به نام خدا
نویسنده: 𝐌𝐚𝐬𝐭𝐞𝐫⭐ 𝐔𝐞𝐬𝐡𝐢𝐛𝐚
ویراستار: 🎼 𝐚𝐬𝐡𝐤𝐚𝐧 𝐢𝐬𝐞𝐤𝐚𝐢 🎼
سلام به همه کاربرای طرفداری مخصوصا اوتاکو ها و انیمه باز های سایت. همین چند روز پیش قسمت دوم این مقاله نوشته شد و حالا با قسمت سوم (و اخر) سری مقاله های تاثیر گذار ترین افراد و استودیو ها بر روی صنعت انیمه و مانگا خدمت شما هستیم.
زیاد صحبت نمیکنم و میریم سراق اصل مطلب
A-1 pictures
استودیوی ای وان پیکچرز تنوع خیلی خوبی رو توی آثارش داره. این استودیو خالق آثار درامی مثل دروغ تو در اپریل و انوهانا بوده. موسیقی های این استودیو همیشه هماهنگی خیلی خوب و زیادی با فضای انیمه دارن و موسیقی آثار این استودیو در سطح خیلی بالایی قرار داره(همینکه یور لای این اپریل رو این استودیو ساخته اینو ثابت میکنه) این استودیو همچنین آثار فانتزی و علمی تخیلی خوبی هم داره، ساخت فصل اول و دوم انیمه ناناتسو نو تایزای (nanatsu no taizai) یا همون هفت گناه کبیره با این استودیو بوده همینطور انیمه های شینسکای یوری و ناکجااباد موعود (yakusoku no neverland) رو هم این استودیو ساخته.
تعدادی از آثار این استودیو به همراه یک توضیح کوتاه:
......................
J.C.Staff
استودیوی جی سی استف بیشتر آثاری خوبی که ساخته توی ژانر اسلایس او لایف (برشی از زندگی:\:\: ) قرار میگیره داستان های درام عاشقانه و در بعضی مواقع هم آثار فانتزی ای مثل انیمه دانجن یا سینمایی کونوسوبا رو ساخته. و فان فکت. ساخت فصل دوم انیمه وان پانچ من هم با همین استودیو بود که. گند زدن توش. آرت استایلشم کلا تغییر دادن(کلا این استودیو یا عواملش ظاهرا زیاد تجربه ساخت آثار علمی تخیلی و فراطبیعی ندارن).ولی خوشبختانه انیمه وان پانچ من برای فصل 3 برمیگرده به استودیوی قبلیش یعنی مدهوس. استودیو جی سی استف با وجود اینکه زیاد توی ساخت انیمه های فراطبیعی ظاهرا وارد نیست ولی آثار درام.کمدی و فانتزی خوبی ساخته. محبوب ترین آثار درام این استودیو گولدن تایم ، تورادورا ، مید ساما و ... هستن. آثار عاشقانه و درام این استودیو نسبتا در سطح بالایی قرار دارن و آثار خوبی رو ساخته. همینطور سازنده انیمه فود وارز (food wars) (shokugeki no souma) هم بوده.
تعدادی از آثار این استودیو:
....................
Kentarou Miura
کنتارو میورا با وجود اینکه فقط یک مانگای شناخته شده داره(مثل خیلی از مانگاکا ها متاسفانه) ولی همون یک اثر اونقدر عظمت داشته که بخواد کلی تاثیر بزاره روی صنعت انیمه و مانگا. مانگای برزرک. که از اگوست 1989 تا الان داشته منتشر میشده هنوزم تموم نشده و ادامه داره.یه سری انیمه اقتباسی هم از روش ساخته شده که فقط نسخه 1997 خوب بوده(حالا کسایی که مانگارو کامل تا اینجا خوندن میگن مانگا بازم بهتره) همچنین دو فصل انیمه سریالی توی سالهای 2016 و 2017 (اشغال بود. نبینید) پخش شد و یه سه گانه سینمایی که ریبوت ارک گولدن ایج (golden age) یا همون اثر طلاییه (همون ارک اول مانگا که انیمه 1997 هم پوشش میداد) هم ساخته شد (که اونم به نظرم نبینید) که باز اصلا به خوبی مانگا نشد. کلا هنوز نمیدونیم این چه نفرینیه که انیمه هایی که از رو برزرک ساخته شده 90 درصد حتی ارزش دیدنم نداشتن. حالا از انیمه که بگذریم ولی مانگا تا به حال خیلی خوب پیش رفته. و کاملا تونسته اون فضاسازی تاریک رو به بهترین شکل پیاده کنه. آرت استایل مانگا هم به خودی خود به نظرم خیلی خوب و جذابه(حالا خیلیا هستن از این نوع آرت استایل خوششون نمیاد سلیقه هم دخیله توی لذت بردن از اثر) و در اخر این مانگارو مخصوصا به فنای گیم او درونز پیشنهاد میکنم. اول انیمه 1997 رو برید ببینید بعدش بیاید مانگا رو کامل بخونید. چون با وجود اینکه کلی تفاوت دارن شباهت های واضحی هم دارن. خشونت کاراکتر های فوق العاده شک دادن به مخاطب دارک فانتزی بودن و ... تعدادی از شباهت های این دو اثر هستن. و البته فلش بک داشتن و داشتن یک کمدی کوچیک و از همه مشخص تر داشتن کاراکتر اصلی (پروتاگونیست) تعدادی از این تفاوت ها هستن. حتما مانگای برزرک رو بخونید. هرچند این مانگا یه مشکلی داره. اینکه در حال انتشاره و هنوز تموم نشده. روند انتشار مشخصی هم نداره برای همین ممکنه اگه زود برسید به چپتر های پایانی مجبور شید کلی منتظر یک چپتر بمونید.
تعدادی از آثار این فرد به همراه یک توضیح کوتاه(کلا میشه گفت فقط برزرک و اسپین اف های برزرک خوب بود برای خوندن.ولی چند تا اثر نسبتا خوب دیگه هم داره):
……………………..
Kyoto Animation
کیوتو انیمیشن که بیشتر کارش ساخت آثار درامه. توی کارنامه این استودیو میشه به وایولت اورگاردن سایلنت ویس کی ان(k-on) و ... اشاره کرد
طراحی و آرت استایل اثار این استودیو معمولا نسبت به سال ساخت خیلی چشم نواز هستن (مثل وایولت اورگاردن ) و داستان های جذاب و احساسی خیلی خوبی رو تعریف میکنن. این استودیو همونطور که توی ساخت درام خوب و احساسی مهارت دارن توی ساخت کمدی های خوب و شیرین هم مهارت داره. مثل کی ان ، نیچیجو ، و کوبایاشی سان. این استودیو آثار محبوب خیلی زیادی ساخته و پیشنهاد میکنم حداقل آثاری که توی عکس پایین هست رو از این استودیو ببینید. و همینطور انیمه وایولت اورگاردن هم یکی از بهترین گزینه هایی هست که میتونید برای وارد شدن یه نفر به دنیای انیمه بهش پیشنهاد بدید. مخصوصا افرادی که طرفدار آثار درام و احساسی هستن.
تعدادی از آثار این استودیو به همراه یک توضیح کوتاه:
..............
Mappa
استودیو ماپا. این استودیو به یه چیز خیلی معروفه. اثر زیاد قبول میکنه. نمیرسه روی کیفیت همشون کار کنه. گند میزنه به طراحی خیلی از صحنه های اثر(مخصوصا صحنه هایی که حرکت دارن) و بعدش میاد میگه توی بلوری درستش میکنیم(blue-ray)(منبع سایت های خارجی و یوتویوپ weebhead) متاسفانه فصل اخر اتک تایتان هم افتاده دست این استودیو. و مطمعن باشید قراره سر کیفیت اثر گند بزنه. شک نکنید.این استودیو با وجود اینکه توی کیفیت اثر خیلی خراب کاری میکنه ولی داستان رو معمولا به شیوه خوبی روایت میکنه. این استودیو در حال حاضر داره انیمه جوجوتسو کایسن رو میسازه. و چند ماه پیش هم انیمه گاد او های اسکول رو ساخت. این استودیو تنوع نسبتا خوبی رو بین آثار خودش داره. انیمه های بنانا فیش(banana fish) اینویاشیکی ، یوری ان ایس و ... چند نمونه از کارهای این استودیو هستن. این استودیو معمولا صحنه های اکشن رو بسته به زمانی که انیماتورا روی اثر گزاشتن خوب تر یا بدتر درست میکنه و زیاد صحنه های اکشن رو با فرمول خاصی طراحی نمیکنه. هرجا ببینن میتونن از کیفیت طراحی بزنن میزنن معمولا. بعدش میان میگن تو بلوری درستش میکنیم. یکی از بدترین کار های این استودیو هم همینه. متاسفانه الان فصل آخر اتک افتاده دست همین استودیو و نه تنها دیگه از اون آرت استایل خیلی خوب استودیو ویت خبری نیست. بلکه ممکنه کاملا گند بخوره توی کیفیت. فقط میتونیم امیدوار باشیم که واقعا یکم تلاش کنه استودیو برای اتک تایتان و کمتر از کیفیتش بزنه وگرنه باید اثر رو با کیفیت طراحی دورورو ببینیم.اما بجای شکایت بهتره یکم نکات مثبت هم ببینیم. لا اقل هروقت گفته تو بلوری درستش میکنیم درست کرده. هرچند نود درصد ما نمیتونیم صبر کنیم بلوری بیاد . به هر حال این استودیو با اینکه میتونه یکم کمتر اثر قبول کنه کلی اثر میگیره. نمیرسه و از کیفیت طراحی کم میکنه. اگر همین مشکل رو نداشت مطمعنا الان استودیوی خیلی بهتری میتونست باشه. آثار نسبتا خوبی رو اراعه داده که معمولا از داستان خیلی خوبی برخوردار بودن ولی اکثرا توی طراحی لنگ میزدن.
تعدادی از آثار این استودیو به همراه یک توضیح کوتاه:
…………………
Hirohiko Araki
مانگاکای جوجوز بیزار ادونچر. هیروهیکو اراکی. خلاقیت توی آثار این فرد موج میزنه. تقریبا میشه گفت این اثر یه شونن کلیشه خورد کن و کلیشه زداست . پنج پارت تابحال از انیمه این اثر پخش شده. مانگا هم اگر اشتباه نکنم 7 یا 8 پارت تا بحال داشته. این اثر هر پارت و هر فصل خیلی پیشرفت داشته. پارت اول و دوم خیلی خوب بود. پارت سوم چهارم و پنجم هم خیلی بهتر از دو پارت اول بود.(دو پارت اولم خوب بود ولی سه پارت بعد خیلی خوب پیشرفت داشت اثر) و کسایی که مانگا رو خوندن میگن پارت های بعدی بهترم میشه. این اثر با وجود اینکه یه سری انیمه و مانگای شوننه فاقد کلی از کلیشه های بقیه آثار شوننه. شخصیت پردازی ها عالیه. و هیروهیکو اراکی واقعا سبک خاصی برای آثار خودش داره. چیز هایی رو بهشون جذابیت میبخشه که حتی انتظار جذابیتشون رو هم ندارید. و البته از طراحی های هنری متفاوتی هم استفاده میکنه و سری جوجو طراحی و آرت استایل خیلی خیلی متفاوتی با بقیه انیمه ها داره. مانگا تا بحال 8 پارت ازش اومده. انیمه هم 5 پارت و ادامه خواهد داشت به احتمال 99 درصد. استودیو سازنده انیمه هم دیوید پروداکشنز هست. که آثار زیادی دست خودش نمیگیره و نگرفته(نسبت به استودیو های خیلی بزرگ) و برای همین میتونه و توان اینکه حسابی وقت بزاره روی سری جوجو رو داره. این استودیو بجز سری جوجو انیمه های خوبی مثل هاتاراکو سایبو و قایر قورس رو هم کار کرده. حتما انیمه جوجوز بیزار ادونچر رو ببینید.
تعدادی از آثار این فرد به همراه یک توضیح کوتاه:
.................
Production I.G
استودیو ویت رو یادتون هست؟ همون استودیوی سازنده اتک تایتان. استودیوی ویت زیرمجموعه پروداکشن ای جیه. پس فکر کنم همین الان به عظمت این استودیو پی بردید. همچنین اوتاکو هایی که یکم قدیمی ترن و انیمه سینمایی گوست این د شل رو دیدن باید بدونن که اون انیمه رو هم این استودیو ساخته. آثار این استودیو معمولا فضای تاریک و سنگینی داره و درام خیلی احساسی ای هم پشت آثار و داستان اثر قرار داره. این استودیو همچنین توی ساخت سینمایی اند او اونگلیون که شفاف سازی سری تلوزینی اثر بود هم نقش داشته. این استودیو همونطور که گفتم بیشتر آثار تاریک و سنگین میسازه که معمولا یا علمی تخیلی و روانشناختی هستن(مثل اف ال سی ال(یا همون فولی کولی)) یا آثار فانتزی هستن(مثل ماهوتسکای نو یومه). البته استثنا هم وجود داره و این استودیو انیمه ورزشی هایکیو رو هم ساخته. انیمه های سایکو پس فصل اول هم ساخت این استودیو بود که بازخوردای به شدت خوبی رو داشت.
تعدادی از آثار این استودیو به همراه یک توضیح کوتاه:
………………….
sunrise
استودیوی سانرایز استودیویی هست که بیشتر بخاطر ساخت انیمه های مکا(مخصوصا کد گیاس و گاندام) معروفه. این استودیو تعداد خیلی زیادی از آثارش علمی تخیلی هستن و تقریبا نصف آثار خوبی که خلق کرده در ژانر مکا قرار میگیرن.همچنین این استودیو خالق انیمه کابوی بیباپ به کارگردانی شینیچیرو واتانابه هم بوده ، انیمه ای که یکی از محبوب ترین انیمه ها در غربه.(آثار شینیچیرو واتانابه معمولا خیلی به دل غربیا میشینه.(و انیمه مورد علاقه خیلی از امریکایی ها و اروپایی هاست)) این چند فرانچایز و سری انیمه طولانی (مثل گینتاما. گاندام. اینویاشا) خلق کرده که بخاطر تعداد قسمت های زیاد و خوشساخت بودن ، تونستن حسابی محبوبیت این استودیو رو به تنهایی بالا ببرن. همچنین ساخت انیمه کد گیاس هم تاثیر خیلی زیادی روی جایگاه این استودیو در صنعت انیمه گذاشت. آثار علمی تخیلی این استودیو واقعا عالی هستن و شاهکار های تکرار نشدنی ای هستن که در هیچ مدیومی دیگه مثل اون ها پیدا نمیشه
تعدادی از آثار این استودیو به همراه یک توضیح کوتاه:
.........................
Arakawa Hiromu
اراکاوا هیرومو مانگاکای فول متال الکمیست بوده که دوبار به صورت انیمه هم پخش شده یکبار در سال 2003 و دیگری ریبوت و کامل شده اثر در سال 2009. مانگای فول متال الکمیست هم مثل انیمش از محبوبیت و بازخورد بینهایت عالی ای برخوردار بود. این اثر بخاطر اینکه بخش های زیادی از کلیشه های انیمه های شونن رو نداشت هم تونست خیلی متفاوت با بقیه آثار شونن باشه و زیر سایه اونا محو نشه. برخلاف اکثر انیمه ها و مانگاهای شونن که کاراکتر اصلی خنگ و کم عقل (مثل گوکو و لوفی یا ناروتو) ساخته میشه توی این اثر شخصیت اصلی (ادوارد الریک) شخصیتی زیرک و باهوشه. شخصیت های اصلی توی آثار شونن معمولا بیش از حد قوی هستن و هر آرک داستانی هی دارن مثل بازی های نقش افرینی لول آپ(level up) میکنن. توی فول متال الکمیست ادوارد انقدر قوی نیست و ثانیه به ثانیه به قدرتش اضافه نمیشه. برخلاف بیشتر آثار شونن که شخصیت پردازی ها کلیشه ای هستن شخصیت پردازی های این اثر عالیه و کمتر ایرادی میشه به شخصیت هاش گرفت چون واقعا متفاوت و منحصر به فرد هستن. و تفاوت های دیگه ای که خودتون با دیدن این شاهکار بهش پی میبرید.
تعدادی از آثار این فرد به همراه یک توضیح کوتاه:
...................
Madhouse
میشه گفت این استودیو بیشترین تعداد انیمه های فوق العاده و شاهکار رو در بین استودیو های انیمه داره و در کمیت حرف اول رو میزنه. آثار این استودیو هم تنوع فوق العاده زیادی دارن. و یکی دیگه از برگ برنده های این استودیو اینه که تقریبا تمام آثار ساتوشی کن مرحوم توی این استودیو ساخته شده. پرفکت بلو پاپریکا توکیو گادفادرز و ... همچنین بین آثار سریالی هم این استودیو انیمه های فوق العاده محبوبی مثل دث نوت ، وان پانچ من ، هانتر هانتر و ... رو ساخته. تنوع آثار این استودیو همونطور که گفتم فوق العادست از انیمه های روانشخناختی (مثل دث نوت ، دث پرید و مانستر) گرفته تا انیمه های شونن (نظیر هانتر هانتر). از انیمه های درام سینمایی گرفته (مثل اوکامی کودومو) تا انیمه های ایسکای (مثل نو گیم نو لایف و اورلرد). از شیر مرغ تا جون آدمیزاد بین آثار این استودیو پیدا میشه. استودیویی که عظمتش رو دنیای انیمه خیلی وقته فهمیده. آثار این استودیو رو حتما ببینید
تعدادی از اثار این استودیو:
..................
Tezuka Osamu
تزوکا اوسامو. معروف به پدر مانگا و انیمه (یا پدربزرگ). کسی که با تلاشش و خلق شخصیت استروبوی اولین قدم در راه تبدیل شدن انیمه به چیزی که الان هست رو برداشت. تزوکا اوسامو معدنی از ایده های جدید. منحصر به فرد و متفاوت بود. کسی که الهام میگرفت ولی کپی نمیکرد.کسی که اصالت کارهاش رو بخاطر پول کنار نمیگذاشت. در ابتدا اوسامو تزوکا با ساخت آثاری مثل کیمبا شیر سفید و استروبوی این هنر رو برای مخاطب های کم سن و سال و نوجوان گسترش داد. و در آینده با ساخت آثاری مثل دورورو(که بازسازی انیمش هم ساخته شد) که فضای بالغانه و تاریک و جدی داشتن انیمه رو به عنوان مدیومی که برای تمام گروه های سنی از افراد بالغ گرفته تا کودکان بود ثابت کرد. و بعد از این مرد افرادی مثل هایائو میازاکی و کاتسوهیرو اوتومو راهش رو ادامه دادن و انیمه رو به لطف تلاش های این افراد به این چیزی که الان هست تبدیل شد. و جرقه این اتفاقات هم توسط تزوکا اوسامو زده شد.
تعدادی از آثار این فرد به همراه یک توضیح کوتاه:
....................
White Fox
استودیوی وایت فاکس. این استودیو بیشتر آثارش فانتزی هستن و تنوع آثارش نسبتا کمه. به غیر از آثار فانتزیش به خاطر ساخت انیمه اشتاینز گیت هم معروفه. این استودیو در حال حاضر داره روی نیمه دوم فصل دوم انیمه ری زیرو(که چند ماه پیش پخش نیمه اولش تموم شد) کار میکنه.انیمه های هاتاراکو نو مائو ساما که یک انیمه ایسکای حساب میشه. انیمه گوبلین اسلایر و ری زیرو تعدادی دیگه از ساخته های این استودیو هستن. و البته این استودیو انیمه کاتاناگاتاری که یک اقتباس از لایت ناول نیشیو ایشین به همین اسمه رو ساخته. آثار این استودیو توی طراحی ها تفاوت خیلی زیادی با هم دارن.انیمه آکامه گا کیل هم که در سال 2014 پخش شد ساخته همین استودیو هست و با فضای بیشتر آثار این استودیو متفاوت بود.
تعدادی از آثار این استودیو به همراه یک توضیح کوتاه:
......................
خیلی ممنون که این مقالرو تا آخر خوندید. امیدوارم از سری مقاله معرفی تاثیرگذارترین و استودیو ها در صنعت انیمه و مانگا لذت برده باشید
افراد دیگه ای هم بودن که میتونستن توی این لیست حضور داشته باشن که به دلیل کمبود زمان و عوامل دیگه نتونستم قرارشون بدم(مثل تتسورو اراکی و یا نوبوهیرو واتسوکی و یا استودیو پی ای ورکس )
لینک قسمت های قبلی رو هم میزارم برای کسایی که تازه این سری مقاله رو دیدن.
معرفی تاثیرگذارترین افراد و استودیو ها در صنعت انیمه و مانگا (قسمت اول)
معرفی تاثیرگذارترین افراد و استودیو ها در صنعت انیمه و مانگا (قسمت دوم)