طرفداری | باتوجه به افزایش بیرویه مبالغ قراردادهای بازیکنان داخلی، بسیاری از باشگاهها درخواست داشتند تا سهمیه بازیکنان خارجی در لیگ برتر ایران افزایش یابد. این درخواست با موافقیت فدراسیون همراه شد، تعداد سهمیه بازیکنان خارجی در لیگ برتر به 7+1 افزایش یافت. تمام ماجرا اما این نیست، برخی باشگاههای میانه جدولی لیگ برتر درخواستی مبنی بر تغییر قوانین جذب بازیکنان خارجی دادهاند.
به نقل از فرهیختگان، تعداد زیادی از باشگاهها هستند که توان جذب بازیکنان خارجی زیادی ندارند و نهایتاً بتوانند دو سه خرید اینچنینی داشته باشند اما یکی از دلایلی که باعث شده برخی باشگاهها کمترین خرید خارجی را داشته باشند قوانین سازمان لیگ است. قوانینی که اجازه نمیدهد هر بازیکن خارجی بتواند در لیگ برتر ایران بازی کند. در این قانون لحاظ شده از سوی سازمان لیگ بازیکنان خارجی از برخی کشورها باید سابقه ملی داشته باشند یا اینکه در لیگهای معتبر بازی کرده باشند. از همان اولی که این قوانین لحاظ شد برخی مربیان به آن اعتراض داشتند از این جهت که یکی از برنامههای آنها در فصول نقل و انتقالات این بود که بازیکنان آفریقایی زیادی را در تمرینات تست کرده و در نهایت دو سه نفر از آنها را با قیمت خیلی پایین جذب میکردند. اما از زمانی که قوانین اشارهشده، اجرا شد دیگر هیچ بازیکن خارجی تستی را در تمرینات تیمهای لیگ برتر ندیدیم. هرچند قبل از اجرای این قانون هم باز باشگاههایی بودند که بازیکنان بیکیفیت جذب کرده و سطح لیگ را پایین میآوردند. با شرایط موجود هستند بازیکنان خارجی که بهخاطر مشکلات مالی حاضرند در تمرینات تیمهای لیگ برتری تست داده و در صورت تأیید قرارداد امضا کنند. از این رو از زبان یکی از مسئولان فدراسیون شنیدیم درصورتیکه شرایط حاکم بر کشور ادامه پیدا کند شاید تغییراتی در ورود بازیکنان خارجی به لیگ برتر ایجاد شود.

