طرفداری | اگر با دنیای گیمینگ آشنا باشید یا در چندسال اخیر اخبار این حوزه را دنبال کرده باشید مطمئنا عبارت Soulsgame یا بازیهای Soulslike را شنیدهاید. اگر شما هم در مورد ریشهی این اصطلاح و ویژگیهایی بازیهایی که با این اسم دستهبندی میشوند کنجکاو هستید تا آخر این متن با ما همراه باشید.
بازیهای Soulslike (به صورت Souls-like هم نوشته میشوند) یکی از زیرسبکهای بازیهای نقشآفرینی اکشن است که با سطح دشواری بالا و توجه به داستانسرایی محیطی و فضا و سبک فانتزی تاریکشان شناخته میشوند.
به عقیدهی خیلی از کاربران سرآغاز این سبک از بازیها، بازی Demon’s Soul و سهگانهی Dark Souls از استودیوی ژاپنی FromSoftware بود. FromSoftware یک شرکت ژاپنی توسعه و انتشار بازی های ویدیویی است که در 1 نوامبر 1986 توسط نائوتوشی زین در توکیو تأسیس شد و اولین بازی ویدیویی خود را با نام King's Field برای پلیاستیشن در سال 1994 منتشر کرد. این شرکت در دهه 2010 با سه گانه Demon's Souls و Dark Souls به موفقیت بزرگی دست یافت، مکانیکهای مرگ و تم اصلی این بازیها و تاثیر آن بر بازیهای دیگر این کمپانی و کمپانیهای دیگر منجر به ایجاد زیرژانر Soulslike شد. این شرکت در ادامه بازیهای SoulsLike دیگری را نیز ساخت که شامل Bloodborne در سال 2015، Sekiro در 2019 و Elden Ring در سال 2022 میشود.
عبارت Soulslike توسط تعدادی از منتقدان و توسعهدهندگان انتخاب شد اما هنوز بر سر این که Soulslike یک زیرسبک کامل است یا فقط برخی مکانیسمهای مشترک در بازیهای اکشن نقشآفرینی چیزی به اسم Soulsgame را به وجود میآورد اختلاف نظرهای زیادی وجود دارد.
حال ببینیم این ویژگیهای معروف چه هستند؟
گیم پلی
گیمهای Soulslike معمولا درجه دشواری زیادی دارند و کشته شدن متعدد کاراکتر در جریان بازی جزئی از روند بازی محسوب میشود. بازیکنان میتوانند در جریان باختهای مکرر آیتمهای جمعآوری شده از چک پوینتها را نگه داشته و آیتمهای از دست رفته مثل واحد پول بازی و XP را جبران یا جایگزین کنند.
معمولا در بازیهای Soulslike میتوانید با استفاده از واحد پولی که در طول بازی به دست آوردهاید تواناییهای کاراکتر را دائما پیشرفت دهید تا پیشروی در مراحل برایتان کمی آسانتر شود. اگر این واحد پولی بین کشته شدنهای متعدد کاراکتر شما درست مدیریت نشود ممکن است از دست برود. چندین بار مردن و در نتیجه چندبار بازی کردن یک مرحله میتواند یک نوع تمرین برای پیشرفت از طریق تکرار و تمرین مداوم باشد؛ هم از طریق آپگرید کردن کاراکتر، هم بهتر کردن مهارت خود بازیکن و پیدا کردن استراتژی مناسب.
جیمز سیلوا، توسعهدهنده Salt and Sanctuary، میگوید: «بازیهای Soulslike گیمر را طی کل مسیر بازی با کاوش عمدی و معنیدار در جهت فرو رفتن در دنیای بازی روبرو میکنند؛ مثل تلاش برای بهبود دادن شخصیت و یادگیری مبارزه از طریق شکستهای مکرر.»
برای مبارزه کردن در بازیهای Soulslike باید یک سری قواعد را رعایت کنید. بازیکن مجبور است برای جلوگیری از خسته شدن کاراکتر به مقیاس استقامت (Stamina) دقت کند. همینطور اولویت حرکت کاراکترها با متد اولویت انیمیشن مدیریت میشود؛ به این صورت که ضربهی پلیر تا قبل از اتمام، قابل توقف نیست و برای زدن ضربه یا حرکت جدید، حرکت قبلی باید به اتمام برسد که در صورت اشتباه یا نابهجا بودن به احتمال زیاد آخرین ضربهای است که میزنید!
Souls و بازیهای مرتبط با آن که توسط استودیوی FromSoftware ساخته شدهاند ویژگیهای مولتیپلیر زیادی نیز دارند؛ مثل توانایی نوشتن پیامهای قابل دیدن برای باقی کاربران و قابلیت امتیازدهی به آنها، ظاهر شدن بازیکنان دیگر در بازی شما و نشانههایی مثل لکههای خون که به شما خبر میدهند بازیکنان دیگری قبلا اینجا بودند. قابلیت تهاجم به دنیای بازیکنای دیگر و فراخواندن بقیهی بازیکنان به دنیای خود برای کمک را هم میتوان به موارد قبل اضافه کرد.
چک پوینتهای Bonfire
بسیاری از بازیهای Soulslike شامل چک پوینتهایی به شکل آتش هیزمی هستند که اولین بار با Dark Souls به کاربران معرفی شدند. آتشهای کوچکی با چند استخوان که در طول بازی با یک شمشیر مارپیچ مشخص شدهاند، اما ممکن است در بازی های دیگر به گونهای متفاوت بیان شوند.
برپا کردن یک آتش آن را به نقطه Respawn (عمر مجدد) کاراکتر بعد از مرگاش تبدیل میکند. همچنین می توان از آنها برای پر کردن HP، جادو و همچنین حذف Status Effect (تغییر موقتی در خصایص اصلی شخصیت بازی) استفاده شوند. میتوان از برخی آتشها برای Level UP کردن و اقدامات دیگری مانند تعمیر سلاحها استفاده کرد. بازیکنان همچنین میتوانند بین تمام آتشهای کشفشده در دنیای بازی جابجا شوند.
Bonfireها توسط هیدتاکا میازاکی، کارگردان Dark Souls طراحی شد و همیشه میگفت که این تنها موردی بود که او در انتقال از Demon's Souls به دنبالههای بعدی آن بسیار هیجان زده بود. Bonfires که هم بهعنوان نقطه ریکاوری و هم بهعنوان نقطهی بازیابی (Respawn) عمل میکند، طراحی شدهاند تا یکی از بخشهای نمادین از گیمپلی و و همچنین مکانی باشد که بازیکنان بتوانند دور هم جمع شوند، تجربیات خود را به اشتراک بگذارند و از نظر احساسی ارتباط برقرار کنند. همچنین طراحی شده بود تا یک «مکان گرم» باشد؛ یکی از معدود مکانهای «دلگرمکننده» در دنیای بازی باشد که بیانگر احساس فانتزی تاریکی است که او سعی داشت آنها را خلق کند.
از زمان معرفی bonfires در Dark Souls، بسیاری از بازیها از مکانیکهای پیشرفت مشابهی استفاده کردهاند. این مکانیسم از حالت شکست کامل (که بازیکن باید بازی را به طور کامل مجدداً راه اندازی کند و تمام پیشرفتها را از دست بدهد) جلوگیری میکند، در حالی که هنوز یک سیستم ریسک و پاداش برای چالش برانگیز کردن بازی برای بازیکن ارائه میدهد.
فضا و اتمسفر
بازیهای Soulslike معمولاً با محیطهای فانتزی تاریک و عدم داستانسرایی آشکار و همچنین جهانسازی عمیقشان شناخته میشوند. با دنیایی فریبنده و مرموز که تمایل بازیکنان به کاوش را برانگیخته میکند. در این سبک، بازیکنان قرار است با گذشت زمان از طریق داستانگویی محیطی، توضیحات آیتمها و دیالوگهای رمزآلود، تکههایی از داستان بازی را کشف کنند و خودشان آنها را کنار هم بگذارند تا در با اتمسفر مرموز بازی احاطه شوند. علیرغم مضامین تاریک، محیط Soulslikeها گاهی اوقات دارای عناصری از Comic Relief (اتفاقات بامزه و خندهدار که فضای ترس و وحشت را تلطیف میکنند) است، مانند تعاملات غیرمنتظره مثل نوازش یک گربه، واکنشهای طنزآمیز شخصیتهای غیربازیکن (NPC)، لباسها و اسلحههای عجیب و غریب، و ابزارهای غیرمعمول و مرگهای خندهدار به سبک فیلمهای چارلی چاپلین.
بازخوردها
مصاحبه با توسعهدهندگان بازیهای Soulslike نشان داد که همه آنها از این که به عنوان بخشی از این سبک طبقه بندی میشوند راضی هستند و معتقدند این عبارت توصیف مفیدی به بازیکنان ارائه میکند. با این حال، برخی معتقدند که این دستهبندی میتواند گمراهکننده باشد و باعث شود بازیکنان انتظار چیزهای خاصی را داشته باشند و وقتی یک بازی آنها را ندارد، ناامید شوند، چرا که بسیاری از بازیهای مدرن عناصر اضافی را به فرمول Soulslike اضافه کردهاند، مانند Remnant: From the Ashes که یک تیرانداز سوم شخص است یا Salt and Sanctuary و Hollow Knight's که محیط و گیمپلی کاملا دو-بعدی دارند. اگرچه بازیها متفاوت از بازیهای اصلی یا سایر بازیهای Soulslike اجرا میشوند، حلقههای اصلی گیمپلی نزدیک به ریشههای Demon’s Souls هستند.
آستین وود از PC Gamer از برچسب Soulslike انتقاد کرد و گفت که برخورد با بازیهای Souls به عنوان یک الگو، بازیکنان را به این فکر میکند که بازیهای مختلفی که به این عنوان طبقهبندی میشوند مشابه Souls هستند، در حالی که ممکن است واقعا متفاوت باشند. او برچسب Soulslike را به همراه برچسبهای Metroidvania و Roguelike، پوچ و متظاهرانه نامید که «آنچه [بازیها] را منحصر به فرد میکند نادیده میگیرد.» مارک براون از Game Maker's Toolkit نیز Soulslikes را بسیار محدودکننده خواند که بازیها را مجبور میکند تا در قالب خاصی قرار بگیرند و از پیشرفت باز بمانند. در پاسخ به این استدلال، برونو دیاس از Vice مخالفت کرد و گفت که مقایسه براون از Soulslikes با Roguelikes مناسب نیست، زیرا استفاده Roguelikeها از ابتدا فقط برای سرگرمی و وقتگذرانی بوده است. او همچنین گفت که Soulslikes هنوز نیازی به پیشرفت ندارد زیرا مشکل بازارپذیری ندارند و تا مدتها پرفروش خواهند بود. روگلایک کی از زیرگونههای ژانر نقش آفرینی در بازیهای ویدوئی است که اغلب بر اساس گیمپلی نوبتی، پیچیدگی مکانیزم بازی، حرکتهای گرید-بیسد و مرگ دائمی شخصیت در بازی، شناخته میشود
در پایان میتوان گفت هیچ عنوان Soulslike قصد ندارد آنچه را که فرنچایز اصلی انجام داده است، کاملاً تکرار کند. در عوض، این زیرژانر پیچ و تاب متفاوتی به حس اصلی بازیهای Soulsborne ارائه میدهد و در عین حال دنیایی فریبنده و چالشی رضایتبخش را ارائه میکند.
معرفی معروفترین سولزگیمها
الدن رینگ Elden Ring
یک بازی ویدئویی در سبک نقشآفرینی اکشن و جهان باز است؛ که توسط فرام سافتور توسعه و در فوریه ۲۰۲۲، برای پلتفرمهای مایکروسافت ویندوز، ایکسباکس وان، ایکسباکس سری ایکس/اس، پلیاستیشن ۴ و پلیاستیشن ۵ منتشر شدهاست. این بازی به کارگردانی هیدهتاکا میازاکی با همکاری رماننویس فانتزی جرج آر. آر. مارتین ساخته شدهاست، که جزییات لازم برای داستان بازی را فراهم کردهاست. الدن رینگ با کسب ۴۲۹ جایزه معتبر به پر افتخارترین بازی تاریخ تبدیل شد.
سرزمینی بزرگ به نام the Lands Between، توسط ملکهای به اسم Marika اداره میشود که زندگی جاودانه داشته و مدتهای زیادی فرمانروای آن مانده است. Elden Ring حلقهای با قدرتی ماورایی بوده که سرچشمه درختی جادویی و بزرگ در سرزمین است. حکمرانی غلط Marika باعث شده تا این قدرت جادویی به تکههای متعددی شکسته شود و توسط موجودات سرزمین به تسخیر در آید. از این قطعهها با نام Great Rune یاد میشود و به دلیل به هم خوردن توازن، جنگی بزرگ به وجود آمده است. شما بهعنوان یک Tarnished (یکی از نژادهای تبعیدشده) باید برای برگرداندن توازن دنیای the Lands Between و زانو زدن در برابر Elden Ring عازم ماجراهای پرمخاطره شوید.
دارک سولز Dark Souls
دارک سولز هم مانند الدن رینگ یک بازی ویدئویی در سبک نقشآفرینی اکشن است که توسط فرام سافتور توسعه اکتبر ۲۰۱۱ در پلتفرمهای ایکسباکس ۳۶۰ و پلیاستیشن ۳ منتشر شد.
خلاصه داستان برمیگردد به زمانی که اژدهایان در «عصر باستانیان» بر جهان حکومت میکردند. آتشی که به عنوان اولین شعله شناخته میشود در جهان ظاهر میشود و بین زندگی و مرگ و روشنایی و تاریکی تمایز ایجاد میکند. چهار موجود «ارواح ارباب» را در نزدیکی اولین شعله مییابند که به آنها قدرتی عظیم میبخشد: گوین، پروردگار نور خورشید و روشنایی میشود؛ نیتو، خدای مردگان و آیزالیث جادوگر؛ اما پیگمی (ابیس یا منوس) فراری و ناپدید میشود.
گوین، نیتو و آیزالیث از قدرت جدید خود برای از بین بردن اژدهایان و به دست گرفتن کنترل جهان استفاده میکنند، در حالی که پیگمی (ابیس) فراری و فراموش شدهاست، و به این ترتیب «عصر آتش» آغاز میشود، با گذشت زمان، هنگامی که اولین شعله شروع به محو شدن میکند در حالی که انسانها به قدرت میرسند، گوین خود را قربانی میکند تا عصر آتش را طولانی کند. داستان اصلی در اواخر این عصر دوم آتش اتفاق میافتد، در آن زمان گفته میشود که بشریت به نفرین مردهای مبتلا میشود که مربوط به نمادی بر روی بدن آنها به نام دارکساین است، آن انسانهایی که به نفرین مردگان مبتلا شدهاند پس از مرگ دائماً زنده میشوند تا اینکه در نهایت ذهن خود را از دست میدهند، فرآیندی که به آن «توخالی شدن» میگویند.
شخصیت بازیکن یک مرده (آندد) نفرین شدهاست که در یک پناهگاه مردگان حبس شده، بازیکن پس از فرار از پناهگاه به لردران میرود تا زنگهای بیداری را به صدا درآورد و با محقق شدن پیشگویی و همهگیر شدن نفرین مقابله کند.
بلادبورن Bloodborne
بلادبورن یک بازی ویدئویی به سبک نقشآفرینی اکشن با زاویه دید سوم شخص است که توسط فرام سافتور توسعه یافته و بهوسیلهٔ بهطور انحصاری برای کنسول پلیاستیشن ۴ و در مارس ۲۰۱۵ در سراسر جهان منتشر شد. بازی توسط هیدهتاکا میازاکی، کارگردان بازیهایی نظیر Demons Soul و دارک سولز، کارگردانی شدهاست اما نسبت به این بازیها، تفاوتهای چشمگیر و قابلتوجی دارد. مبارزات بسیار سریعتر هستند و به رویکردهای تهاجم بیشتری برای غلبه بر انبوهی از دشمنان نیاز دارد. همانند بازیهای دیگر این سبک، ارتقاء سطح و سلاحها وجود خواهد داشت و میزان استقامت نقشی اساسی در مبارزات دارد.
همچنین این بازی با الهام گرفتن از آثار ادبی نویسندگانی همچون اچ پی لاوکرفت و برام استوکر و طراحی معماری مکانهای بازی برگرفته از محلهای واقعی مانند بخشهایی از رومانی و جمهوری چک است که آن را به اثری کاملا متفاوت و قابل توجه تبدیل میکند.
بازی در شهر مخروبه و با سبک معماری گوتیک «Yharnam» اتفاق میافتد. مدت ها پیش گروهی از شهروندان در دانشگاه برگینورث «Byrgenwerth» بر روی مادهای با نام خون کهن «Old Blood» کار میکردند که از نظرشان درمان بیماری های مختلفی بود این خونها از موجودات فرابشری با نام گریت وان «Great One» بدست میآمد که با چشم عادی قابل رویت نبودند. به مرور استفاده از خون کهن مشکلات وحشتناکی را برای ساکنین به وجود میآورد.
شخصیت اصلی بلادبورن یک شکارچی است، و داستان در شهر گوتیک «Yharnam»، الهام گرفته شده از دوره ویکتوریا دنبال میشود. ساکنین به یک بیماری غیرمعمول منتقله از راه خون مبتلا شدهاند. بازیکن باید در نهایت تلاش برای یافتن منشأ این طاعون، در حالی که با موجودات وحشی و مخلوقات کیهانی به مبارزه میپردازند، رمز و رازهای مجذوب کننده آن را هم حل کنند.