتشر شد. خط داستانی بازی دوباره به اتفاقات نسخهٔ شنهای زمان برگشته است.شنهای فراموششده در کنار اکران عمومی فیلم سینمایی شاهزاده ایران: شنهای زمان، عرضه شد.نسخه آخری که تا به امروز یعنی آبان ماه 92 منتشر شده است نسخه شن های فراموش شده است که در سال 2010 منتشر شد. داستان وقایع مابین نسخه اول و دوم سه گانه شاهزاده پارسی را روایت میکند. پرنس به دستور پدرش به سوی شهر آزاد پیش برادرش میرود تا با تجربه تر و جنگاورتر شود. او میبیند برادرش سلیمان برای نبرد با دشمن قصد دارد شن ها را آزاد کند و خلاصه پرنس میرود تا جلویش را بگیرد ولی موفق نمیشود و در نهایت سلیمان کشته میشود و پرنس انتقام وی را از راتاش میگیرد. حالا راتاش چه کسی است؟ به شما میگوییم,گویا ایشان از جن های خبیثی بودند که پرنس دخلش را میاورد و این کار میسر نمیشد مگر با کمک جن خوب و باکلاس ماجرا یعنی راضیه! موتور بازی موتور اساسینز کرید یعنی آنویل بود که نتوانست خیلی راضی کننده باشد. طراحی چهره خود پرنس از نکات خیلی خوب بازی بود. گیم پلی, جنب و جوش کمتری نسبت به دو نسخه آخر سه گانه داشت و امتیازات کمتری را نیز از منتقدین دریافت کرد. بخش گرافیک بازی نیز و همچنین! نکته بازی برای ما ایرانیان اینکه جن ها فارسی حرف میزدند. مثلا خبیثه میگفت: سلیمان باید از بین برود, قدرت مدالها از آن من است و این حرف ها. راضیه هم زمانیکه میخواست قدرتی را به پرنس بدهد فارسی صحبت میکرد, یا مثلا دشمنان در اتاق گنج, فارسی حرف میزدند. مشخص نشد شاهزاده برای ما بود یا آمریکاییها و در کل سازندگان سعی کردند با نام قدرت و عظمت پارسی یک شاهزاده آمریکایی تحویل دهند که به جای ته ریش و چشمان قهوه ای که زمان طراحی آن هم بدین شکل بود! یک شاهزاده شش تیغ با چشمان آبی تحویل دادند و موسیقی بازی در بیشتر مواقع و نسخه ها عربی بود! زبان انگلیسی بود! ولی در کل همین که نامش ایرانی بود و بابل که زمانی برای سرزمین پارسی بود به تصویر کشیده شد و در نسخه 2008 کلی داستان ایرانی قدیمی و زبان پارسی و موسیقی ایرانی وجود داشت جای شکر و تشکرش باقی است! امتیاز نسخه آخر در کمال ناباوری برای کنسول نینتندو 77 بود که متاسفانه جالب از آب در نیامد. شاید یوبی تصورش بر این بود که بچه های تیم سازنده خیلی نیاز به استراحت دارند برای همین فعلا خبری از نسخه جدید بازی نیست تا بچه ها کاملا استراحت کنند. اما یکسری نسخه ها و دی ال سیها نیز منتشر شد که کمبوها و غول ها و مراحل جدیدی نیز اضافه شدند که از تعریفات آنها به دلیل مجال کمتر خودداری کردیم. مانند Epilogue در سال 2009 برای X360 و Ps3. نسخه The Fallen King در سال 2008 برای کنسول دستی Ds با میانگین امتیازات بد 64! و نسخه هایی که حالا چند عنوان را شامل میشدند مانند سه گانه شاهزاده پارسی و یا نسخه های تجدید عنوان شده و با کیفیت بالاتر, که بعدا در سالیان بعد منتشر شدند.
روایات این نسخه پس از شنهای زمان و قبل از قلمرو جنگجویان اتفاق میافتد. پدر شاهزاده او را به شهر برادر بزرگش که مالک نام دارد میفرستد تا طریقهٔ حکومت کردن را از برادرش یاد بگیرد. اما هنگامی که شاهزاده به شهر میرسد، دشمنان مالک برای بدست آوردن گنجهای شهر به آنجا حمله میکنند. او سرانجام برادرش را پیدا میکند و همراه یکدیگر به غار سلیمان میروند. مالک به او میگوید که اگر ارتش سلیمان را آزاد کند میتواند دشمنان را شکست دهد. در این راه شاهزاده سعی میکند جلوی برادرش را بگیرد، اما مالک در نهایت این کار را انجام میدهد و به جای آزادشدن ارتش سلیمان، ارتشی شیطانی آزاد میشود.
داستان
با آزاد شدن ارتش وحشتناک، تمام افرادی که در شهر حضور داشتند به مجسمه شنی تبدیل شدند و تنها شاهزاده و مالک که نوعی مدال به آنها رسیده بود جان سالم به در بردند و از هم جدا شدند. شاهزاده در محل مرموزی، جنی از نژاد مارید به نام راضیه را میبیند. راضیه به او میگوید که اگر مدالها را به هم بچسباند، راتاش (فرمانده ارتش شیطانی) و تمام ارتش از بین خواهند رفت. شاهزاده هم به دنبال مالک میگردد، اما وقتی او را پیدا میکند مالک حرف او را باور نمیکند و میگوید که خودش میخواهد آن اهریمن را نابود کند. ولی وقتی با راتاش روبهرو میشود و راتاش را میکشد توسط روح راتاش تسخیر میشود و راتاش کنترل بدنش را در اختیار میگیرد و شاهزاده طبق گفته ی راضیه به دنبال شمشیر سلیمان میرود و با آن راتاش را نابود میکند و وقتی راتاش نابود شد، مالک زخمی به روی سکوی نبرد پرتاب شد. وقتی شاهزاده میخواست به دنبال کمک برود، مالک گفت که دیگر دیر شده و از طرف من به نزد پدر برو و به او بگو تو پادشاه لایقی هستی که ما را نجات دادی و پس از آن جان خود را از دست داد و شاهزاده نیز شمشیر را به مکانش بازگرداند.