جوزف فرانک باستر کیتون چهارم اکتبر سال ۱۸۹۵ میلادی در شهر کانزاس و در خانواده ای اهل نمایش به دنیا آمد.چهره خونسرد و سنگی باستر کیتون را می توان شاخص ترین وجه بازیگری او دانست که جلوه خیره کننده ای به بازی او بخشید و او را از کمدین های دیگر سینما متمایز ساخت.باستر کیتون برخلاف «چارلی چاپلین»، «استانلی لورل» و «اولیور هاردی» و «هارولد لوید» هیچگاه خنده ای بر چهره خود ننشاند و با خونسردی خاصی، شوخی های نوشته شده را اجرا می کرد.وی در یکم فوریه سال ۱۹۶۶ و در سن ۷۱ سالگی بر اثر ابتلا به سرطان ریه درگذشت.
معرفی ۱۰ فیلمِ برترِ باستر :
۱۰. پلیس ها – Cops – ۱۹۲۲
“پلیس ها” نیز مانند سایر آثار باستر یک فیلم کوتاه است که باستر نقش مردی که را ایفا می کند که معشوقه اش از او خواسته پیش از ازدواج موفق شود. او برای رسیدن به این هدف کمی پول دزدیده، سپس توجه پلیس را به خود جلب کرده و پس از پاره ای از حوادث صدها پلیس به سمت او هجوم می آورند. این فیلم در موفقیت کیتون موثر بود و نمونه ای از تاثیر او در کمدی مدرن صحنه ای است که دستکش بوکس خود را درآورده و این صحنه در فیلم “تام و جری” (Tom & Jerry) و کمدی های دیگر دیده می شود.
۹. ۱۳ مجرم – Convict ۱۳ – ۱۹۲۰
در این فیلم هم مانند سایر فیلم های باستر او می خواهد توجه یک دختر را جلب کند و این بار مشغول بازی گلف است. در آخر لباس زندانی پوشیده و پس از پاره ای از حوادث می خواهد از چنگال پلیس فرار کند و نقشه های مختلف می کشد. عناصر موجود در این فیلم در فیلم ها و سریال های دیگر استفاده شد. او در زندان با راسکو فتی آرباکل آشنا شد که دوست صمیمی اش نقش او را ایفا کرد. آرباکل سعی دارد زمانی که نگهبانان متوجه او نیستند فرار کند. یکی دیگر از فیلم های کیتون که در آن او و آرباکل شخصیت های متضاد با اهداف مشابه را نشان می دهند. یک اثر کلاسیک صامت.
۸. خانه بازی – The Play House – ۱۹۲۱
باستر کیتون در جلوه های ویژه ای تبحر داشت که امروزه پیچیده است و او حدود یک قرن پیش از آنها استفاده می کرد. این فیلم نمونه ای از موفقیت او در جلوه های بصری است و کل فیلم به پیچیدگی ناشی از آن می پردازد. در یک چهارم ابتدایی فیلم چندین بازیگر در یک قاب قرار دارند که تمام آنها توسط کیتون اجرا شده اند. عجیب است که در روزهای اولیه سینما چنین موفقیتی به دست می آمد. باقی مانده فیلم درباره دوقلوی دیگر دختر موردعلاقه کیتون است. هر نمای این شاهکار خوش ساخت بوده و به زیبایی خلق شد.
۷. فیلمبردار – The Cameraman – ۱۹۲۸
یک کمدی زیبا از استودیوی MGM که سال ها به عنوان یک کمدی کامل محسوب می شد. این استودیو تمام کارگردان ها و تهیه کنندگان را مجبور کرد آن را تماشا کرده و از آن یاد گرفت و فیلم های بهتر بسازند. باستر یک عکاس است که برای نزدیک شدن به دختر شاغل در این استودیو دوربین خود را با دوربین فیلمبرداری عوض می کند. سپس با وجود توهین از سمت مقامات و فیلمبردارهای رسمی به ساخت ویدیو ادامه می دهد. با این حال به دلیل ساخت فیلم های متفاوت مسخره می شود. با این حال در این فیلم او تکنیک ها مختلف سینمای مدرن مانند دیزالو، فیلم معکوس و نوردهی چندگانه دیده می شود. این فیلم نشان دهنده نوآوری باستر کیتون است.
۶. خانه الکتریکی – The Electric House – ۱۹۲۲
نمونه دیگری از آینده نگری باستر کیتون درباره گیاهشناسی که به عنوان مهندس پزشکی انتخاب شده و باید برای یک مرد ثروتند یک خانه اتوماتیک بسازد. لازم به ذکر است که در آن زمان الکتریسیته در مراحل ابتدایی خود بود و بنابراین وجود یک خانه اتوماتیک از زمان خود جلوتر بود. هنگامی که یک مهندس واقعی می خواهد خانه برقی را خراب کند متوجه می شود همه چیز بد ساخته شده است. کل خانه خنده دار است. آسانسور با سرعت زیاد حرکت می کند و مردم را مانند تیر از جا در رفته بالا و پایین می برد. جوک و طنز موجود در این فیلم در آثار دیگر تکرار شد.
۵. همسایه ها – Neighbors – ۱۹۲۰
تلاش دیگر باستر برای ترغیب یک دختر که اینبار دختر همسایه بوده و پدرش مخالف است. بنابراین باستر باید برای دیدن او تلاش زیادی به خرج دهد. او در عین فریب دادن پدر سعی می کند از روی حفاظ به دختر نزدیک شود. این فیلم پر از طنزهای فیزیکی است که از زمان خود جلوتر بود. درحالی که شخصیت کیتون یادآورد ترامپ چاپلین است، هنوز قلب مان را تسخیر می کند.
۴. بز – The Goat – ۱۹۲۱
در این داستان عکس باستر به جای یک مجرم استفاده می شود. درنتیجه تمام پلیس های شهر به دنبال او هستند. او رفته رفته بیشتر و بیشتر به مشکل برخورده و مجرم اصلی هم با سواستفاده از او به جرایم خود ادامه می دهد. این فیلم استفاده خاص باستر از فیلم ها را نشان می دهد. او نشان می دهد که تمام اتفاقات رخ داده در این فیلم می تواند حقیقت داشته باشد و تنها نگاه تماشاگر آن را محدود می کند. همه چیز آغازگر شوخی بصری است. نمونه ای از آن تکان دادن کف آسانسور توسط اوست که آسانسور را به حرکت می اندازد.
۳. مترسک – The Scarecrow – ۱۹۲۰
یک اثر کلاسیک دیگر با همبازی شدن باستر و آرباکل به عنوان همخانه در یک خانه عجیب با ویژگی های عجیب تر که حسادت تان را تحریک می کند: از یک میز نهارخوری عجیب با روشی جالب برای غذا خوردن تا تختی که به میز مطالعه تبدیل شده یا وانی که به نیمکت تبدیل می شود. گرچه ابتدا به عنوان طنز استفاده می شوند اما بعدا در داستان کارکرد خود را دارند. سپس به نقطه ای میرسیم که باستر و آرباکل برای ترغیب یک دختر مبارزه می کنند. در اینجا ابتدا یک سگ، سپس پدر دختر و آرباکل باستر را دنبال می کنند. طی این تعقیب ابتدا روی یک اسب و سپس موتور سوار می شود که نشان دهنده ورود به اوج و نزدیک شدن به نتیجه داستان است.
۲. ژنرال – The General – ۱۹۲۶
باستر با گذشت زمان از فیلم های کوتاه به فیلم های بلند تغییر روش داد و فیلم “ژنرال” نمونه کامل یک فیلم بلند از اوست که در آن قطار یک مهندس قطار با بازی کیتون، توسط جاسوسان اتحادیه در جنگ داخلی آمریکا سرقت می شود. بنابراین تلاش می کند لوکوموتیو را به دست آورد. ماهیت داستان نیازمند بدلکاری در صحنه های قطار بود. داستان این فیلم و صحنه ها نماد آثار کلی کیتون است. این فیلم شاهکاری از دوره سینمای صامت کمدی است که جز برترین فیلم های IMDB می باشد.
۱. یک هفته – One Week – ۱۹۲۰
یکی از اولین فیلم های باستر که بهترین آن است. این فیلم اولین هفته از زندگی متاهلی را نشان می دهد که زوج تازه عروس و داماد توسط یک کیت هدیه گرفته شده یک خانه می سازند. اما نمی دانند این کیت از طرف مردی است که می خواست با عروس کیتون ازدواج کند. بنابراین نهایتا طراحی خانه مشکل داشته و خنده دار می شود. این فیلم تقریبا تمام مضامین فیلم های او را یکجا نشان می دهد. هربار که به نظر می رسد شرایط بهتر شود، بدتر می شود. خانه ای که قرار بود در آن زندگی کند شاید خراب شود. بنابراین کیتون با حداقل دیالوگ و بدون نیاز به بیان موضوع همه چیز را نشان می دهد. جلوه های بصری نیز بسیار خاص هستند. این فیلم به بهترین اثر کیتون تبدیل شد و او را به یکی از بهترین فیلمسازان جهان تبدیل کرد.