با رسیدن به نیمههای سال، چند مورد از مبتکرانهترین و هیجانانگیزترین فیلمهای سال 2022 را لیست کرده ایم. داستان های این فیلم ها از تعقیب و گریزهای پرسرعت در سراسر بزرگراه لس آنجلس گرفته تا فرود آهسته سینما در سرزمین وایکینگ ها تا جلسات صمیمی و وحشتناک آخر شب در تاریک ترین گوشه های اینترنت را شامل می شود. با این حال، فراتر از روایتهای متفاوتشان، هر یک از این فیلمها خود را با تصویرسازی کاملاً منحصربهفرد متمایز میکنند، که عمیقاً با شخصیتهایشان، جهانهایی که در آن زندگی میکنند و پتانسیلهای جدیدی که سینما میتواند ارائه دهد هماهنگ باشد.
آمبولانس (Michael Bay)
تمایل مایکل بی به بمباران تمام آمریکایی به ندرت به خوبی آمبولانس احساس می شود : دزدی متحیر شده ای که تبدیل به فرار شده است، با شادی گیج کننده صحبت می کند. دوربین خلیج در بین پرسپکتیوها در حالت کالیدوسکوپی قرار می گیرد. عکسهای هواپیماهای بدون سرنشین سریع ما را با POVهای وسایل نقلیه دیوانهوار، چه هوایی و چه خودرو، هماهنگ میکند. فیلمبرداری Bay بسیار فعال است و به وضوح از ساعت های بی پایان فیلم گرفته شده به عنوان پوشش جمع آوری شده است. در سنت تونی اسکات و مایکل مان، آمبولانس یک پیروزی در فیلمسازی اکشن دیجیتالی است، جایی که دوربین بهجای مستندسازی صرفاً حرکات بدنها، یک حرکت فعال در اکشن است. با آمبولانس، مایکل بی به سرنوشت خود می رسد و یک فیلم الهی آغشته به خون، عرق و بنزین می سازد.
جنایات آینده
پس از هشت سال، دیوید کراننبرگ دوباره با یک تانگو به سبک تهاجمی دیرهنگام بین علاقههای مادامالعمر خود به فناوری و تکامل انسان ظاهر میشود. بخش های مساوی اصطلاحات نظری و اردوگاه عالی، جنایات آیندهجامعه زیرزمینی دیستوپیایی پرفورمنس آرت پرورش اندام را به تصویر می کشد. این فیلم با اجرای گروه زبانی از ویگو مورتنسن، لئا سیدوکس و کریستن استوارت، دنیایی کلاستروفوبیک از میزانسن های گوشتی و اروتیسم مسخره را رها می کند. نشخوارهای بدنی معمولی کراننبرگ با انعکاس مرثیه ای یک مرد مسن تر و بی واسطه بودن دوران آشفتگی همه جانبه آمیخته می شود. با این وجود، تفکرات فراانسانی او به ندرت به اندازه پایان فیلم امیدوارکننده بوده است، که با تصویری ترسناک و باتایلی به پایان می رسد، جایی بین درد، لذت، و امکاناتی که بازی متقابل آن ها ایجاد می کند. اگرچه کراننبرگ چندین پروژه آینده را در مراحل مختلف توسعه دارد، اما Crimes of the Future نقشی متحرک برای حرفه او دارد.
'مردان'
الکس گارلند - یکی از بهترین کارگردانانی که در 10 سال گذشته ظهور کرده است - با فیلم ترسناک فولک خود "مردان" نیز برای حصارهای روشنفکرانه تاب می خورد. داستان زنی (جسی باکلی) است که پس از مرگ همسری بدسرپرست به کشور فرار می کند و فرار از آسیب، غم و اندوه و گناه را سخت می بیند. به معنای واقعی کلمه همه افراد دیگر در دهکده «مردان» هستند و همه توسط روری کینیر بازی میشود.
فیلم را میتوان فقط درباره طبیعت خشونتآمیز بین دو جنس دانست، اما گارلند به پرسشهای فلسفی درباره دین و مرگ میپردازد. اوج گرفتن با اقدام سوم دلهرهآور که نشان میدهد بزرگترین رنجش انسان از ناتوانی در ایجاد زندگی سرچشمه میگیرد. این چیزهای سنگینی است که با اضطرار شدید بازگویی یک کابوس گفته می شود.
"همه چیز همه جا به یکباره"
مبارزه برای درک دیگران با «همه چیز در همه جا و همه جا به یکباره» دانیلز به صورت ساده تر بیان می شود. با استفاده از مفهوم بالای چندجهانی، ما شخصیت ها را در تکرارهای مختلف سطوح مختلف وجود می بینیم. برخی به عنوان عاشقانه های بزرگ تصور می شوند، برخی دیگر به عنوان نمایش های اکشن علمی تخیلی، و برخی دیگر به سادگی عجیب و غریب هستند.
آنچه ظاهر می شود، تأمل عمیقی در مورد چالش هایی است که خانواده ها هنگام سازگاری با تغییرات اجتماعی و سن با آن مواجه می شوند. به علاوه، فوق العاده خنده دار و هیجان انگیز است. بهتر است با جمعیت زیاد ببینید. میشل یو گوینده داستان خارقالعادهای است که کامبک بزرگ سال هالیوود را نیز به نمایش میگذارد: که هوی کوان، که در فیلمهای «ایندیانا جونز و معبد عذاب» و «گونیها» بازی کرد، سپس توسط تینسلتاون کنار گذاشته شد. او در اینجا به عنوان شوهر قرار داده Yeoh ظاهر می شود و با اجرای ملایم نمایش را می دزدد. در ذهن من، مسابقه بهترین بازیگر نقش مکمل برای سال 2022 با کوان شروع و به پایان می رسد. این فیلم ها نه تنها به شدت هنری و چالش برانگیز هستند، بلکه تماشای آنها واقعاً جذاب است. خوب، و برای شما خوب است.
مرد شمالی
با فروش خوب یا تاریخ اکران مناسب، The Northman همه چیز را در اختیار داشت تا یک رقیب قدرتمند اسکار در چندین بخش باشد، اما هیچ یک از این دو گزینه به نتیجه نرسیدند. در حالی که داستان عناصر روانگردان و عجیب و غریب زیادی را ارائه می دهد که فیلم را بسیار غیرمتعارف می کند، اما همچنان یک روایت شکسپیر وفادار است.
عملکرد خوب Northman در باکس آفیس، خبر خوبی برای افرادی نیست که در آینده منتظر بلاکباسترهای اصلیتر هستند، اما یک استراتژی خوب توسط استودیو یونیورسال میتواند برای ستایش جنبههای فنی برجسته فیلم، سر و صدایی در اواخر سال ایجاد کند. کار دوربین واقعاً چیزی است که برجسته است. این واقعیت که یارین بلاشکه در اسکار 2020 برای فیلم دیگری از رابرت اگرز نامزد شد، این بحث را تقویت می کند.
دکتر استرنج در چندجهانی دیوانگی
به سختی می توان مارول را از دسته جلوه های بصری خارج کرد، اما با توجه به تاریخ انتشار زودهنگام Doctor Strange، ممکن است در نهایت به ناعادلانه از میان نامزدهای اسکار رد شود. Multiverse of Madness با برخی از مبتکرانهترین CGI در میان فیلمهای MCU تا کنون به حساب میآید، حتی اگر برخی از طرفداران از «چشم سوم» استفن ناراضی بودند. یک جزئیات کوچک نباید زیبایی جلوه های بصری شگفت انگیزی را که چندجهانی های مختلف را به نمایش می گذارند، از بین ببرد. در حالی که Thor: Love and Thunder و Black Panther: Wakanda Forever میتوانند در نهایت جایگاه را به خود اختصاص دهند (اگر نه هر سه)، مضامین دکتر استرنج جذابیت بصری بیشتری ارائه میدهند و طرفداران برای به رسمیت شناختن اسکار تشویق میکنند.
لایتیر
اگرچه لایت یر در باکس آفیس آنطور که انتظار می رفت عمل نکرد، مطمئناً شرط بزرگ دیزنی برای یک پیروزی دیگر در انیمیشن است. در حالی که منتقدان بسیار مشتاق انیمیشن قرمز شدن بودند، اکران لایتیر در سینما و پیوند آن با مجموعه داستان اسباببازی بیشتر برای کمپین اسکار مناسب است. هنوز زمان وجود دارد تا فیلم فضای خود را در سینماها پیدا کند، اما رقابت تابستانی سخت است. لایتیر ظاهراً فیلمی است که اندی از داستان اسباببازی تماشا کرد و او را عاشق شخصیت Buzz کرد، که در نهایت به شخصیت اصلی این فرنچایز تبدیل شد. در حالی که طرفداران بحث می کنند که آیا این توجیه ضعیفی برای وجود فیلم است یا خیر، این موضوع بر کیفیت پیشگامانه انیمیشن CGI فیلم تأثیر نمی گذارد، که احتمالاً نامزدی اسکار و برنده شدن بالقوه را تضمین می کند.
بتمن
فیلمهای ابرقهرمانی تمایلی به رونق گرفتن در اسکار ندارند، اما بتمن جذابیت هنری منحصر به فردی را به آن ارائه میکند. در حالی که تاریخ اکران اولیه مناسب نبود، جنبه های فنی فیلم، به اتفاق نظر منتقدان مورد تمجید قرار گرفت. فیلمبرداری به یاد ماندنی، لحن کل فیلم را به تنهایی تعیین می کند و تدوین فکر شده، هیجان و اکشن را متعادل می کند. با این حال، چیزی که بیش از همه به چشم می خورد، موسیقی متن فراموش نشدنی مایکل جاکینو است.
آثار مایکل جاکینو جو تاریک بتمن را تایید می کند و آهنگساز با استعداد پیش از این برنده جایزه اسکار برای موفقیت در موسیقی برای Up شده است. فراتر از آن، فیلم با روایت یک داستان بتمن مانند تحقیقات جنایی سنتی، رویکردی بسیار جدیتر را اتخاذ میکند که میتواند نامزدی فیلمنامه اقتباسی را نیز به همراه داشته باشد. امیدواریم که هیاهوی طرفداران به اندازه کافی زنده بماند تا هیجان خاصی در مراسم اسکار ایجاد شود.
تاپ گان: ماوریک
احتمالاً بزرگترین سورپرایز سال 2022 تاکنون، فیلم Top Gun: Maverick یک موفقیت بزرگ در میان منتقدان و مخاطبان عمومی است. هیاهوی ایجاد شده در اطراف فیلم هم طرفداران فیلم اصلی و هم نسل های جدید را به خود جلب کرد، زیرا دنباله آن در باکس آفیس جهانی از یک میلیارد دلار فراتر رفت و به پردرآمدترین فیلم تام کروز تبدیل شد.
در حالی که نامزدی بهترین بازیگر مرد برای تام کروز فوقالعاده خواهد بود، این دسته به احتمال زیاد مملو از نامهایی از فیلم های اواخر سال 2022 خواهد بود، اما تاپ گان: ماوریک به سختی در جنبههای فنی قابل فراموشی است. صدا قطعاً فوق العاده است و احتمالاً برنده خواهد شد: فیلم برای یک تجربه IMAX طراحی شده بود و نتیجه تماشاگران را به وجد آورد. اگر این هیاهو ادامه پیدا کند، این فیلم ممکن است در نهایت به فیلم مکس دیوانه: جاده خشم امسال تبدیل شود و تمام نامزدهای فنی دیگر را درو کند و حتی به بهترین فیلم برسد.
نظر شما چیست؟