7فاز: انتشار آلبومهاي موسيقي ايراني در داخل و خارج از كشور با همهي موانع و مشكلاتي چون سختيهاي مجوز گرفتن، هزينههاي انتشار آلبوم، روند رو به رشد انتشار تكترانه به جاي آلبوم، دانلودهاي اينترنتي و ... همچنان ادامه دارد. از طرف ديگر، انتخاب فهرست مهمترين آلبومهاي سال در رسانههايي كه به موسيقي ميپردازند هم سنت زيبايي است كه ما هم در 7 فاز به عنوان رسانهي فرهنگ عامه با سليقه و رويكرد منحصر به فرد خود، از آن استقبال ميكنيم. فهرست زير، مجموعهاي 7 تايي بدون ترتيب است از مهمترين آلبومهاي سال از ديد ما:
1. بزرگ - جلد دوم/ گروه زدبازي
بالاخره انتظار هواداران زدبازي و به خصوص طرفداران اعضاي اوليهي اين گروه، يعني مهراد و سامان و سهراب، به سر آمد و آلبوم "بزرگ" در ماههاي واپسين سال 1393 به صورت اينترنتي و از طريق راديو جوان منتشر شد. اين آلبوم كه با بازگشت مؤسس گروه، سامان ويلسون - پس از سالها - همراه بود، در پي اتفاقات ناخوشايندي كه موجب جدايي اعضاي قديمي و جديدتر گروه شد و كلكلهاي دو طرف و هوادارانشان در فضاي مجازي، به يك آلبوم حيثيتي تبديل شد و انتظارات از آن بسيار بالا رفت. به خصوص كه سامان و مهراد، در اين چند ماهي كه از انتشار آلبوم "پير شديم ولي بزرگ نه" توسط عليرضا جيجي و سياوش سيجل - اعضاي جدا شدهي گروه - ميگذرد، از هيچ فرصتي براي تمسخر و تحقير اين آلبوم و تبليغ آلبوم در راه خود دريغ نكردند و حالا بايد ثابت ميكردند كه اين ادعاها بيدليل نبوده؛ آلبوم بزرگ، مجموعهي متفاوتي در موسيقي رپ فارس و حتي در ميان همهي آلبومهاي سالهاي اخير است. كار گروه در ورسها و بيتسازي به وضوح بالغتر و قويتر شده اما بدون جيجي و سيجل، موسيقي زدبازي، فانتزي خود را از دست داده و بيش از حد گنگي و مردانه شده و تجربههاي تازه هم نميتوانند از يكنواختي لحن كلي آلبوم جلوگيري كنند. با اين حال، در برخي از قطعات، لحظات درخشاني هست و خود قطعهي بزرگ هم كه به نوعي مانيفست كل آلبوم و گروه تازه محسوب ميشود، به يكي از بهترين قطعات تاريخ زدبازي تبديل شده است.
2. پاروي بي قايق/ محسن چاووشي
آلبوم تازهي محسن چاووشي كه حالا ديگر به يكي از پرطرفدارترين شمايلهاي موسيقي پاپ فارسي در ميان عامهي مردم تبديل شده است، اتفاقاً استانداردترين مجموعهاي بود كه او تا به حال منتشر كرده و بيش از هر زمان ديگري، با معيارهاي موسيقي پاپ سازگاري داشت. پيشرفت موسيقي چاووشي در اين مجموعه نسبت به كارهاي قبلي او كاملاً محسوس است؛ تنظيم قطعات آلبوم به خصوص در يكي دو تا از ترانهها، قابل ملاحظه است و اشعار آن را فارغ از برخي زيادهرويها و ذوقزدگيهاي مضموني، ميتوان پذيرفت. با اين حال، هنوز هم لحن نوحهطور وُكال چاووشي بزرگترين آفت موسيقي اوست كه البته در اين آلبوم، مشخصاً كنترل شديدتري بر اين مسأله اعمال شده است. با تمام اين تفاسير، محسن چاووشي با همهي ضعفها و قوتها به مدد طرفداران پرشمارش، همچنان نام بسيار مهمي در موسيقي پاپ ايراني محسوب ميشود.
3. اتاق گوشواره/ دنگ شو
خيليها چه به واسطهي شهرت و نام پدرشان، چه به خاطر آشنايي آنها با جامعهي هنري و به خصوص هنرمندان سينما و تئاتر و چه به دليل كارهاي موفق قبلي و پيشتازي آنها در ارائهي سبكي از موسيقي تلفيقي كه بعدها با پالت و چند تجربهي موفق ديگر دنبال شد، بسيار منتظر انتشار اولين آلبوم مجوزدار و رسمي برادران شجاعنوري بودند. آنها كه در سالهاي اخير با اجراهاي پژوهشي موفق و مجموعههاي زيرزميني پرطرفدار و سپس كنسرتهايي در خارج از كشور، بسيار مورد توجه قرار گرفته بودند، با ظهور پديدهي پالت، تا حدودي از صحنه محو شده بودند، اما انتشار اين آلبوم جديد مجوزدار و سپس اجراهاي موفق آنها چه در جشنوارهي موسيقي فجر و چه پس از آن، بار ديگر نام اين گروه محبوب موسيقي تلفيقي را بر سر زبانها انداخت. آلبوم "اتاق گوشواره" دنبالهاي است بر تجربيات دنگشو در آلبومهاي زيرزميني اما موفق قبلي آنها كه طبيعتاً فاقد تازگي و جسارت موجود در آلبومي مثل "شيراز چهل ساله" است و عليرغم همهي قوتها و تجربههايش، چندان در كارنامهي كاري آنها برجسته نميشود.
4. پاييز، تنهايي / احسان خواجه اميري
كار احسان خواجه اميري پس از آلبوم موفق عاشقانهها بسيار مشكل به نظر ميرسيد، اما او در هفتمين آلبوم خود هم بار ديگر با همكاري نزديك روزبه بماني ترانهسرا و عليرضا افكاري آهنگساز به روند نسبتاً موفق خود ادامه داد و مجموعهي "پاييز، تنهايي" هم مانند آثار ديگر او مورد استقبال مخاطبين هميشگياش قرار گرفت. با اين حال، اثر تازهي احسان خواجه اميري چيزي بر كارنامهي كاري او اضافه نميكند و ميتوان گفت كه حاوي نكتهي تازه و قابل ملاحظهاي نيست و او براي آلبومهاي بعدي بايد براي جا نماندن از رقبا، دست به تجربيات تازهتري بزند.
5. آرايش غليظ / همايون شجريان
يكي از مهمترين حواشي اكران پر سر و صداي آخرين فيلم حميد نعمتالله - آرايش غليظ - موسيقي متن آن و آلبومي بود كه به عنوان ساندترك اين مجموعه به بازار عرضه شد و اتفاقاً بسيار هم مورد توجه قرار گرفت. همايون شجريان درهمكاري مجدد با سهراب پورناظري، پس از آلبوم بسيار موفق "نه فرشتهام، نه شيطان"، مجموعهاي را به بازار عرضه كرد كه هم به خودي خود و هم به عنوان ساندترك فيلم آرايش غليظ حاوي ارزشهاي متني و فرامتني بسياري بود و نام او را اين بار جدا از پدرش، به عنوان يك سوپراستار موسيقي پاپ/سنتي تثبيت كرد.
6. خداحافظ / گروه آريان
گروه آريان به عنوان اولين گروه محبوب پاپ بعد از انقلاب، حق بزرگي بر گردن گروهها و موزيسينهاي پاپ بعد از خود داشتند و دارند. شايد سبك آنها را دوست نداشته باشيد و شايد در اين سالها كار آنها را به هر دليلي دنبال نكرده باشيد، اما مطمئناً نميتوان انكار كرد كه آنها نقش مهمي در باز شدن فضاي موسيقي پاپ بعد از انقلاب داشتند و در دورهاي به محبوبيت فوقالعادهاي هم دست پيدا كردند و حتي يكي از مهمترين سوپراستارهاي سينماي بعد از انقلاب ايران از دل همين گروه معرفي شد. همهي اينها باعث ميشود كه آلبوم خداحافظي آنها با هر كيفيتي به يكي از مهمترين آلبومهاي سال تبديل شود. ترانههاي اين مجموعهي 11 قطعهاي با همان موسيقي سينتيسايزري سبك و شيرين پاپ آثار قبلي و چاشني بيشتر ريتمهاي هاوس و دنس و موتيفهاي گيتار پاپ و ويولن و ترانههاي عاشقانهي متداول، با همخوانيهاي هميشگي آنها، بيشتر شبيه آثار پاپ يك دههي پيش است كه ساختار موسيقايي سالمتر ولي جسارت و تازگي كمتري داشتند.
7. عشق يعني / فريدون آسرايي
فريدون آسرايي در موسيقي پاپ فارسي خوانندهي مهمي است و هر آلبوم تازهي او كه معمولاً با همكاري تعداد زيادي ترانهسرا، آهنگساز و تنظيمكننده تهيه ميشود، كنجكاويبرانگيز و قابل توجه خواهد بود. مخاطبين موسيقي پاپ فارسي به صدا و انتخابهاي او اعتماد دارند و او هم معمولاً طرفداران خود را نااميد نميكند. آلبوم تازهي 12 قطعهاي او كه در دي ماه منتشر شد، بيشتر با تكترانهي هيت "عشق يعني" - كه كل آلبوم هم اسم خود را از همين ترانه گرفته – مشهور شده، در حالي كه قطعات شنيدني ديگري هم در اين آلبوم وجود دارند كه اين مجموعه را به اثري قابل پيشنهاد به مخاطبين موسيقي پاپ فارسي تبديل ميكند. موفقيت هر اثر تازهاي از فريدون، به عنوان يكي از بهترين صداها و كاربلدترين خوانندگان در قلمرو محدود موسيقي پاپ ما ميتواند براي هر علاقمند جدي به اين موسيقي، اميدواركننده باشد.