مطلب ارسالی کاربران
کادانس 1# - Beethoven Violin Concerto oistrach stockholm
کادانس به بخشی از کنسرتو گفته می شود که در آن هر نوازنده بنابر سلیقه شخصی خود می تواند آن را تصنیف کند یا از کادانس هایی که قبلاً توسط نوازندگان دیگر نوشته شده و با سلیقه شخصی یا تکنیک فردی خود هماهنگی دارد استفاده کند. معمولا برای هر کنسرتو یک یا دو کادانس در طول کنسرتو وجود دارد که نوازندگان بزرگ یا خود آهنگساز نوشته اند. بیشتر نوازندگان همان کادانس های شناخته شده را اجرا می کنند اما چون کادانس بخشی است که نوازنده در آن می تواند سلیقه شخصی خود را بگنجاند، هر کسی می تواند این بخش را برای خود و متناسب با سلیقه و تکنیک نوازندگی خود بازنویسی کند. در این بخش نوازنده به صورت سولو و بدون همراهی ارکستر ایفای نقش می کند. کادانس می تواند برای هر سه قسمت کنسرتو نوشته شود اما بیشتر آن را برای موومان اول کنسرتو تصنیف می کنند. هر کادانس از تم ها و عواملی که در ساختار کنسرتو وجود دارد، مثل موتیف های ریتمیک و ملودیک و تم و واریاسیون های که روی آن می توان انجام داد، ساخته می شود به طوری که اگر این کادانس به طور جداگانه شنیده شود، بتوان تشخیص داد که این کادانس برای چه کنسرتویی نوشته شده است. استیل موسیقی باید رعایت شود. یعنی وقتی می خواهیم یک کادانس برای کنسرتو ویولن موتزارت بنویسیم ، باید از تکنیک های مربوط به همان دوره استفاده می کنیم. مثل آرپژها، تکنیک های آرشه ( مثل رکوشه ها یا استکاتوهایی که در یک آرشه ی چپ نواخته می شوند و مختص نوازندگی بعد از پاگانینی است) نباید در آن استفاده شود.