سلام دوستان.به قسمت دوم سینمافیل خوش اومدین.در این مجله قصد دارم فیلم هایی رو که میبینم بنظرم جذاب میاد رو بهتون معرفی کنم و نظر خودم رو بعنوان یک مخاطب ساده با شما در میون بذارم.تا جایی که میتونم سعی میکنم که داستان رو اسپویل نکنم و در پایان هرقسمت هم سعی میکنم با یکی از کاربران فیلم باز طرفداری درباره سینما،آثار معروف و سبک های سینمایی و.... مصاحبه کوتاهی داشته باشم تا بتونم به صورت روان و همه پسند،شما رو با جنبه های مختلف سینما آشنا کنم.
با من همراه باشید.
قسمت دوم:
نقد و بررسی و معرفی فیلم 1917
|
Here We Go
پوستر رسمی فیلم 1917
ژانر:درام/جنگی
کارگردان:سم مندز
بر اساس خاطرات سرجوخه آلفرد اچ.مندز(Alfred H. Mendes) گروه اول تفنگداران سلطنتی پادشاهی بریتانیای کبیر
سرجوخه آلفرد اچ مندز
پدر بزرگ کارگردان فیلم سم مندز
بازیگران:George MacKay-Dean-Charles Chapman-Benedict Cumberbatch-Andrew Scott
مراسم گلدن گلوب 2020
از راست:سم مندز(کارگردان)-جورج مک کی(سرجوخه اسکافیلد)-دن چارلز چپمن(سرجوخه بلیک)
امتیازات کسب شده:
IMDb:8.3/10
Rotten Tomatoes:88/100
Metacritic:75/100
۱۹۱۷ در تاریخ ۲۵ دسامبر ۲۰۱۹ در آمریکا توسط یونیورسال استودیوز اکران شد و از تاریخ ۱۰ ژانویه ۲۰۲۰ نیز در انگلیس توسط انترتینمنت وان بهروی پرده رفت.فیلم با تحسین گسترده منتقدان همراه بود و در زمینه تیم بازیگری، کارگردانی، فیلمبرداری، موسیقی و طراحی صحنه ستایش شد. بنیاد فیلم آمریکا و هیئت ملی بازبینی فیلم، ۱۹۱۷ را جزو ده فیلم برتر سال ۲۰۱۹ معرفی کردند. فیلم یک موفقیت در گیشه بود و در سراسر جهان ۳۸۴ میلیون دلار فروش کرد درحالی که بودجه ساخت آن ۹۵ میلیون دلار است. ۱۹۱۷ در هفتاد و هفتمین مراسم گلدن گلوب در سه رشته بهترین فیلم درام، بهترین کارگردانی و بهترین موسیقی متن نامزد دریافت جایزه شد که فقط در کسب جایزه موسیقی ناکام ماند. همچنین در نود و دومین دوره جوایز اسکار، فیلم در ۱۰ رشته از جمله بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین فیلمنامه غیراقتباسی نامزد دریافت جایزه اسکار بود که در نهایت سه جایزه بهترین فیلمبرداری، بهترین جلوههای ویژه و بهترین میکس صدا را به خود اختصاص داد.
سم مندز،کارگردان فیلم و تئاتر اهل بریتانیا کارگردان فیلم 1917،یکی از کارگردان های با تجربه و مطرح سینما هستند.سم مندز در اولین تجریه کارگردانی خود برای فیلم زیبای آمریکایی توانست جایزه اسکار بهترین کارگردانی را کسب کند.از دیگر آثار او می توان به جاده ای به سوی تباهی،جاده انقلابی،اسکای فال و 1917 را اشاره کرد.
سم مندز:کارگردان فیلم 1917
6 آپریل 1917،پیامی فوری از فرماندهی مرکزی ارتش بریتانیا برای خط مقدم نبرد در فرانسه ارسال می شود.با اطلاع فرماندهی از تلاش ارتش پروس برای به تله انداختن یگان دوم دونز ارتش بریتانیا دستور توقف حمله ارسال می شود.اما یگان مذکور با گرفتن آرایش جنگی آماده حمله به دشمن شده اند .تمام راه های ارتباطی قطع شده.سرجوخه بلیک و سرجوخه اسکافیلد مامور رساندن پیام به خط مقدم هستند.همه چیز برای نجات جان 1600 سرباز بریتانیایی به تلاش این دو سرباز گره خورده.دو سرباز،با به جان خریدن ریسک مرگ راهی خط مقدم می شوند تا پیام را به خط اصلی برسانند..........
سرجوخه بلیک(دن چالرز چپمن) و سرجوخه اسکافیلد(جورج مک کی)
در راه خط مقدم
سربازان در بسیاری از صحنهها الکل مینوشند؛ در طی جنگ جهانی اول، جیرههای جنگ شامل ۲٫۵ اونس مایع (۷۰ میلی لیتر) الکل بود و به سربازان پشت خط دو بار در هفته میدادند اما کسانی که در خط مقدم جبهه بودند، روزانه آن را دریافت میکردند. همچنین سربازان انگلیسی معمولاً از سربازان آلمانی به عنوان «بوچه» یا «هونسم» یاد میکنند. بوچه از زبان عامیانه فرانسوی "caboche"، به معنی «دشنام» نشأت گرفتهاست. اصطلاح «هونس» از شهرت بی رحمی که سربازان آلمانی به دلیل برخورد خشن با سربازان دشمن و غیرنظامیان به دست آوردند، ناشی شد. اصطلاحات دیگر مورد استفاده فریتز و جری بود هرچند که تا جنگ جهانی دوم محبوب نبودند. و نیز عقبنشینی نیروهای آلمانی که در فیلم به تصویر کشیده شده بود، بخشی از یک واقعه واقعی به نام عملیات آلبریش بود. این عقبنشینی تاکتیکی آلمان به خط هیندنبورگ قدیمی بود. با این حال، تاریخی که فیلم ارائه میدهد اشتباه است زیرا عملیات آلبریش از ۹ فوریه تا ۲۰ مارس ۱۹۱۷ اتفاق افتادهاست؛ و آنچه واقعی است، ویرانی و تلههای انفجاری نیروهای آلمان هنگام عقبنشینی است. همچنین محتوای فیلم که مبنی بر ارسال پیام توسط دو نفر است در واقع بسیار دقیق میباشد و این نوع هشدار در جنگ جهانی اول و دوم نیز به کار برده میشد؛ درست همانند فیلم، سربازان به عنوان «دونده» استخدام میشدند تا پیامهای حملات آینده را به بخشهای دیگر اطلاع دهند اما معمولاً به دلیل خطرات و راه رفتن در میان گل و لای تا زمان ارسال پیام، دیگر برای توقف حملات دیر شده بود.و نیز تاریخی که در ابتدای فیلم، ۶ آوریل ۱۹۱۷ ذکر شده، روزی است که ایالات متحده وارد جنگ علیه آلمان شدهاست.
سرجوخه ها اسکافیلد و بلیک در حال بررسی خط تخلیه شده توسط سربازان آلمانی
4-نقد و نظر چند تن از منتقدان درباره فیلم: |
کیم هیوز | اوریجینال سین: |
نمره:100/100
غیرممکن است که کسی بخواهد در رابطه با احساسات فوقالعاده زیاد و جنبههای روانشناسیای که در این فیلم وجود دارد، اغراق کند. مندس در تمام آن سنگرهایی که خدا آنها را رها کرده، وجود دارد و کنترل ماجرا را در دست میگیرد.
جانی اولکسینسکی | نیویورک پست:
|
نمره:100/100
فیلم 1917 یک اثر جنگی مدرنِ کلاسیک است و به جرئت یکی از بهترین آثار سینمایی سال جاری محسوب میشود.
نمره:80/100
فیلمسازی مندس برخی اوقات میتواند خیلی حیرتانگیز باشد. او بیشتر از تکنیک و روش، به شخصیت توجه زیادی دارد. همین مورد هم باعث شده تا فیلم 1917 تبدیل به یکی از چشمگیرترین دستاوردهای سینمایی سال ۲۰۱۹ شمرده شود.
نمره:75/100
در رابطه با فیلم 1917 سم مندس که حول محور جنگ جهانی اول میچرخد، اینگونه میتوان گفت که این اثر، دقیقا همان تجربه سینماییای محسوب میشود که باید روی بزرگترین مقیاس ممکن به نمایش در بیاید.
مانولا دارگیس | نیویورک تایمز:
|
نمره:50/100
یک اثر جنگی که با دقت خیلی زیاد و براساس اصول توسط سم مندس ساخته شده است. کارگردان با این اثر جنگی، یکی از فاجعهبارترین بخشهای این دوران را تبدیل به تمرینی برای به نمایش گذاشتن فن نمایش خود استفاده کرده است.
5-نقد و نظر شخصی درباره فیلم: |
یک فیلم قوی در ژانر درام/جنگی رو شاهد هستیم.فیلمی که به یکی از وقایع تاریخی نزدیک به پایان جنگ جهانی اول پرداخته.سال 1917،سال پایانی جنگ جهانی اول،به دنبال عقب نشینی تاکتیکی آلمانی ها،یگان دوم دونز ارتش سلطنتی انگلستان در معرض یک کشتار دسته جمعی قرار گرفت.اما با از خود گذشتگی گروهبان بلیک و گروهبان اسکافیلد،ارتش بریتانیا از یک فاجعه جان سالم به در میبرد.
سرجوخه اسکافیلد و بلیک در حال عبور از میدان جنگ متروکه
به لحاظ صحنه های جنگی و مسائل نظامی، یکی کارهای درخشان این سبک توی چندسال اخیر رو شاهد هستیم.آرایش های جنگی خیلی زیبا و طبیعی ساخته شدند به طوری که بشخصه به عنوان یک مخاطب،حس حضور در میدان جنگ رو همراه با سرجوخه ها اسکافیلد و بلیک تجربه کردم.صحنه های طراحی شده میدان جنگ،مخصوصا ادوات و تجهیزاتی که آلمان ها پشت سر خودشون برای اینکه توسط نیروهای متفق استفاده نشود،متلاشی کرده بودن از دیگر صحنه های جنگی جذاب فیلم بود.
ایزار و ادوات به جا مانده که ارتش پروس برای جلوگیری از دسترسی نیرو های متفق آنها را از بین برده اند !
در این فیلم،مثل هر فیلم دیگر حماسی،شاهد ارائه صحنه های غرور آفرین و گاها اغراق آمیز هستیم.همت و تلاشی که دو سرباز برای رساندن پیام به خط مقدم نبرد میکنند،جنبه های شجاعت و دلاوری را بیش از حد معمول به مخاطب ارائه می کند.خصوصا صحنه ی دویدن سرجوخه اسکافیلد زیر آتش خط مقدم و بیرون از خاکریز برای رساندن هرچه سریعتر دستور توقف نیروها از این دست سکانس ها بود.
سکانس دویدن سرجوخه اسکافیلد زیر آتش خط مقدم و بیرون از خاکریز برای رساندن سریعتر پیام توقف حمله به مرکز فرماندهی
اما خب این فیلم واقعا از لحاظ اغراق و حماسه پردازی به مراتب بهتر از فیلم های نظیر دانکرک 2017 کریستوفر نولان داشته است.در فیلم دانکرک ما شاهد حماسه سازی از یک فاجعه در شرف وقوع و تحقق هستیم که اینکار تا حد زیادی روی فضای مثبت فیلم اثر منفی گذاشته و در کنار باقی نقاط ضعف،دانکرک رو به یک فیلم متوسط تبدیل کرده است.
یکی از نقاط قوت این فیلم به اعتقاد بنده،الهام از واقعیت بود.داستانی که اتفاق افتاده،راوی داستان در محیط توصیف شده حضور داشته و خاطرات و شنیده های خود از میدان جنگ را دستمایه کار تیم نویسندگی حرفه ای کرده. این اتفاق یکی از نکات برجسته فیلم به نظر من بود که خیلی توجه من رو جلب کرد.ما با تماشای این فیلم در واقع خود را برای مدتی در خاطرات میدان جنگ بلژیک در سال 1917،به همراه سرجوخه آلفرد مندز غرق میکنیم.
بعنوان یه مخاطب ساده،اگر بخوام به فیلم 1917 نمره بدم،نمیره 7.5/10 رو میدم چون درسته که فیلم نقاط قوت زیادی داشت که از بقیه فیلم هایی که سال 2019 ارائه شد یا حتی فیلم های سبک خودش متفاوت کرد،اما بازهم نقاط ضعفی هستند که قابلیت برطرف شدن رو داشتند و بهشون بی توجهی شده.
🎙️6-قسمت دوم Cinemphile Interview | امیر جکمن🎙️ |
سلام امیر جان
خوش اومدی و ممنون که دعوت منو قبول کردی :)
1-به طور کلی به عنوان کسی که فیلمای زیادی دیدی و جنگی هم به طبع زیاد دیدی نظرت درباره ی فیلم 1917 چی بود؟
سلام و عرض ادب
البته که دانش کافی در این زمینه ندارم اما جواب سوالات شما رو میگم
نظر شخصی بنده درمورد ۱۹۱۷ ، یکی از بهترین فیلم های سال ۲۰۱۹ برای شخص بنده بود، بزرگترین شگفتی فیلم برای من برداشت بلند بود ، گرفتن برداشت بلند کار بسیار سخت و طاقت فرسا هست و ریسک بسیار بالایی دارد اما برای یک فیلم ژانر جنگی و حادثه ای این حرکت یک قمار است ، نیازمند مدت ها تمرین عوامل و بازیگر و از همه مهمتر نیازمند یک فیلم بردار کارکشته که بدون خطا و حرفه ای دوربین روی دست حرکت کند، راجر دیکینز فیلم بردار این فیلم استحقاق گرفتن لقب اعجوبه را دارد ، با اینحال این فیلم یک تک پلان بلند نبود و تعداد خیلی کمی کات مخفی داشت که خیلی نامحسوس توسط تدوین گر فیلم ، لی اسمیت ، از دیدگان مخاطب عام پنهان شده بود، لی اسمیت، قبل تر تدوین فیلم حماسه جنگی دانکرک از کریستوفر نولان را نیز بر عهده داشت.
2-چه ویژگی یا ویژگی هایی از این فیلم اون رو برات برجسته تر میکنه از فیلم های هم ژانر و هم رده؟
بالاتر هم عرض کردم برداشت بلند، آن هم برای یک فیلمی که قرار است کلی صحنه انفجار و تیراندازی داشته باشد ساخت این فیلم نشان میدهد خلق هیچ تکنیکی در سینما غیرممکن نیست
از طرفی جایی خواندم که مندس طرح این فیلم را با الهام از خاطرهای که پدربزرگش برای او تعریف کرده بود نوشته است ، که این در نوع خود جالب است چون هنگام تماشای فیلم میدانیم بخشی از این رویدادها در گذشته رخ داده اند و فیلم برایمان دلچسب تر میشود.
3-ایا بازیگر های نقش اصلی(پروتاگونیست) های داستان تونستن از نظر طبیعی بودن بازی نظر تورو بعنوان ی فیلمساز اقناع کنن؟
بازیگر نقش اصلی خیلی خوب بازی کرد، که مشخص است برای این نقش مدتها تمرین کرده بوده است
4-اگه بخوای به این فیلم نمره بدی از ۱۰ چند میدی؟
نمره 7 از 10
5-بنظرت آیا قابل مقایسه هست با شاهکار ماندگاری مثل نجات سرباز رایان؟
قیاس کار درستی نیست، یکی از نقاط مشترک در هردو اثر، ماجراجویی در دوران جنگ بود و بالاخره هرکدام خوب و بدی داشتند اما با اینحال صحنه های جنگی ساخته شده در نجات سرباز رایان، بسیار حقیقتی تر بود از جمله لرزش عمدی دوربین در سکانس طوفانی ابتدای فیلم و... در فیلم 1917 این صحنه ها دست مایه یک اجرای نمایشنامه بود مثل دویدن سرباز نامه رسان در جهتی که به سربازان دونده عازم خط مقدم برخورد کند.
6-به عنوان ی فیلمساز جوان آیا حاضر میشی فیلمنامه های اقتباسی از وقایع تاریخی رو بسازی؟
بنظرت چه سختی های برای خودت داره بشخصه؟
هیج حمایتی در سینمای کوتاه وجود ندارد، سینمای کوتاه ما قصه ای متفاوت دارد آن را با سینمای بلند و سرد سینمای بلندمان مقایسه نکنیم سینمای بلند ایران مدتهاست فریزر شده است اما اروپایی ها برای سینمای کوتاه ایران ارزش بالایی قائل هستند ، نامزدی چند سال اخیر فیلم های کوتاه ایرانی در جشنواره کن این ارزش را ثابت میکند ، در سینمای کوتاه استقلال وجود دارد با اینحال حمایت مالی وجود ندارد و جوان فیلمساز مجبور است بخشی یا کلی از سرمایه فیلم را از جیب بپردازد اما خوشبختانه سفارشی بودن در سینمای کوتاه کم رنگ است و این باعث میشود قدرت جوانان سینماگران ایرانی در سینمای کوتاه نمایان شود محمد کارت، برادران ارک ، آرین وزیردفتری و ... از جمله جوانان هستند که با درخشش در سینمای کوتاه حالا در حال دمیدن روح به سینمای بلند بی روح ایران هستند.
7-خب اگر بخوای تعدادی فیلم توی این ژانر و سبک که خودت دوست داشتی و تو ذهنت موندگار شد رو بهمون معرفی کنی چیا رو معرفی میکنی؟
خط باریک سرخ
غلاف تمام فلزی
تگوکی
اینک آخرالزمان
کودکی ایوان
نجات سرباز رایان
و ...
________________________________________________________
نظر شما چیه؟
بنظرتون این فیلم میتونست چه ویژگی هایی داشته باشه ؟
اگه شما کارگردان بودین چه نکاتی رو به فیلم اضافه میکردین؟
|
ممنون که این قسمت Cinemaphile رو مطالعه کردین
نظراتتون رو با من در میون بذارین
🙏🙏🙏